• Isbjörnen

Kan man gifta sig i kyrkan 6 juni?

Hej!
    Jag undrar om kyrkan är öppen för vigslar på sveriges nationaldag den 6 juni? Någon som vet?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan man gifta sig i kyrkan 6 juni?
  • Nova08

Jadå den är öppen! Vi ska gifta oss då!!! Och jag vet att en annan kyrka var uppbokad för bröllop inte långt ifrån vår kyrka! Däremot fick vi flytta lite på oss tidsmässigt då vår kyrka skulle ha nationaldagsfirande på eftermiddagen. Vi ska gifta oss vid kl 14.00. Hoppas att er kyrka inte är uppbokad! Lycka till!

• mariekba

japp den är öppen...skall gifta oss då och våran kyrka var öppen och vi kunde välja tid själva...

• Burre Präst

Det beror helt och hållet på hur varje församling har gjort upp med arbetstider och liknande. I och med att Nationaldagen är en icke-kyrklig helgdag så är det inte säkert att präst, vaktmästare, kantor etc är i tjänst den dagen i alla församlingar. Men eftersom det är en lördag så är det troligt att det finns en viss beredskap på många ställen.

• Jeez

Jag ska ha flera vigslar då... borde ringa upp brudparen också eftersom blanketterna nu är utskrina... men det snöar ju ute...

• En till präst
    Jeez skrev 2009-02-23 14:01:58 följande:
    Jag ska ha flera vigslar då... borde ringa upp brudparen också eftersom blanketterna nu är utskrina... men det snöar ju ute...
    Jag ska också ha vigslar då, men hos oss hade det nog inte varit självklart med vigslar på nationaldagen om det inte hade varit lördag, för vi har ett rätt avancerat nationaldagsfirande som prästerna ofta blir involverade i. Så det är bra att kolla i god tid i respektive församling om det går.
Svar på tråden Kan man gifta sig i kyrkan 6 juni?