Är passionsfrukt en stenfrukt?
eller..?
eller..?
Varken pinjenötter eller cashewnötter är nötter i botanisk mening.
Pinjenöten är frön från kottar från en barrväxt
och cashew är en stenfruk och då är det ju spännande att tooticki tål den....vilket visar hur komplext det är
Är också stenfruktsallergiker och jag blir jättesjuk om jag äter ren passionsfrukt. Vissa stenfrukter kan man äta när proteinerna har förstörts tex via uppvärming. Jag sväller igen i halsen av äta ett vanligt äpple, men det går alldeles utmärkt att äta äppelpaj. Är passionsfrukten uppvärmd kanske
det går att äta tåtan för en allergiker? Är det många allergiker som kommer på bröllopet? Jag skulle ringa och kolla med dem för säkerhetsskull. Vet man bara om vad som serveras kan man ju också stå över tårtan om man känner sig osäker. Jag förväntar mig aldrig att kunna äta allt, bara jag vet om så jag inte äter något som gör mig sjuk. Lycka till med allt och hoppas det löser sig snabbt och smidigt!
Precis, därav min kompis extremt svåra jordnötsallergi då han är allergisk mot alla baljväxter inkl soja och sojalecitin... det sista används i i princip alla halvfabrikt!
Det roliga med den här killen är att han bott ett halvår i asien i jobbet, undrar hur lätt han hade att undvika soja
vi ska ha en minimini fruktsallad efter maten bara för att få lite syra efter massa gräddiga såser och gratänger.
Salladen skulle innehålla melon, jordgubbe , passionsfrukt och över det ska det rivas lime
Sedan "vanlig" operatårta..
Ja, jag tycker det är lite underligt att vissa bara specificerar sina allargier som "stenfruktsallergi" eller "nötallergi" när det är så tokigt individuellt. Vissa tål ju inte ens morötter och vissa kan till och med äta äpplen när de är tillagade. Det är ju inte sååå himla lätt för oss vanliga ickeallergiska att veta ifall just den personen reagerar på just den frukten som är besläktat med stenfrukt, eller om just den personen innefattar kokosnötter med ordet "nötallerg" eftersom det ju faktiskt inte är en nöt.
Bättre att folk listar allt tycker jag...
Nej, citronmousse är det vidrigaste jag vet Då tar jag hellre chokladmousse
Men tanken var att det inte skulle vara så tungt liksom...
T RO skrev 2009-02-25 22:09:51 följande:
Ja, jättestor skillnad på lite kli ock totalt akut tillstånd. Just av den senare anledningen så har vi inga skaldjur alls eftersom en person är just så allergisk. Vill inte riskera risk för kontamination, det är så trist om folk dör av maten jag serverar
Det går lätt om man kör dem genom en sil, då får man en sås utan kärnor. Såsen kanske går att koka för att ha sönder proteinerna och göra den allergisäker
T RO skrev 2009-02-26 08:36:14 följande: