• Kampi

Respektive - vissa är bjudna, vissa inte

Måste bara få ventilera lite angående våra bjudna gäster...

Vi har bjudit både familj, släkt och vänner till bröllopet och pga brandregler så kan vi endast bjuda ett visst antal gäster.

Detta har gjort att vi i vissa fall endast har bjudit en person i ett par och i andra fall så har vi bjudit "hela paret". Vi har valt att bjuda de respektive som vi känner och umgås med, men inte respektive som vi aldrig har träffat eller endast träffat en gång.

Jag vet att enligt etikett så ska man bjuda hela par, men om vi hade gjort det så hade vi fått avstå att bjuda folk som vi verkligen vill bjuda. Hänger ni med?

Nu har folk börjat ifrågasätta detta, och det är ju självklart ok, då kan vi förklara situationen och det har funkat bra.

Däremot så har vi nu några gäster som har tackat nej endast pga av att respektive (som vi inte känner) inte är bjuden. Det känns så trist och ledsamt.

Hur ska man tackla detta? Vi vill ju fira med våra vänner. Helst av allt vill vi fira med hela världen men lokalen (och ekonomin) sätter stopp på det hela.

• Svar på tråden Respektive - vissa är bjudna, vissa inte
  • Corona

Jag förstår verkligen dilemmat! Tyvärr tror jag att ni måste acceptera att de tackar nej av den orsaken, precis som de måste acceptera att ni inte bjuder hela paret. Det är nog inte så mycket att göra åt.

Men å andra sidan är det nog trevligare för er att bara de som är ok med arrangemanget kommer, så att det inte är ett gäng som sitter där och surar för att de inte fick ta med sig sin andra hälft.

• burnisen

Tycker att om de som avbokat fått en förklaring så är det deras förlust om de tackar nej bara pga sin partner. Kanske var det inte så goda vänner trots allt?

• didis

Det är nog bara att acceptera att inte alla vill gå på bröllopsfest utan sin partner i livet.

Se det som att ni nu har möjlighet att bjuda några andra (tex andras respektive) istället.

En inbjudan är ju just en inbjudan, inte en kommendering, så gör ingen större grej av det än det är. De vill inte komma, synd, men många andra vill fira med er!

• Mörk Ängel

Jag kan förstå de som tackat nej, först tänkte jag att "gud, vilka taskiga kompisar som tackar nej". Men nu har jag tänkt efter lite och jag hade nog också tackat nej. Jag hade ifrågasatt varför man inte hade bokat större lokal och hade gärna betalat kuvertavgift för att både jag och min respektive skulle få gå. Jag håller nog starkt på det att man inte delar ett par.

Undra om jag tänker fel..

• Fenixx

Jag kan allt förstå gästerna och att dem tackar nej helt om inte partnern kan följa med. så man kan nog bara acceptera det.
    det finns ingen möjlighet för er att hitta större lokal annars då?

• Ore

Gästerna är i sin fulla rätt att tacka nej, och behöver inte ens ange någon orsak. Så ni måste nog acceptera det, hur tråkigt det än känns.

Vi resonerade tvärtom, hellre prioritera att alla inbjudna vänner får ta med sin respektive och skära i gästlistan.

• MV85

Hade det inte varit en nära vän eller släkting hade jag nog oxå tackat nej.. Jag förstår inte varför alla gamla vett och etikett regler ska förstöras och tänker inte själv bidra till att göra det!
    Jag anser att man bjuder hela par, och därför väljer man en lokal som är anpassad efter det.
    Annars får man helt enkelt gilla läget då folk tackar nej...

• Kampi

Själva grejen är ju det att jag på något sätt kan förstå dem. Men samtidigt inte, med tanke på att vi aldrig har träffat personen i fråga.

Jag hade inte blivit sårad om min fästman var bjuden på ett bröllop hos folk jag aldrig hade träffat.

Jag tycker också att det känns lite trist att bjuda folk i efterhand. Typ "du var inte viktig nog att bli bjuden från början, men nu när folk har tackat nej är du välkommen..." Eller tänker jag helt galet?

Jag känner mig tokförvirrad helt enkelt.

• burnisen

Jag tänker lite som du med tanke på att bjuda i efterhand, det känns rätt så taskigt...men ja kanske tänker fel med...

Kampi skrev 2009-03-03 15:05:54 följande:
    Själva grejen är ju det att jag på något sätt kan förstå dem. Men samtidigt inte, med tanke på att vi aldrig har träffat personen i fråga.Jag hade inte blivit sårad om min fästman var bjuden på ett bröllop hos folk jag aldrig hade träffat.Jag tycker också att det känns lite trist att bjuda folk i efterhand. Typ "du var inte viktig nog att bli bjuden från början, men nu när folk har tackat nej är du välkommen..." Eller tänker jag helt galet?Jag känner mig tokförvirrad helt enkelt.
  • Mörk Ängel

Nej, men om du säger att ni har fått tag på en större lokal så är det väl inte så konstigt om ni kan bjuda fler och att ni väldigt gärna vill se båda två där.

Svar på tråden Respektive - vissa är bjudna, vissa inte