Jag har ingen aning om vart du har varit och kan omöjligt stå för hur de sätter sina priser. Jag hör ju att du inte kommit till den billigaste, men är det kanske en av branschens mer meriterade butiker vad gäller brudbinderier? En innerstadsbutik? För sådana saker påverkar ju.
När jag pratar priser för egen del har jag inga hemlisar om vad som är arbetet och vad sim är material och så.De bör ju kunna förklara och redovisa för vilka delar som är vad.
Att spela ut butiker mot varandra tror jag inte man kommer vidare långt med. Du får nog helt enkelt jämföra vem som verkar hålla vilken kvalité och vad du tycker det verkar värt. Det finns ju billighetsbutiker såväl som finbutiker.
Det där med att ljuga eller utesluta ordet bröllop, får mig att se rött och bara vilja skita i att ens säga nå´t längre...men ok: Det ÄR färskvarupriserna som varierar högst väsentligt melan de blommor du som florist kjkan stå och deala om nere i partihallarna, och dem du MÅSTE förbeställa. De flesta brudar ätr rätt noga med hur det ska vara, bla m färgtoner osv. Det är också mer arbete frånn beställning till leverans med brud OCH andra specialbinderier, än med det man bara knyter ihop rakt över disk.
Det är en jäkla skillnad också på att tex säga "jag vill ha tio långa vita kallor, punkt slut" än att säga "jag vill helst ha det, men blir de jättedyra, så ta vita Liljor eller annat likvärdigt istället" I första fallet måsteju floristen ta hem blommorna till vilket pris som helst, medan det i andra exemplet finns utrymme för alternativ.
Jag vet att det är mycket som kostar mer runt bröllop, och en del är nog överdrivet, men ingen av de butiker jag arbetat i jobbar så när det gäller blommor. Snarare står man och känner det lite pinsamt och tycker synd om bruden och nästan säger i mungipan vad det kostar. Oftast har man då inte alls tagit betalt för all tid man lagt ner, och ofta jämnat ut blompriserna till kundens fördel.
Nu ska jag sluta mala....