• Corona

Blommor till mammorna

Läste om en amerikansk tradition (eller trend?) att bruden har med sig två extra blommor till kyrkan och stannar till för att ge den ena till sin mamma och den andra till sin svärmor när man går längs altargången. Låter fint tycker jag!

Men hur gör man rent praktiskt...? Jag tänker att man har händerna fulla med den egna buketten!?! Någon som vet eller som känner till den traditionen?

• Svar på tråden Blommor till mammorna
  • 27juni2009

Vet att man från början hade blommorna i sin brudbukett o tog de därifrån. Doc komemr jag inte vilja ta blommor ur min bukett. Mne eftersom ajg inte ser det som en kränkande grej att min pappa följer mig fram till min blivande man som står o väntar en bit upp i kyrkogången med våra barn så vill jag visa mamma o svärmor attd e oxå betyder mycket för mig (det rä så jag ser detmed min pappa att det är fint) så komemr jag sätta en blomam på var bänk ( i vaserna ) där mamma resp svärmor kommer sitta. stanna till vid mammas bänk på väg in, ta blomman o ge den til henneo likadant vid svärmors på väg ut komemr oxå ha en liten vas ståendes vid deras platser vid honärsbordet där deras blomma kan få stå under middagen

• Bettertogether

Har du en brudnäbb kan ju hon bära blommorna åt dej?! :)

• Corona

Det var ju smart det där med att ta en blomma "per väg"... har annars funderat hur man ska korsa altargången på bra sätt!

Vi kör utan brudfölje så jag har varken näbb eller tärna som kan bära blomman tyvärr. Men jag gillar idén så kanske man kan lösa det på något sätt. Har även funderat om man skulle fixa samma blomma som corsage åt pappa och svärfar.

• johanna anders

Himla gullig tradition, skulle också vilja göra det... MEN jag har två svärmödrar =/ Ser nog bara dumt ut om jag ska till tre ställen... Haha =)

• Lady o Lufsen

Har för mig att man lämnar en blomma till sin egen mamma på vägen in, som tack för allt hon gjort i ens liv... typ

en blomma till svärmor på vägen ut, som tack för att man "fick" komma med i familjen...typ

• rottizz1

gjorde jag- hade blommorna löst så det var bara att dela ut

• Corona

Men hur gjorde du? Var det svårt att rymma i händerna tillsammans med den egna buketten? Stannade till på väg in eller delade ut en blomma per väg? Tycker att det låter som en fin gest

rottizz1 skrev 2009-03-05 21:13:47 följande:
    gjorde jag- hade blommorna löst så det var bara att dela ut
  • Fenixx

ja jag tycker det är en väldigt fin grej att göra.

har också hört att man ger sin mamma på väg in och svärmor på väg ut.

• rottizz1

Tyckte inte det var några problem att få plats med dom. Jag delade ut 1 till mamma på samt låtsasmamma på vägen in och 1 på väg ut till svärmor. Tror de uppskattade det väldigt

• shakynose

Jag har sett en bukett någonstans som var gjord som flera små buketter som bruden delade ut när de gick ut. Ska se om jag hittar...

• Luucie

Jättefin gest!

Tror du inte att det skulle vara enklast att bara hålla i två blommor som ligger löst mot din bukett?

Vill du räcka över dem på utvägen kanske ni skulle kunna lägga dem på altaret innan och sedan ta dem innan ni gå ut?

• Corona

Tack snälla för alla tips! Tror att jag ska försöka mig på något sådant, gillar tanken mer och mer

• shakynose

Ja vet ja vet ja vet! Man kan ha lika många små buketter som det är singeltjejer och istället för att kasta hela buketten så delar man den och ger en liten bukett till var och en!

• Corona

Det hade ju varit kanon, hihi! Ingen glömd, liksom

shakynose skrev 2009-03-06 21:54:14 följande:
    Ja vet ja vet ja vet! Man kan ha lika många små buketter som det är singeltjejer och istället för att kasta hela buketten så delar man den och ger en liten bukett till var och en!
Svar på tråden Blommor till mammorna