• bröllopsjessi

lägga sig i möhippa??

får man som blivande brud lägga sig i sin egen möhippa?

jag ska ha ett litet bröllop.. gifta oss på dagen och vill inte ha värsta möhippan.

får jag själv bjuda vänner till ngt eller ge min tärna namn på de som jag vill ha me och förslag på vad jag vill göra?

eller kan man ha en tjejkväll tex me lite bubbelpools bad och sen ut å äta bara? som jag själv bjuder in vänner på??

• Svar på tråden lägga sig i möhippa??
  • br2be

Oftast brukar tärnan fråga om vilka som är bjudna till bröllet så hon kan veta vilka hon ska bjuda.
    Alla gör ju olika, men jag tycker att alla kvinnor som är bjudna till bröllops ska även bli bjudna till möhippan. Men självklart inte "barn" och "gamla".

Hoppas detta hjälpte något.

• bröllopsjessi

hm fast vi ska bara ha bröllops middag efteråt för närmaste släkten. så kompisar ska vi ha egen fest för sen me middag och dryck.

vill ju ha tjej kompisar me på möhippan fast de inte ska me på bröllopsmiddag. men alla e välkomna till kyrkan

• Julia78

Jag gav min tärna nummer och mejl till de som "passar" att fråga till min möhippa. Min m2b är inte härifrån så jag känner inre hans kusiner så bra och de bor 30 mil härifrån så de kommer inte att bli tillfrågade.

• Villemoa

Jag gav också en av mina kompisar nummer till de som "passar" att fråga om min möhippa. Personligen har jag blivit tillfrågad om att vara med på möhippa för två tjejer jag inte kände så bra då. Jag tackade nej av den anledningen att jag inte kände dem så bra och visste att deras närmsta kompisar skulle vara med.
    För mig är en möhippa att umgås med sina vänner och av den anledningen är mina vänner uppsatta på den listan som min kompis fått.

• br2be

Då förstår jag att det bli lite knepigt om det bara är släkt och familj.

Ett tips till julia 78, om såna du inte känner blir inbjudna på din möhippa så blir det oftare roligare för dem och för dig då ni känner varandra lite mer väl på bröllopet.
    De erfarenhetrna har jag upplevt på tidigare möhippor och bröllop jag varit på. Men det är bara ett tips..

• Julia78

Jo, men när de bor 30 mil bort så lär de ju inte åka på en möhippa för nån de kanppt vet namnet på..(ok,lite överdrivet)
    Hade de bott närmare hade det vatt en annan sak

br2be skrev 2009-02-23 13:05:29 följande:
    Då förstår jag att det bli lite knepigt om det bara är släkt och familj.Ett tips till julia 78, om såna du inte känner blir inbjudna på din möhippa så blir det oftare roligare för dem och för dig då ni känner varandra lite mer väl på bröllopet. De erfarenhetrna har jag upplevt på tidigare möhippor och bröllop jag varit på. Men det är bara ett tips..
  • Sååå lurade

det där känner du bäst själv tror jag, men du kan ju säga till din tänta ex. jag vet inte om ni planerar eller hur, men jag önskar inte ha... Är din tärna en bra kompis så kommer hon inte att bli stött. man ska ju inte lägga sig i, men man kan få ha önslemål om hur man INTE vill ha det tycker jag.

Det har i alla fall jag gjort...

• Svanboet

Allt detta beror på vilken typ av bekantskap men umgås i. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att lägga mig i min egen hippa (faktisk är jag säker på att jag får en) och jag skulle ta illa upp om en blivande brud la sig i en hippa jag höll på att planera. Naturligtvis handlar det om att umgås med bänner en sista gång innan man gifter sig så man får väl hoppas att planerande part känner blivande bruden så pass att hippan passar henne.

• Aleta

Det där med att det är tärnan som anordnar möhippan stämmer inte överallt. Jag hade inte hört talas om det innan jag började hänga på BT (och har ändå varit på ca 30 bröllop).

Bland de som jag känner brukar kompisar överraska med en möhippa och det kan gärna vara kompisar som inte är bjudna på bröllopet också. Ett kul tillfälle att fira en vän som ska gifta sig helt enkelt och helt skilt från bröllopsplaneringen egentligen.

Du kan väl säga till din tärna att hon inte behöver ordna något och om det sedan ändå är kompisar som gör det så är det ju bara kul. Eller säg att du bara vill ha en myskväll med kompisarna.

Jag tror att många brudar känner någon slags stress att "oj, kom hon på min möhippa, henne har jag ju inte bjudit på bröllopet" istället för att tänka, "vad kul att de vill göra detta för mig."

Svar på tråden lägga sig i möhippa??