• altervattnet

Är passionsfrukt en stenfrukt?

eller..?

• Svar på tråden Är passionsfrukt en stenfrukt?
  • marsros

Varken pinjenötter eller cashewnötter är nötter i botanisk mening.

Pinjenöten är frön från kottar från en barrväxt
    och cashew är en stenfruk och då är det ju spännande att tooticki tål den....vilket visar hur komplext det är

• Tooticki
    marsros skrev 2009-02-24 10:49:44 följande:
    Varken pinjenötter eller cashewnötter är nötter i botanisk mening. Pinjenöten är frön från kottar från en barrväxtoch cashew är en stenfruk och då är det ju spännande att tooticki tål den....vilket visar hur komplext det är
    Intressant!
  • lottis77

Är också stenfruktsallergiker och jag blir jättesjuk om jag äter ren passionsfrukt. Vissa stenfrukter kan man äta när proteinerna har förstörts tex via uppvärming. Jag sväller igen i halsen av äta ett vanligt äpple, men det går alldeles utmärkt att äta äppelpaj. Är passionsfrukten uppvärmd kanske
    det går att äta tåtan för en allergiker? Är det många allergiker som kommer på bröllopet? Jag skulle ringa och kolla med dem för säkerhetsskull. Vet man bara om vad som serveras kan man ju också stå över tårtan om man känner sig osäker. Jag förväntar mig aldrig att kunna äta allt, bara jag vet om så jag inte äter något som gör mig sjuk. Lycka till med allt och hoppas det löser sig snabbt och smidigt!

• Tooticki
    lottis77 skrev 2009-02-24 11:14:10 följande:
    Jag förväntar mig aldrig att kunna äta allt, bara jag vet om så jag inte äter något som gör mig sjuk.
    Jag håller med!
  • T RO

Precis, därav min kompis extremt svåra jordnötsallergi då han är allergisk mot alla baljväxter inkl soja och sojalecitin... det sista används i i princip alla halvfabrikt!

Det roliga med den här killen är att han bott ett halvår i asien i jobbet, undrar hur lätt han hade att undvika soja

Tooticki skrev 2009-02-24 10:47:43 följande:
    T RO skrev 2009-02-24 10:41:31 följande:
    vet bara att jordnöt inte är en nöt utan en baljväxt.
  • altervattnet

vi ska ha en minimini fruktsallad efter maten bara för att få lite syra efter massa gräddiga såser och gratänger.
    Salladen skulle innehålla melon, jordgubbe , passionsfrukt och över det ska det rivas lime

Sedan "vanlig" operatårta..

• Tooticki
    altervattnet skrev 2009-02-25 20:44:09 följande:
    vi ska ha en minimini fruktsallad efter maten bara för att få lite syra efter massa gräddiga såser och gratänger. Salladen skulle innehålla melon, jordgubbe , passionsfrukt och över det ska det rivas lime Sedan "vanlig" operatårta..
    Jag tål inte jordgubbar heller så du bör nog be om en specifikation från dina allergiska gäster.
  • Emelieca
    marsros skrev 2009-02-24 10:01:03 följande:
    En på mitt jobb är stenfruksallergiker men han tål passionsfrukt om han inte äter kärnorna. Så det kan nog vara lite individuellt så ring och fråga var person för säkerhets skull eller ta citrusmousse istället
    Kan ju vara svårt att undvika kärnorna, passionsfrukt är ju bara kärnor med lite kladd som håller ihop dom..
  • T RO

Ja, jag tycker det är lite underligt att vissa bara specificerar sina allargier som "stenfruktsallergi" eller "nötallergi" när det är så tokigt individuellt. Vissa tål ju inte ens morötter och vissa kan till och med äta äpplen när de är tillagade. Det är ju inte sååå himla lätt för oss vanliga ickeallergiska att veta ifall just den personen reagerar på just den frukten som är besläktat med stenfrukt, eller om just den personen innefattar kokosnötter med ordet "nötallerg" eftersom det ju faktiskt inte är en nöt.

Bättre att folk listar allt tycker jag...

Tooticki skrev 2009-02-25 20:45:55 följande:
    Jag tål inte jordgubbar heller så du bör nog be om en specifikation från dina allergiska gäster.
  • T RO

Nej, citronmousse är det vidrigaste jag vet Då tar jag hellre chokladmousse Men tanken var att det inte skulle vara så tungt liksom...

marsros skrev 2009-02-24 10:01:03 följande:
    eller ta citrusmousse istället
    Mousse borde dessutom knappast vara passionsfrukt, är det inte mest E-nummer och sånt i det?
  • lottis77

T RO skrev 2009-02-25 22:09:51 följande:

Ja, jag tycker det är lite underligt att vissa bara specificerar sina allargier som "stenfruktsallergi" eller "nötallergi" när det är så tokigt individuellt. Vissa tål ju inte ens morötter och vissa kan till och med äta äpplen när de är tillagade. Det är ju inte sååå himla lätt för oss vanliga ickeallergiska att veta ifall just den personen reagerar på just den frukten som är besläktat med stenfrukt, eller om just den personen innefattar kokosnötter med ordet "nötallerg" eftersom det ju faktiskt inte är en nöt. Bättre att folk listar allt tycker jag...
    Nej, det är jättesvårt det där med allergier eftersom konsekvenserna kan bli så allvarliga och folk reagerar så olika på olika saker. Dessutom tycker jag det är skillnad på om man får lite utslag eller om man löper risk att få en anafylaktisk chock. Tycker du verkar vara en otroligt engagerad värdinna. Som allergiker tycker jag det är mitt ansvar att upplysa om vad jag kan/inte kan äta och väl på plats är det alltid mitt eget ansvar. Som jag skrev förut förväntar jag mig heller inte att kunna äta av allt när jag är bortbjuden. Be era gäster att precisera sig, de blir säkert rörda av din omtanke!
  • T RO

Ja, jättestor skillnad på lite kli ock totalt akut tillstånd. Just av den senare anledningen så har vi inga skaldjur alls eftersom en person är just så allergisk. Vill inte riskera risk för kontamination, det är så trist om folk dör av maten jag serverar

lottis77 skrev 2009-02-25 22:15:34 följande:
    T RO skrev 2009-02-25 22:09:51 följande:
    Nej, det är jättesvårt det där med allergier eftersom konsekvenserna kan bli så allvarliga och folk reagerar så olika på olika saker. Dessutom tycker jag det är skillnad på om man får lite utslag eller om man löper risk att få en anafylaktisk chock. Tycker du verkar vara en otroligt engagerad värdinna. Som allergiker tycker jag det är mitt ansvar att upplysa om vad jag kan/inte kan äta och väl på plats är det alltid mitt eget ansvar. Som jag skrev förut förväntar jag mig heller inte att kunna äta av allt när jag är bortbjuden. Be era gäster att precisera sig, de blir säkert rörda av din omtanke!
    Jag har iaf mailat alla mina allergikergäster och frågat om hallon, björnbär, passionsfrukt och pnjenötter (eftersom nu dessa var lite tveksamma enligt bla wikipedia)
    Ingen av dem är allergisk mot dessa, men alla som är oroliga/osäkra bör nog dubbelkola med sina gäster.

Som sagt, det vore ju trist om folk stal MIN uppmärksamhet på MIN dag genom att få en allergisk chock! *fniss fniss*
  • marsros

Det går lätt om man kör dem genom en sil, då får man en sås utan kärnor. Såsen kanske går att koka för att ha sönder proteinerna och göra den allergisäker

Emelieca skrev 2009-02-25 20:59:09 följande:
    Kan ju vara svårt att undvika kärnorna, passionsfrukt är ju bara kärnor med lite kladd som håller ihop dom..
  • marsros

T RO skrev 2009-02-26 08:36:14 följande:

Som sagt, det vore ju trist om folk stal MIN uppmärksamhet på MIN dag genom att få en allergisk chock! *fniss fniss*
    ja hur vågar folk bli sjuka av MIN favorittårta på MIN stora dag...va va va va?
  • T RO
    marsros skrev 2009-02-26 08:52:55 följande:
    T RO skrev 2009-02-26 08:36:14 följande:
    ja hur vågar folk bli sjuka av MIN favorittårta på MIN stora dag...va va va va?
Svar på tråden Är passionsfrukt en stenfrukt?