Pioner - när blommar dom?
Finns det någon florist här?
Skulle gärna vilja ha pioner i brudbuketten - men när blommar dom? Är det inte säsong för dem när bröllopet är kan jag ju likagärna fundera på andra blommor direkt.
Finns det någon florist här?
Skulle gärna vilja ha pioner i brudbuketten - men när blommar dom? Är det inte säsong för dem när bröllopet är kan jag ju likagärna fundera på andra blommor direkt.
I början på sommaren har jag fått lära mig.
Inte i augusti i af.=(
Här i södra skåne brukar de blomma runt skolavslutningen ,alltså i början på juni.Men häromdagen så såg jag pioner i en begravningsbukett på jobbet.Man kan få allt med pengar!
Och pengar behöver man oavsett om det är säsong eller inte på pioner, för de är svindyra! Men så värt varenda krona
Jag äger en egen blomsterbutik och jag fick hem pioner i min butik redan i dag och sen finns det att få tag på typ fram till augusti i alla fall.
Det är inte intressant när de blommar i trägårdarna, (om man inte tänkt plocka dem själv såklart). Pioner har odlingssäsong främst under vår och försommar, men de går att få tag i redan från februari och till och med framåt augusti, MEN augusti är väldigt nytt att man börjat få fram och de kostar mycket mer än under högsäsongen. Pioner ar förövrigt en av de mer exklusiva blommorna, jämte Kallor och orkidéer.
Värst vad saker upprepas i denna tråden....
Ååååå ja det var värst....
Tack för svar. Vill ju hemskt gärna ha ljusrosa och cerisa pioner, men om det är svårt att få tag på dem i slutet augusti kanske jag ska satsa på nåt annat. Tips på rosa blommor i augusti? Vill ha en rund tajt bukett.
Jag rekommenderar med värme att välja Dahlior istället för Pioner, de finns i alla möjliga färger och har högsäsong då. De är fina att blanda med ngn stor ros också. En ros som tex Sweet Avalanche är jättefint rosaskiftande och passar fint i sammanhanget. Jag har för mig att jag har med den i mitt galleri där det finns lite olika sorter, du kan se namnen på sorterna om du pekar på dem.
Googla Dahlia om du vill, så ser du säkert hur galet många olika det finns!
L M N skrev 2009-02-25 20:51:16 följande:
tack, det hade jag aldrig kommit på själv! Fina! (har jag sett efter googling )
Tyckte bara det kändes lite konstigt att du upprepade det samma som jag skrivit.
Dahlior är superfina, men du ska veta att de inte är så tåliga.
Jag tycker inte det var ngt som ens behövde kommenteras, inte så surt som du lät iallafall. det händer hela tiden och det är knappast ngt att haka upp sig på. Oftast beror det antagligen på att man läser en fråga i en trådstart och sedan kanske inte supernoga alla andra inlägg. Mitt inlägg innehöll en del andra kommentarer dessutom. ingenting i det var heller avsett att trampa dig på någon tå, hoppas jag att du inte tror.
Det är också värt att notera vad gäller Pioner att man mycket väl kan bli utan dem i augusti och /eller att de oftast blir svindyra. Jag har fått ta plan B själv då leverantörerna inte fick tag i Pioner.
Jag är också inne på pioner, tycker de är superfina! Varför är de så dyra? Jag trodde inte det eftersom det är en ganska vanlig trädgårdsblomma.
Häromdan såg jag jättefina nejlikor i en blomsteraffär. Jättestora och inte så som de nejlikor jag är van vid (jag är dock inte så insatt). Hittade en bild på liknande som nu finns i mitt galleri. Kan helt klart vara ett alternativ till pioner tycker jag. Ni som vet - är dessa dyra? Floristen i affären sa att de inte har nån speciell säsong utan går att få tag på när som.
om jag hade augustibröllop skulle jag ha gladiolus, det är min favoritblomma...
Priset på blommor i butik har absolut ingenting att göra med om det är en vanlig blomma i trädgårdarna eller ej. De har att göra med odlingsegenskaper och sådant som hur många får man fram på en planta tex. Orkidéer, Kallor och Pioner är ju alla sådana som det inte precis kommer hur många som helst av från. Hortensia etc likadant.
Hur mycket får odlaren alltså ut från sina ansträngningar och hur lång tid tar det osv...Tillgång och efterfrågan styr även här.
Odlade Lijekonvaljer är tex exklusiva blommor , precis som Luktärtor. Att vi sedan vissa tider på året kan plocka dem själva i naturen eller om vi har glädjen att ha en trädgård, gör egentligen bafa att vi borde glädja oss och njuta så mycket mer, när de underbara blommorna finns på så nära håll.
Du har inte gjort ditt galleri synligt,men Nejlikor är en blomma som verkligen är prisvärd, den finns året runt och brukar kosta 15-20 kr/st.
De är förövrigt fina ihop med både dahlior och rosor
Tack för ditt svar, Passionsblomman! Intressant.
Hur gör jag för att mitt galleri ska bli synligt? (Är ny på BT)
Du går in på "min sida" väljer symbolen med verktyg på, som heer "inställningar" och där bockar du i att du vill att ditt galleri ska synas!
Så, nu tror jag att mitt galleri ska vara synbart. Så nu kan ni titta på de fina nejlikorna!
(Tack för hjälpen!)
Kalasfina! jag vidhåller att de vore väldigt vackra ihop med tex Sweet Avalanche-rosor och Dahlior i fin färg!