• Isbjörnen

Gifta sig på en fredag?

Hej!
    Det är ju vanligast att gifta sig på en lördag. Men jag undrar om det är ovanligt att gifta sig på en fredag eller tror ni folk kan komma då?
    Hade tänkt den 5 juni. Dagen före nationaldagen, det blir isf en halvdag för de jobb där de är tillåtet.
    Vad tycker ni??

• Svar på tråden Gifta sig på en fredag?
  • älskarlivet

Jag tycker det verkar märkligt med bröllop på en fredag. Fredagar är väl de flesta oerhört trött, mycket tröttare än på en lördag? Dessutom kan jag inte ta ledigt hur som helst från mitt jobb, och vill jag ha ledigt dras det från lönen (har inga semesterdagar att ta av), vilket gör att jag inte hade tagit ledigt om det inte hade varit för någon som stod mig väldigt nära.

• HurraViSkaGiftaOss

Jag tycker inte det.
    Närmaste familj tar självklart ledigt, men det är inte
    schysst att tvinga folk ta ledigt bara för att man själv vill
    gifta sig en fredag.
    Lördagar är de flesta lediga. Dessutom kanske många har svårt
    att få barnvakt en fredag.

Är så trött på alla som lägger dop och bröllop när det är lång helger. Då vill man ju göra sin egen grej.

• IMittEsse

Vi gifter oss en fredag, 22 maj. Anledningen till att vi valde en fredag var att just denna fredag, precis som tidigare nämnts, är en klämdag. Våra familjer och vänner behöver en långhelg på sig då de kommer långt ifrån. Tillsammans med våra familjer kom vi fram till att det var bättre att de "kom undan" med att ta EN dag ledigt (fredagen) än att ta TVÅ dagar ledigt (både fredag och måndag) ifall vi skulle gifta oss på en lördag.

• Rosenpetunia

Jag tycker att ni ska välja ett datum som ni vill ha, kort o gott

Vi gifte oss på en tisdag och det fungerade alldeles utmärkt!

• IMittEsse

Poängen jag tänkte komma fram till, fast det förstod du säkert TS, är förstås att det är klart att ni ska gifta er en fredag om det är det som passar er och era gäster bäst!

• Casall

Vi gifte oss på en fredag och hade sedan festen på lördagen. Det gick utmärkt.

• Vid havet

Vi ska gifta oss en fredag. Men det är mitt i semestertider så de flesta är (nog) lediga redan. Sen blir det övernattning och brunch på lördagen och förhoppningsvis sol och bad.

Orsaken till det är att vi inte kunde få hotell på orten på en lördag kväll under våren/sommaren om vi inte bokade hela hotellet för bröllopsfest. Otroligt konstigt...

Ingen av våra gäster har hitills sagt något om dagen i alla fall.

• lillalyckan

HurraViSkaGiftaOss skrev 2009-02-24 12:48:45 följande:
    Jag tycker inte det.Närmaste familj tar självklart ledigt, men det är inteschysst att tvinga folk ta ledigt bara för att man själv villgifta sig en fredag.Lördagar är de flesta lediga. Dessutom kanske många har svårtatt få barnvakt en fredag.Är så trött på alla som lägger dop och bröllop när det är lång helger. Då vill man ju göra sin egen grej.

Fast jag tycker inte att det är så att man tvingar folk att ta ledigt. Precis som du säger så tar ju närmsta familjen ledigt och det är ju de som är viktigast. Om folk inte vill ta ledigt för att komma på vårt bröllop så är det väl deras problem tycker jag, det är ju faktiskt en inbjudan till bröllop, inte en order... {#lang_emotions_wink} Och om man känner att man tycker att det är jobbigt att behöva offra sina helger för att folk vill gifta sig och döpa sina barn så kanske det är bättre att mantackar nej. Jag skulle iaf inte vilja ha några gäster som känner så... För övrigt så har vi ett jobb (och även många av våra vänner) där vi jobbar hela helgen så det är faktiskt lättare för oss att få ledigt veckodagar istället för helger...

• älskarlivet

För mig skulle det kosta runt 1000 kr för att ta ledigt en vardag, och då ska det vara någon väldigt nära anhörig eller vän som gifter sig för att jag ska ta ledigt..

lillalyckan skrev 2009-02-24 17:28:22 följande:
      Fast jag tycker inte att det är så att man tvingar folk att ta ledigt. Precis som du säger så tar ju närmsta familjen ledigt och det är ju de som är viktigast. Om folk inte vill ta ledigt för att komma på vårt bröllop så är det väl deras problem tycker jag, det är ju faktiskt en inbjudan till bröllop, inte en order...  Och om man känner att man tycker att det är jobbigt att behöva offra sina helger för att folk vill gifta sig och döpa sina barn så kanske det är bättre att mantackar nej. Jag skulle iaf inte vilja ha några gäster som känner så... För övrigt så har vi ett jobb (och även många av våra vänner) där vi jobbar hela helgen så det är faktiskt lättare för oss att få ledigt veckodagar istället för helger...
  • lillalyckan

älskarlivet skrev 2009-02-24 17:30:03 följande:
    För mig skulle det kosta runt 1000 kr för att ta ledigt en vardag, och då ska det vara någon väldigt nära anhörig eller vän som gifter sig för att jag ska ta ledigt..

Fast hade du varit min vän hade jag absolut haft full förståelse för att du inte hade kunna komma ifrån, man kan ju aldrig hitta ett datum som kommer att passa alla och då trycker jag att det är viktigast att det passar huvudpersonerna.

Svar på tråden Gifta sig på en fredag?