• lojnis79

    Stolsöverdrag av knoppa lakan?

    Har ett stort bryderi angående stolsöverdrag.
    Blev jätteglad när jag hittade en länk från Tv4 från brollopsbonaza där de gjorde ett stolsöverdrag av ett lakan. Jättebra tycker jag men sambon gillar det inte.Han går inte med på att lägga ut mer än 15 kr på stolsöverdrag därav knoppa lakan från Ikea. Han tycker att det blir genomskinligt medan jag är ute efter den där bröllopskänslan och enhetliga looken när vi kommer in i lokalen. Så snälla snälla hjälp oss att hissa eller dissa knoppa lakan som stolsöverdrag.

  • Svar på tråden Stolsöverdrag av knoppa lakan?
  • lojnis79

    Jag har testat.Det är otroligt enkelt du tar ett lakan lägger det över stolen och knyter bara baktill, jättefint enligt mig men sambon tycker inte. Så nu är jag osäker, ser det bara billigt ut eller enhetligt och fint? Någon mer än jag som testat eller ännu bättre kanske har en dukning jag kan få titta på med detta förslag.

  • Trulsa79

    Jag testade hemma på köksstolen och då såg det lite knasigt ut, men jag ska prova på en stol i lokalen där vi ska vara innan vi bestämmer oss.

    Har du lust att förklara igen hur du knöt? Med ett band runt eller? Sparar ju mycket tid om man inte behöver sy.

  • Anciii

    Jag ska sy stosöverdrag av knoppa lakan, då ska det vara sytt efter stolen, har redan sytt ett och ska ut och testa på stolen i lokalen i veckan.. får ut nästan 2 stolsöverdrag av ett lakan så det blir lite billigare- däremot tar det en hel del tid!
    Visst är lakanen lite genomskinliga men i vår lokal kommer det inte finnas så mkt ljus att det syns! Sen ska jag ha en rosett knuten runtom i röd färg!

  • lojnis79
    Anciii skrev 2009-02-26 00:20:43 följande:
    Jag ska sy stosöverdrag av knoppa lakan, då ska det vara sytt efter stolen, har redan sytt ett och ska ut och testa på stolen i lokalen i veckan.. får ut nästan 2 stolsöverdrag av ett lakan så det blir lite billigare- däremot tar det en hel del tid!Visst är lakanen lite genomskinliga men i vår lokal kommer det inte finnas så mkt ljus att det syns! Sen ska jag ha en rosett knuten runtom i röd färg!
    Har du något mönster och kanske en bild och dela med dig av? nyfiken ;)
  • Anciii

    Har inte bilder på det än ska försöka ta några snart och har inte sytt efter nått speciellt mönster utan en bild som jag hade i huvudet, men jag kan försöka förklara lite hur jag gjort tills jag får fram bilderna:

    Jag har mätt upp bredden på stolen och skärt lakanet på längden i stolens bredd, den längden har jag sedan lagt över stolen så att längden går hela vägen ner på stolens rygg och ända ner på stolens framdel(i en del), sen syr man där vecken går och syr på "kvadrater" från sidan så att man inte ser genom stolen..

  • Anciii

    de blir som stolsöverdragen på köp o sälj när de är klara

  • marriage09

    Kul tråd!! Jag funderar också på stolsöverdrag men vill verkligen inte betala så mycket pengar! Sy från knoppa kan ju vara en idé också förstås, Anciii du får gärna återkomma när du har tagit kort på hur de blir.

  • Trulsa79
    Anciii skrev 2009-02-26 00:50:49 följande:
    de blir som stolsöverdragen på köp o sälj när de är klara
    Två överdrag per stol låter ju jättebra. Då kanske det är värt att sy ändå, annars verkade ju lojnis79:s vara snabbare, men det blir ju isåfall dubbelt så dyrt. Ska prova båda delarna.
  • norgejente

    Det ser ju väldigt fint ut! Men. Hur är de att sitta på? Det blir inte svårt att sitta för att tyget glider omkring?

    Jag vet inte hur knoppa lakan ser ut, om det är tunnt blir det kanske för genomskinligt och därför inte så fint? Det ser ut som om de använt ett ganska kraftigt lakan på TV4.


    lojnis79 skrev 2009-02-25 23:47:03 följande:
    Titta på den här videon som jag hittade, så får du bra tips.www.tv4.se/1.283438
  • lojnis79

    Precis det ser ju väldigt fint ut enligt mig med. Att sitta var inget problem men det är det där med om det är för genomskinligt?
    Trodde inte jag skulle bli så här inför bröllopet ;)

  • Taaanja

    Skönt att höra att det finns fler, jag är också helt insnöad på det här med stolsöverdrag!!!! Suck..Vi har 150 gäster så jag vet inte riktigt hur vi ska göra..

  • brud080808

    Jag sällar mig hit! Jag tycker absolut att stolsöverdrag är ett måste! Men vill inte lägga ut hur mkt som helst på dessa, tänkte oxå satsa på ikeas lakan. Funderar oxå på om de verkligen ligger still när man bara knyter fast dem sådär?

  • SagansMamma

    Tack för en fungerade länk, har letat länge efter den... Varit så sugen att se deras budget tips på skolsöverdrag :) och nu är problemet löst.. sådär får det bli

  • jönsson

    Varför kan jag inte se klippen på tv4as hemsida... står något om att mediaplayer inte fungerar! Någon som haft samma problem?

  • jönsson

    Jag kan se reklamen men sen bara stannar klippet! Har haft problem med detta länge...

  • TinkieWinkie

    de funkar på våra stolar för de har sitsar i tyg (hu 70tals brunt tyg, randigt -stol i lackad gulnad furu MÅSTE ha överdrag) så de glider inte. Tror vi får ut två per lakan.

    Hemma i köket blev det jättefint när jag provade! Men visst tyget är i tunnaste laget..

    Men hellre det än lackad furu:)

Svar på tråden Stolsöverdrag av knoppa lakan?