• Sonja68

Vårbukett i april

Vi gifter oss 090404 och funderar på vilka blommor som skulle kunna utgöra en sprakande vårbukett? Älskar Gerbera... Någon som är insatt får gärna komma med tips.

• Svar på tråden Vårbukett i april
  • passionsblomman

Ranunkler, och Anemoner och Freesia är underbara, likaså Förgätmigej, Spansk klockhyacint(scilla) och Luktärter eller Liljekonvaljer.

• Sonja68

OJ, låter härligt! Bor i Norra Norrland, månntro om dessa blommor finns tillgängliga här i början av april?
    Har du kanske några bilder eller länkar som exempel så vore det toppen ?

passionsblomman skrev 2009-02-26 12:32:06 följande:
    Ranunkler, och Anemoner och Freesia är underbara, likaså Förgätmigej, Spansk klockhyacint(scilla) och Luktärter eller Liljekonvaljer.
  • passionsblomman

Vissa av sorterna kan du se i mitt galleri om du vill. Jag jobbar ju i branschen, så jag lägger inte ut länkar eller bilder på sådant jag gjort, eftersom jag inte vill verka göra reklam på forumet. men alla de här blommorna är ju odlade och din florist i norrland köper blommor av samma leverantörer som mina här i Stockholm gör, så det är lugnt.

Vårbuketter kan du säkert hitta lite känsla av på både Euroflorists och Interfloras hemsidor. Någon av dina blomsteraffärer på orten har kanske fina album med brudbinderier du kan få kika på?
    Även i galeriet här på forumet finns ju en del buketter.

Bernzons blommor är en firma med stort galleri på sin sida också.

Men lås dig inte för mycket vid bilder heller, utan låt floristen plocka fram lite kreativitet och lägga fram ett förslag hon känner för, det brukar bli mycket bra, då kommer det lite extra känsla i arbetet...

• Fenixx

passionsblomman>> du våran blomgud här inne, har du några länkar och bildtips på vart jag kan hitta buketter med ormbunke i? verkar ju vara ganska ovanligt och fanns bara 1-2 på bernzons.

• passionsblomman

Det där med var man hittar fina bilder på nätet på särskilda buketter, är faktiskt inte min starkaste sida. Ärligt talat tror jag fortfarande de flesta florister har mer i sna fysiska album än i de i cybervärlden...

vad är det du letar efter då? exempel på HUR ormbunken ska inkluderas i buketten?

Nä, det är inte den vanligaste detaljen kanske, inte om man jämför med Murgröna tex...

Fenixx skrev 2009-02-26 13:23:27 följande:
    passionsblomman>> du våran blomgud här inne, har du några länkar och bildtips på vart jag kan hitta buketter med ormbunke i? verkar ju vara ganska ovanligt och fanns bara 1-2 på bernzons.
  • Fenixx

jag har faktiskt ingen aning själv, har bara fastnat så för ormbunke, vill ha en enkel bukett som passar till vårat medeltida tema.
    ska på bröllopsmässa i staden vi ska vara i i helgen, ska se om deras florister har lite bilder eller tips då med.
    men skulle du se eller komma på något får du jäätegärna tipsa mig.

• passionsblomman

Det ska jag!

Fenixx skrev 2009-02-26 13:34:13 följande:
    jag har faktiskt ingen aning själv, har bara fastnat så för ormbunke, vill ha en enkel bukett som passar till vårat medeltida tema. ska på bröllopsmässa i staden vi ska vara i i helgen, ska se om deras florister har lite bilder eller tips då med.men skulle du se eller komma på något får du jäätegärna tipsa mig.
  • Sonja68

Vilka fantastiska bilder!! Finns ranukler och anemoner i alla färger? Jag har svårt att bestämma mig. Jag älskar ju som sagt gerbera och har fortfarande inte övergett tanken på en bukett med enbart gerbera i olika sprakande färger.
    En till fråga; vid buffén efteråt ska vi vara i en jättemysig timmerloge med träinredning, på stranden till en älv. Hade velat ha vaser med tulpaner i blandade färger på borden, men nu hörde jag att tulpaner finns bara ca 4 veckor till i handeln??? Är det verkligen så?! Vårt datum är 090404...Om detta är sant, vad har man då för alternativ? Påsk och pingstliljor, eller?
    Vill gärna ha blommor som passar i den "timmer" miljön, såna som man även ser här i rabatterna i norr, tex tulpaner, scilla, krokus, såna härdiga. Ranukler, anemoner och sånt tror jag inte växer här. Men de är ju förstås supervackra. Tips emottages tacksamt!

passionsblomman skrev 2009-02-26 13:21:46 följande:
    Vissa av sorterna kan du se i mitt galleri om du vill.
  • passionsblomman

Jo, tulpansäsongen går mot sin avslutning, det brukar vara runt påsk sådär(beroende på om påsken är tidig eller sen)

Narcisser av olika slag finns ju och alla fina lökväxter som du kan köpa i kruka med.De är fina även i vaser om man döljer de fula plastkrukorna , eller tex planterar ner Pärlhyacinter på botten av vida cylindervaser, ihop med lite sten eller småkvistar. Anemonerna påminner ju en hel del om tex Fjällsippa och Backsippa som ju är alpina växter, så man kan ju "fuska" lite med dem. De finns i rött, vitt, lila och blått, Ranunkler finns i rosa , rött , gult, orange och vitt samt lila.

Narcisser med lite videkissar och ett par ranunkler eller anemoner tror jag blir kalas. Förresten är det snyggt matt sticka blommorna i blåbärsris också. Då går det heller inte åt så himla många.

• Sonja68

Tack snälla Passionsblomman för dina tips!! Har pratat med blomsterhandeln och de trodde inte det skulle vara problem med tulpanerna, annnars så kan de beställa alla vårblommor i princip, så det var precis som du sa. Blåbärsriset är enormt vackert men ligger tyvärr under meterdjup snö...förmodligen under 1/2 meterdjup snö i början av april.

• passionsblomman

Köp blåbärsris av floristen! det är billigt och fyller mer än man tror! Det ger fin rustik känsla till arrangemangen!
    Vill du så kan du köpa det såpass i förväg att de hinner få blad!

Sonja68 skrev 2009-02-27 19:12:29 följande:
    Tack snälla Passionsblomman för dina tips!! Har pratat med blomsterhandeln och de trodde inte det skulle vara problem med tulpanerna, annnars så kan de beställa alla vårblommor i princip, så det var precis som du sa. Blåbärsriset är enormt vackert men ligger tyvärr under meterdjup snö...förmodligen under 1/2 meterdjup snö i början av april.
  • Fröken Strössel

Lånar tråden för en fråga om gerbera eller gerimini. Är det säsong på dessa eller är de lätta att få tag på året runt? Siktar på maj/juni och är sugen på en knallrosa bukett med dessa underbara blommor.

Stort tack :)

• passionsblomman

Året runt blommor! Finns alltid! Bara att beställa den färg du är ute efter!

Fröken Strössel skrev 2009-02-27 19:55:46 följande:

Lånar tråden för en fråga om gerbera eller gerimini. Är det säsong på dessa eller är de lätta att få tag på året runt? Siktar på maj/juni och är sugen på en knallrosa bukett med dessa underbara blommor.Stort tack :)
  • Fröken Strössel

Strålande passionsblomman, du är en pärla! Tack :)

• Sonja68

Funderar och funderar. Svårt att släppa tanken på en ren Gerberabukett i en massa härliga färger... Passionsblomman, du som verkar ha stenkoll; Ungefär vad kostar Gerbera (förstår att det varierar, detta blir början april) och hur många kan det tänkas gå åt till en rund stavbukett? Dum fråga, kanske svår att svara på, beror väl på hur STOR buketten ska vara...Slänger iväg fråga iaf.

• passionsblomman

De brukar ligga runt 30 kr st här där jag bor. De små, Germini kostar runt 15-20 kr.

Jag skulle väl tro att du behöver ett tiotal iallafall för att det ska bli lite storlek på buketten.

Sonja68 skrev 2009-03-02 10:02:35 följande:
    Funderar och funderar. Svårt att släppa tanken på en ren Gerberabukett i en massa härliga färger... Passionsblomman, du som verkar ha stenkoll; Ungefär vad kostar Gerbera (förstår att det varierar, detta blir början april) och hur många kan det tänkas gå åt till en rund stavbukett? Dum fråga, kanske svår att svara på, beror väl på hur STOR buketten ska vara...Slänger iväg fråga iaf.
  • Sonja68

Tack snälla för infon!
    Hur brukar anemoner ligga i pris? Såg en bild på jättevackra anemoner som var liksom "dubbla". JÄTTEFINA!
    Försöker räkna ut hur mycket jag kommer att lägga på buketten.
    Svårt...

passionsblomman skrev 2009-03-02 11:04:47 följande:
    De brukar ligga runt 30 kr st här där jag bor. De små, Germini kostar runt 15-20 kr.Jag skulle väl tro att du behöver ett tiotal iallafall för att det ska bli lite storlek på buketten.
  • passionsblomman

Anemoner kostar 15-25 kr beroende på hur strora de är, de varierar en del i kvalité, men du bör ju ha fina lite större till brudbukett, så räkna ca 20 då.

Sonja68 skrev 2009-03-02 11:25:22 följande:
    Tack snälla för infon!Hur brukar anemoner ligga i pris? Såg en bild på jättevackra anemoner som var liksom "dubbla". JÄTTEFINA!Försöker räkna ut hur mycket jag kommer att lägga på buketten.Svårt...
  • passionsblomman

Anemoner kostar 15-25 kr beroende på hur strora de är, de varierar en del i kvalité, men du bör ju ha fina lite större till brudbukett, så räkna ca 20 då.

Sonja68 skrev 2009-03-02 11:25:22 följande:
    Tack snälla för infon!Hur brukar anemoner ligga i pris? Såg en bild på jättevackra anemoner som var liksom "dubbla". JÄTTEFINA!Försöker räkna ut hur mycket jag kommer att lägga på buketten.Svårt...
Svar på tråden Vårbukett i april