• hujjedamejj

Dyr brudbukett

Frågade på en blomsteraffär vad en brudbukett kostade som jag vart kär i, med murgröna och ca 16 rosor. Hon ville ha betalt mellan 1600-2400 beroende på vad rospriserna låg på... Men hallå? Det är en skillnad på 800 kr???? Beroende på vad rospriset ligger på då???
    Sen en corsage med lite murgröna och en ros skulle på gå 150 kr? Lät inte det dyrt?
    En tärnbukett med 3 rosor och murgröna 250 kr...

Tänkte på corsagen, kan man inte binda den själv?

2 st slingor murgöna skulle gå på 50 kr som jag hade tänkt ha i håret...

Tyckte att det lät dyrt...

• Svar på tråden Dyr brudbukett
  • lingon82

Säg inte att det är en brudbukett!! När min väninna gifte sig beställde hon en "festbukett". En otroligt vacker bukett med röda rosor och murgröna. Den kom i ställning så den skulle vara enkel att hålla och var lindad med sidenband nertill. Den kostade ca 600 kr och det är inte mer än två år sedan, köpt på typ interflora, alltså inget budgetställe. Det är ju likadant med tårta. Jag ringde ett konditori och frågade om en moussetårta till bröllop svar: 60 kr biten (text och marsipanblommor ingick). Min väninna ringde samma ställe dagen efter och beställde samma tårta till sin födelsedagsfest (text och marsipanblommor ingick).
    Detta är inget påhitt utan brutal verklighet, tyvärr!

• lingon82

Oj, glömde att skriva att min väninna skulle betala 40 kr biten!

• hujjedamejj

Lingon82. Men det är ju bara det att ingen kan undgå att det är en bröllopsbukett. jag menar med mrugröna och röda rosor som hänger. Den är formad så att man ska hålla den i handen och inte stoppas ner i en vas. Sen vill jag även att den ska hålla hela kvällen, och inte börja vissna. Det är bara det.
    Men förstår dig.. vissa tar betalt bara för ordet bröllop. Men annars så kan man ju höra med någon annan affär, jag har ju en bild från en tidning, och försöka få dom att pressa ner priserna. "den här butiken tog så här många kr, hur mycket tar du?"

• lingon82

Att pressa priserna är en bra idé och spela ut affärer mot varandra. Varför inte säga "jag beställer buketten av dig om du kan GARANTERA mig det lägre priset".

Den buketten jag syftar på var en bukett att hålla i handen. Egentligen också en uppenbar "brudbukett" i mina lekmannaögon. Gjord av ett proffs, så det var inga blommor som slokade eller så.

Stå på dig! Betala överpris för ordet bröllop ska vi inte behöva!

• hujjedamejj

lingon82.
    Ja, men jag tror nog att dom kommer att se igenom det hela när jag säger att det är en festbukett och ta samma pris för en bröllopsbukett iaf... eller vad vet jag...

• lingon82
    hujjedamejj skrev 2009-03-02 17:31:21 följande:
    lingon82.Ja, men jag tror nog att dom kommer att se igenom det hela när jag säger att det är en festbukett och ta samma pris för en bröllopsbukett iaf... eller vad vet jag...
    Gör ett försök! Du kan ju alltid ringa en annan butik och höra hur det ligger prismässigt utan att säga att det är en brudbukett.
    Jag ifrågasatte en hårstudio som tog dubbelt så mycket för bruduppsättning som för vanlig uppsättning. De kapitulerade och var villiga att "förhandla". Jag valde ett annat ställe ändå som tog lika mycket i timmen vad du än gjorde. De var dessutom ändå billigare. Ska dit snart och prova frisyrer (tjohoo!)
    Som sagt, gör ett försök och framför allt; stå på dig!
  • Luucie
    hujjedamejj skrev 2009-03-02 17:31:21 följande:
    lingon82.Ja, men jag tror nog att dom kommer att se igenom det hela när jag säger att det är en festbukett och ta samma pris för en bröllopsbukett iaf... eller vad vet jag...
    Klart dom gör...

Om jag var du skulle jag nog bestämma mig för vart jag ville sätta gränsen och sen besöka en florist och säga stt såhär mycket pengar vill jag spendera, visa bilden och tala om vad du vill ha mer, alltså corsage etc. Och fråga vad hon kan göra för det pris du föreslår.

Hon kanske har jättebra idéer som kan passa in i din budget. Du kanske inte behöver så många rosor eller kanske billigare blommor till tärnan och corsagen.
    En duktig florist kan ju nästan trolla med knäna så ge inte upp!
  • passionsblomman

Jag har ingen aning om vart du har varit och kan omöjligt stå för hur de sätter sina priser. Jag hör ju att du inte kommit till den billigaste, men är det kanske en av branschens mer meriterade butiker vad gäller brudbinderier? En innerstadsbutik? För sådana saker påverkar ju.

När jag pratar priser för egen del har jag inga hemlisar om vad som är arbetet och vad sim är material och så.De bör ju kunna förklara och redovisa för vilka delar som är vad.

Att spela ut butiker mot varandra tror jag inte man kommer vidare långt med. Du får nog helt enkelt jämföra vem som verkar hålla vilken kvalité och vad du tycker det verkar värt. Det finns ju billighetsbutiker såväl som finbutiker.

Det där med att ljuga eller utesluta ordet bröllop, får mig att se rött och bara vilja skita i att ens säga nå´t längre...men ok: Det ÄR färskvarupriserna som varierar högst väsentligt melan de blommor du som florist kjkan stå och deala om nere i partihallarna, och dem du MÅSTE förbeställa. De flesta brudar ätr rätt noga med hur det ska vara, bla m färgtoner osv. Det är också mer arbete frånn beställning till leverans med brud OCH andra specialbinderier, än med det man bara knyter ihop rakt över disk.

Det är en jäkla skillnad också på att tex säga "jag vill ha tio långa vita kallor, punkt slut" än att säga "jag vill helst ha det, men blir de jättedyra, så ta vita Liljor eller annat likvärdigt istället" I första fallet måsteju floristen ta hem blommorna till vilket pris som helst, medan det i andra exemplet finns utrymme för alternativ.

Jag vet att det är mycket som kostar mer runt bröllop, och en del är nog överdrivet, men ingen av de butiker jag arbetat i jobbar så när det gäller blommor. Snarare står man och känner det lite pinsamt och tycker synd om bruden och nästan säger i mungipan vad det kostar. Oftast har man då inte alls tagit betalt för all tid man lagt ner, och ofta jämnat ut blompriserna till kundens fördel.

Nu ska jag sluta mala....

• Lissdaniels

hujjedamejj skrev 2009-03-01 20:53:49 följande:
    Frågade på en blomsteraffär vad en brudbukett kostade som jag vart kär i, med murgröna och ca 16 rosor. Hon ville ha betalt mellan 1600-2400 beroende på vad rospriserna låg på... Men hallå? Det är en skillnad på 800 kr???? Beroende på vad rospriset ligger på då???Sen en corsage med lite murgröna och en ros skulle på gå 150 kr? Lät inte det dyrt?En tärnbukett med 3 rosor och murgröna 250 kr...Tänkte på corsagen, kan man inte binda den själv?2 st slingor murgöna skulle gå på 50 kr som jag hade tänkt ha i håret...Tyckte att det lät dyrt...

Jag kanske är konstig men jag tycker det låter som normala priser?

6 juni - när 2 blir 1
  • passionsblomman

Det ÄR normala priser, men det som var grundfrågan var nog hur såpass få rosor som 16 st kan variera så pass mycket så att skillnaden kan bli upp till 800 mer.Jag tror att de dragit till i överkant för att vara på säkra sidan.

Lissdaniels skrev 2009-03-02 18:19:10 följande:

Jag kanske är konstig men jag tycker det låter som normala priser?
Svar på tråden Dyr brudbukett