• Nattugglan 82

Ok att bli ledsen?

Jag skulle behöva höra med er förståndiga personer om jag överreagerar eller inte..
    En av mina tre allra bästa kompisar kommer inte på vårt bröllop i sommar. Jag hade talat om datumet i god tid för dem jag verkligen ville skulle komma, just för att de skulle kunna planera.
    Nu är det så att hennes sambos familj har bjudit med henne på en resa till Turkiet i två veckor, och det sammanfaller med vårt bröllop. Hon skulle kunna följa med på resan, och bara åka hem någon dag tidigare för då skulle hon ändå hinna hem. Men det vill hon inte göra eftersom hon då får lägga pengar på flygbiljetten (resten av resan behöver hon inte alls betala för).
    Jag blev verkligen jätteledsen över att hon inte tyckte det var viktigare än så att komma på bröllopet, hon visste om det långt innan det blev tal om resan.
    Jag har inte så många som jag verkligen vill bjuda, min M2b har betydligt större släkt och fler kompisar. Men de jag bjuder tycker jag verkligen om, och hade hoppats att det var besvarat.
    Har talat om för henne hur ledsen jag blev, men hon har betett sig ungefär som vanligt sedan dess, så det här behöver inte påverka vår vänskap om jag inte låter det göra det. Men jag blir så ledsen när jag går och inbillar mig att jag betyder mer än så för någon, och sedan visar det sig att det inte är så.

• Svar på tråden Ok att bli ledsen?
  • 090208

Om hon visste sa himla tidigt... Markligt.

Jag hade akt hem tidigare, absolut. Inte snallt av henne tycker jag!

Kram pa dig.

• Plugghäst

Jag kan förstå att du blev ledsen. Min stora skräck är nog egentligen att någon av de "viktiga" just ska åka utomlands eller så och därmed missa mitt bröllop.

Samtidigt kan jag förstå att din väninna hamnat i en lite besvärlig sits också, eftersom hon kanske inte känner att hon har råd att lägga ut de pengarna på hemresan. Även om "resten av resan" är betald så kan ju hemresan gå på kanske 2000, och antagligen kommer hon att ha en del utgifter under resan även om det mesta är betalt. Går man på bröllop förväntas man köpa en fin present och kanske finkläder. Sedan vet jag inte hur hon ställer sig till att gå ensam när hennes sambo är kvar i Turkiet, eller hur hennes sambo ställer sig till en eventuell tidig hemresa. Att man han tusenlappar att lägga på sitt eget bröllop är ju "naturligt" men det är svårt att förvänta sig att ens vänner vill göra det.

Jag förstår dock din besvikelse helt. Jag hade varit jätteledsen.

• bongen80

vi har gjort samma, alltså förvarnat ALLA närmaste släktingarna vilket datum vi ska gifta oss. sen ringer min moster o beklagar att hon inte kan komma för de bokade resa till thailand bara några timmar innan inbj.korten damp ner i brevlådan. ska då förtydligas att de redan visste vilket datum då dom bokade resan. Thailand finns väl för h-vete kvar eller?? förstår precis hur du känner. så respektlöst anser jag, men jag tänker skita i det, jag ver nu var hennes prioriteringar ligger så i framtiden behöver det inte läggas så mycket energi vid just henne.

Har full sympati med dig, det är/var ju en av dina närmaste vänner. Fult gjort tycker jag. Det kan väl inte kosta många kronor att bara boka flygbiljett??

• anne på grönkulla

Klart det är ok att bli ledsen, men har du funderat på hennes perspektiv? Hur lätt är det att fixa en separat biljett en annan dag, har hon råd med det, hur viktigt är det för henne att göra det med sambons familj etc...

• LB5

Jag tycker inte heller att du överreagerar... det var dålig stil. Men låt det inte förstöra resten av ditt bröllop, försök fokusera på allt annat positivt istället! Som att din familj kommer att vara där och att du och din blivande kommer att bli gifta!!!!

• Mrs Mommy

Tyvärr är det så att det är eran stora dag i livet och inte lika viktigt förde runt om kring.

För henne kanske resan är en jätte stor sak och en enkel biljett kan kosta upp till 4000:-.
    Att betala tusenlappar för att gå på ett bröllop är det inte många som vill om inte du vill sponsra henne lite.

Visst får man bli ledsen och besviken, helt naturligt

• Ore

Att bli ledsen är inte att överreagera. Att tro att du inte betyder något för henne pga att hon inte kan komma på ditt bröllop är dock att överreagera enligt mig. Jag har varit i din kompis situation, och valt bort en kompis bröllop för en annan sak. Det är inte ett lätt beslut att ta, och inte roligt. Och det skulle ju definitivt inte känts lättare om kompisen försökt ge mig dåligt samvete för att jag valt som jag gjorde.

Att hon skulle köpa en biljett och åka hem tidigare... Tja, enkelbiljetter brukar vara jäkligt dyra.

• Mrs Mommy

Vad hade du gjort om det var kompisen bröllop och din h2b familj som bjuit dig på resa?
    De är absolut inget personligt från hennes sida bara att det har krockat.

• Nattugglan 82

Tack för era svar! Jag kände egentligen på mig att jag överreagerade lite där :)Men vi har som sagt inte tappat kontakten på något sätt, och jag har bara nämnt att jag blev ledsen en gång. Så jag tror inte hon tycker att jag försöker ge henne dåligt samvete. Ska helt enkelt strunta i detta och utgå ifrån att hon visst bryr sig lika mycket som jag har trott. Har lite svårt med sådant ibland, men det är ju knappast hennes fel :)

• Taha

Hur nära står ni varrandra på riktigt?
    För mig handlar det inte om att ha överseende med hur dyr en enkelbiljett hem skulle bli för henne. Varför valde hon att tacka ja till resan när hon kände till ditt bröllopsdatum?
    Hon menar säkert inget med det och förstår säkert inte om du skulle bli arg men jag anser att om ni verkligen står varrandra så nära så har hon tagit fel beslut. Jag förstår att jag låter extremt hård men för mig skulle något sånt vare sig jag ville eller inte få en enorm konsekvens på en fortsatt relation.

• Pärlan2009

Det kanske också handlar om huruvida hon förstår hur viktigt det här är för dig. Jag vet inte hur gamla ni är men när min första nära vän gifte sig när vi var 21 så fattade jag nog inte hur stort det var. Jag var med på hennes bröllop men jag deltog inte alls i förberedelserna på ett sånt sätt som jag nu kan förstå att hon ville.

Hoppas att ni ändå kan fortsätta ha en underbar vänskap!

• bride 2be

Vi TRODE vi hade gjort det genom att tala om för våra familjer om bröllopet, då vi bor långt i från bådas familjer. Det är ju en sak man talar om är glad för i alla fall i min värld. Så på min sida vet alla om vigseldatumet (fast inbjudan går ut om 2 veckor). Men när vi har uppe i standen där min fästmans fam bor så hade väl ryktet och märk väl ryktet gått lite så hans släkt började då ca 7 månader efter att vi gjort våra planer på bröllop (och datum) offentliga. Så flera ringde och ville kolla datum, frågade då svärmor varför hon inte sagt något min mamma har vi ju knappt fått tyst på men hon sa bara att hon inte var säker på att det skulle bli just det datumet (trots att hon var med när vi bokade?!). Som tur var så de som är på en resa kommer hem 2 dagar innan och en annan familj kunde flytta fram sin resa 1 dag så kunde de med komma (mot ett vilkor att en särbo blev bjuden som vi inte träffat men det är ok blir ändå över 100 så ingen stor extra summa). Den stora frågan var sambons orienterings klubb som ska ut och resa med men det ser ut som om att de kommer åka 1-2 dagar efter.

Så vi har som det ser ut nu haft tur. Men jag förstår din känsla om inte någon av dem som står oss nära kommer hade jag med blivit besviken. Speciellt av en sån anledning att vägra boka om hon kunde väl bett om det då dom bokade för de lär ju inte ha bokat utan hennes vetskap direkt.

• Fenixx

förstår att du känner dig ledsen, hade jag med blivit.
    jag är oroligt att några av våra vänner inte kan komma för dem inte får semester, barnen är sjuka osv..för vi vill så gärna ha alla där.
    såklart det kommer bli bortfall, men dem man bjuder vill man verkligen ha med på ens stora dag.

• Superälsklingen

jag förstår att du blir besviken.

om det är hennes sambos familj som bjuder med henne på resan så kanske inte hon har så mycket att säga till om vad gäller vilket datum resan skulle bli av.
    Jag har själv tänkt att åka till turkiet i sommar och du får säkert räkna med att hon får lägga 4-5000 på en flygbiljett för att åka hem tidigare. och om de redan bokat den andra biljetten och den inte går att boka om så blir det också en kostnad att tänka på.

Sen är det alltid okej att bli ledsen! Det är ingen som kan komma och säga att det du känner är fel. Om det är så som du säger att det inte behöver bli en stor grej om du inte gör det till en stor grej så tycker jag du ska fundera på vad som är viktigast för dig.

jag hoppas allt löser sig!

• feministbrud

Min svåger råkade ut för precis samma sak. Han valde att stanna kvar semestern ut för han var så utarbetad och behövde verkligen den semestern. Det kanske kan vara värt att tänka på?

• PL080802

Jag förstår att du är ledsen och hade inte gjort så själv. Vi har tom skjutit på att försöka bli gravida för att vara säkra på att vi inte missar min mans bästa väns bröllop i sommar. Dock håller jag med flera andra om att hon kanske inte alls ser bröllop på samma sätt som du och jag.

• JustMeAndMyLove

Att känna känslor oavsett vilken känsla det är är inte att överreagera, det är vad man gör utifrån dem som räknas. Jag personligen hade nog blivit väldigt besviken och arg rent ut sagt. För även om hon är en person som inte tycker bröllop är en sån stor grej så borde hon som vän förstå att det är stort för dig.
    Jag tycker du ska prata med henne igen.

• Red Scarlet

Jag förstår absolut att du är besviken, håller med det som de övriga har sagt. Men du får tänka på att brudparet är de som den här dagen är viktigast för, man får bara vara glad att de andra kommer.

Vi har inte ett så jättestort bröllop och jag har fått bjuda färre folk än min fästman, det hade självklart känts konstigt ifall någon av mina närmre vänner inte kunde komma. Jag tycker dock att din väninna har en hyfsad anledning; det är dyrt att boka om biljetten, hon kanske behöver resan och behöver göra det för SIN skull, hon kanske mår dåligt över att åka i förväg etc. Jag tycker inte att du ska hålla på och ta upp igen att hon inte kommer, egentligen..det är en bröllopsdag och hon har ju hela livet på sig att hylla erat äktenskap istället, om hon nu vill prioritera dig som vän i fortsättningen.

Ärligt talat skulle jag kunna tycka att det varit lite skönt ifall NÅGON av alla vi bjudit tackade nej. Vi har bjudit 50pers, enbart släkt och nära vänner. Vi räknade faktiskt med att nån skulle tacka nej i budgeten..men icke sa nicke. Så nu får vi spara extra mycket ;)

Svar på tråden Ok att bli ledsen?