• catarinaw

Västeråsbrudar 2009 del 3

Nu har jag äntligen funnit den nya tråden! :) Tog ett tag, puh!

Moongirl: Jasså du är från Fagersta! Min sambo o blivande man är från Norberg :) Så Fagersta känner man till nu, hehe.

Alla: Jag funderar på att sätta i en sten i min förlovningsring, men måste få lite feedback från er. Hade tänkt att det ska se ut i den här stilen: www.juvelsalongen.se/wp-content/uploads/2009/02/emma-vg.jpg
    Och den ska vara tillsammans med vår vigselring som ser ut så här ungefär: www.juvelsalongen.se/wp-content/uploads/2009/02/vera.jpg

Vad tror ni? Funkar det eller ser det för mycket ut? Jag är ju en sån tjej som gillar lite bling-bling ;)

MissU: Vår tårta kostar ca 35:- biten från Öhrmans och vi kommer oxå att göra små bakelser till alla gäster.

• catarinaw

Miss U: Nä vi fick ingen provtårta utan jag beställde en för 8-10 personer för 195:- istället. Man vill ju liksom smaka på sin bröllopstårta! Däremot så skulle de göra en sådan tårta, fast bara med passionsmousse till ett annat brudpar, och då fick jag komma in o smaka på den. Men jag ville ha den som vi ska beställa ;) Sen va väl inte utseendet så som vi vill ha den, men sånt kan man säkert ändra på lite hur man vill. Hoppas jag, hehe!

• catarinaw

Moongirl: Ja Rönningen kör man ju alltid förbi innan man kommer till Norberg. Det är där det blir 70 :) Det är ju inte exakt dom ringarna, men tanken är ju att jag ska sätta på en sten i min förlovningsring lite uppbyggt sådär. Men det gäller ju att tänka igenom så man inte gör något man ångrar sen...

Alla: Är det någon som vet vad den där smeten man lägger på en tårta, inte marsipan, utan den som blir vitare? Kan man ha det ovanpå en moussetårta tro? :)

Några tips på vad man ska skriva i festprogrammet? Vad ska ni ha för bröllopsmeny? Jag står i valet och kvalet om vi ska välja fisk eller kött som varmrätt. Hur svårt som helst!

• catarinaw

Kampi: Tack ja så hette det :) Hur blev det på er tårta då? Vi ska betälla vår på Öhrmans, men vill gärna ha den helt vit och kanske lite fint runt om osv :)
    Tack än en gång!

• catarinaw

Åh det låter ju jätte fint med era färger. Själv ska vi oxå ha småbakelser till alla gäster och en större till oss. Vi ska ha vit chokladmousse och passionsmousse och sen är det ngn form av tunn chokladbotten. Dekoration vet jag inte än, men vill jätte gärna ha sån sugarpaste så det blir alldeles vitt :) Våra färger är oxå vitt, rosa, men grönt istället och lite silver. Har oxå tänkt mig ngt band av ngt slag runt tårtorna, men vet inte alls vad jag ska lägga uppe på? Hittade en bild på nätet som jag lägger upp i mitt album. Det förslaget är ganska fint faktiskt :) Ja Öhrmans hoppas jag är bra. Jag beställde en tårta med vårt innehåll till min sambos födelsedag så vi fick smaka på den då, men dekorationen vill jag inte alls ha som dom hade gjort då. Så det är det ända jag hoppas de fixar!
    Vad får ni betala för er från Systrarna då? Har du bilder?

Kampi skrev 2009-03-05 14:58:46 följande:
    Jag tror att det kommer att bli superbra, konditorn sa det iaf Vi ska ha individuella bakelser till gästerna och en lite större tårta till oss själva. Innehållet blir en sockerkaksbotten m chocotta och hallonpassionmousse på och sedan kritvit sugarpaste som täcker allt. På varje bakelse ska vi ha en vit gerbera med rosa mitt, också av sugarpaste. Har hittills bara provsmakat innehållet och det var supergott! Varje bakelse kommer att ha ett brunt smalt sidenband runt kanten. Våra färger är vitt, brunt och rosa så konditorn lyckades få med det både i tårtan och utanpå Öhrmans är väl också duktiga på tårtor?! Det blir nog superbra!
  • catarinaw

Jag ska göra naglar om ca 1 månad på Unik eller Studio Savoy. Om man inte har haft det tidigare så skulle jag göra ca 1-2 månader innan den stora dagen. Dels för att det är ganska ovant första gången och sen tycker jag att det blir snyggare när man gått och fyllt på den lilla utväxten, mellan nageln och nagelbandet, som blir efter ca 3-4 veckor (allt beroende på hur snabbt ens egen nagel växer). Fransk manikyr är när man målar den yttre delen av nageln vit och behåller den innre delen naturlig :) Sen finns det olika material man kan välja på, silke, gelé, akryl och glasfiber. Jag brukar köra silke eller fiber då det blir naturligast på mig iaf. När de lägger på gelé så fr man sitta i en UV-lampa som nästan bränner fast gelén vilket jag tyckte gjorde jätte ont och blev bubbligt på mig, tyvärr. Jag har hört att både Studio Savoy och Unik är de bästa i stan :) Och de salonger har alla material ;)

miss u skrev 2009-03-06 07:55:22 följande:

Sen har jag en annan fundering: Det här med naglarna. Hur ska alla göra med det? Om man gör nagelförlängning, hur länge håller dom? Jag har rabattkupong på bla Salong Savoy (har jag för mig), men sista förbrukningsdagen är 30/6, dvs knappt 3 veckor innan stora dagen. Håller det sig så länge eller är det bättre att göra det precis innan? Jag har verkligen noll koll på naglar!
  • catarinaw

Ja hon vet säkert som ska göra naglarna, men sen har det ju lite med vad man jobbar med osv. Eftersom jag jobbar i butik vill jag ha något som håller för det och egentligen tror jag att gelé är bäst, men jag kör hellre på det som ser lite med naturligt ut som silke. Jag ska väl betala runt 800:- för första gången och det tar ca 1½ timme och sen när man ska fylla på så kostar det runt 400:-. Så man kan ju räkna med att det kostar ca 400:-/månad om man vill gå så ofta och beroende på hur mycket ens egna naglar växer :) Vad va det för kupong du hade hos Studio Savoy?

miss u skrev 2009-03-06 08:56:07 följande:

Ojoj, låter som en hel vetenskap det där med naglar. Hur ska man få koll på allt? Tur att den här tråden finns! Vet dom vilket material som blir bäst på mig eller måste man ha koll på det själv? Jag har som sagt aldrig gjort sånt där förut, så jag kanske ska ta och testa snart så jag vet om det är nåt för mig. Måste kolla vad det var för rabattkuponger jag hade. Vad har du betalat för dina naglar?
  • catarinaw

Jag har lagt upp bilden nu, men det kanske inte funkar!? Vi ska få betala nånstans mellan 34-38:- biten för små bakelserna och den stora vet jag inte. Känns som tårtan kostar lite vart man än går :) Er tårta blir säkert super, låter ju öven som en god smak kombination! Mmm!

Kampi skrev 2009-03-06 08:56:43 följande:
    Vilken fräsch färgkombination ni ska ha! Har du lagt upp bilden i albumet? Kunde inte hitta någon... Vi har tyvärr ingen bild så vi får hålla tummarna för att det ska bli som vi har tänkt oss...Vi får betala 49 kr per bit, hur mkt får ni betala?
  • catarinaw

Jag tror inte att de är bättre bara för att de är dyrare, men det viktiga är ju att du får det rätta materialet. Om det är Nailstore som ligger bredvid Te boden så arbetar dom bara med gelé. Där har jag redan frågat :) Om du gör och vart du gör så måste vi få veta och se bilder :)

miss u skrev 2009-03-06 18:09:38 följande:

Jag hade ingen kupong för nagelförlängning på Studio Savoy, utan det var bara hårförlängning, ögonfransförlängning och herrklippning. Däremot har jag kupong på nagelförläning på Nailstore och Wow. Nån som varit på nån av dessa ställen? Wow verkar något dyrare, betyder det att dom är bättre?Sen kommer jag nog inte kunna fixa frillan hos Anki, om hon inte kan fixa in mig tidigare. Det känns som det blir lite sent om vi ska fotas efter vigseln, allra helst när vi ska åka flotte till festlokalen vilken ändå lär tar ett tag. Vi har typ 3 frisörer inom en radie av 50 m från där vi bor. Ska man ta nån av dom, så man slipper lång transportsträcka? En av dom frisörerna känns som den går bort, för det är typ en tant som klipper. Sambon har klippt sig där ett par gånger och det är alltid pensionärer där, och så han. Behöver ju inte betyda att frisören är dålig, men hon har tanke inte samma tankar och idéer som en själv. Men att det ska vara så svårt! Får nog ta och kolla upp din frisör Barret ändå. Men, vad jag svamlar då!
  • catarinaw

Jag tycker inte det va så farligt att inte få någon provtårta på Öhrmans. De gjorde ju en till mig ändå, vilket egentligen inte gick att ordna plus att en tårta för 8-10 pers (som är ganska stor) kostade 180:-. Vet ju inte hur det är om man väljer en lite vanligare tårta. Hör med dom. Jag tyckte dom va super bra iaf :) Lycka till!

miss u skrev 2009-03-11 11:15:02 följande:

Chantal's är stängt i juli!! Så nu är jag tillbaka på noll i jakten på tårta. Så typiskt! Dom hade billigare porslin också, men det går ju inte heller. Enda tiden på året som dom har stängt, just för att det inte är så mycket bröllop i juli.Känns lite hopplöst just nu.. men det är bara att ta nya tag. Nån som kollat upp Ica Maxis tårtor? Öhrman's får nog bli mitt nästa ställe att kolla upp. Fast där får man ju ingen provtårta... Bläääh!Justja, jobba var det också ja.
  • catarinaw

Hehe gör inget! :) Vi ska ha vit choklad och passionsmousse. De hade gjort typ 1 tredjedel vit choklad och resten passion, men jag ska söga till att jag vill ha hälften hälften. Älskar ju choklad så det måste få smaka lite sånt oxå :) Vi ska ha små bakelser till varje person och en lite större till oss och tror vi skulle få betala runt 34-38:-/bit. Tycker jag är helt okej. Har du varit o pratat med dom?

miss u skrev 2009-03-13 08:45:48 följande:

Vad hade ni för fyllning nu igen och vad fick ni betala? Känns som jag frågat det hur många gånger som helst.
  • catarinaw

Åh jag har alltid velat gå till Frank, men de har alltid fullbokat! Får väl boka långt i förväg bara :)

Vi skickade med en liten vägbeskrivning och lite info om man ska sova över vilka man ska kontakta och vilka som är toastmaster/madame. Vi skrev även vad vi önskade oss i bröllopspresent för de som tänkte ge. Vi önskar oss pengar till bröllopsresan så det blev ju inte en lång rad om det. Önskar ni er något speciellt och mycket?

Cordula skrev 2009-03-15 11:32:12 följande:
    Hej!Ja, vi firade min födelsedag. Var på Frank och åt. jättemysigt. Något jag varmt kan rekommendera. Går det bra med tryckeriet, bordsplacering m.m?Alla: Håller på med inbjudningarna nu. Någon av er som ska skicka med en separat lapp, tex om vägbeskivning, boende eller liknande? Vad ska ni önska er i bröllopspresent? allmänt nyfiken å letar tips :)
  • catarinaw

Är det någon som har tips på bröllopsfotograf? Vi skulle nog vilja ha att han/hon kommer ut till vigseln och efter, men på festen tar vi egna. Ngn erfarenhet?

• catarinaw

Välkommen 73an76an! Här är det bara att fråga vad som så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt :)

Alla: Jag har sån ångest över vilken bröllopsvalsmusik vi ska ha! Först funderade vi på Curly Sue med Takida, men den känns lite för sorlig även fast texten är väldigt romantisk. Vi ska ju ha ett live band som spelar valsen, vilket säkert blir lite annorlunda. Därav vill man ju ha en låt som kan passa dom. Har ni några förslag på låtar? :) En låt som oxå är jätte fin är ju Now and Forever med Richard Marx, men den är det heller inget tryck i liksom!

• catarinaw

Hej alla!
    Är det någon som vet vart man kan hyra solsöverdrag? Sånna vita för att piffa upp stolarna, som oftast ser lite tråkiga ut på en herrgård... Vi va och provsmakade av maten förra helgen och guuuud va gott det va. Det blev helt perfekt och inget behöver ändras på, skönt :)

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009 del 3