Inlägg från: sommarbrud2010 |Visa alla inlägg
  • sommarbrud2010

Går dessa praliner att frysa?

Hittade detta recept från ett inlägg av Arwen75
    Ska göra en liten låda till varje gäst och stoppa i fyra praliner. Eftersom de är så dyra att köpa tänkte jag göra dem själv. Men det blir ju ett par stycken och därför undrar jag hur länge dessa står sig i kylen eller om man kan frysa dem???? Någon som vet? Eller någon som har ett annat recept som går att frysa?

Dajmtrüffel
    Ca 40 bitar

1 dl vispgrädde
    50 g smör
    300 g mörk choklad, minst 50 % kakaohalt
    1 dl Kesella
    2 msk konjak eller likör
    ca 100 g dajm
    kakao

Gör så här
    Koka upp grädden och smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan.
    Bryt chokladen i bitar, rör ner i grädden och låt smälta.
    Rör i Kesella och konjak.
    Låt smeten kallna i kylen ca 1/2 tim.
    Hacka dajm och rör ner. Häll smeten i en form, 10 x 15 cm och låt stelna i kylen ca 1 tim.
    Skär i bitar eller forma tryffeln till runda kulor.
    Pudra över kakao och förvara kallt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 12:13
    Glömde skriva att jag tänkte rulla dem till kulor och doppa dem i mjölkchoklad, vet inte om det har någon inverkan men ändå :D

• Svar på tråden Går dessa praliner att frysa?
  • sommarbrud2010
    Kickis skrev 2009-02-22 12:12:21 följande:
    Vet bara att det går bra att frysa praliner som man köpt... och då borde det ju inte vara några problem att frysa egengjorda...
    Har du provat?
  • sommarbrud2010
    bongen80 skrev 2009-02-22 12:26:39 följande:
    choklad ska inte frysas, den ska förvaras i rumstemp i skafferi
    Men vi gifter oss 1 Augusti är det en så bra idé att ha chokladen i skafferiet då :P
    Hur länge kan man förvara pralinerna i kylskåpet då??
  • sommarbrud2010
    allehanda skrev 2009-02-22 14:23:47 följande:
    Choklad blir vit i frysen,skall aldrig förvaras i kyl eller frys.
    Om man använder vit choklad då? :P
  • sommarbrud2010

Har hittat ett annat recept där man "smörjer" in en ischokladform med choklad och sedan häller i en chokladsmet. Detta kanske fungerar bättre, om man då låter dem ligga kvar i formen tills man tar upp dem ur frysen. Dessutom lägga dem i en lufttät burk i frysen. Eller vad tror ni?

• sommarbrud2010
    bongen80 skrev 2009-02-22 14:43:45 följande:
    alltså....ni kanske kan göra själva pralinerna UTAN att doppa dem i choklad o så frysa in dem. Sen 2-3 dagar innan ni gifter er kan ni ta upp dem o doppa.
    Detta skulle ju också kunna funka...
  • sommarbrud2010

En annan fråga... när man nu har löst detta med frys eller inte osv. haha... hur tidigt vågar man stoppa dem i kartonger och sätta ut dem på bordet?? Tror ni de får lätt för att smälta eller svettas om det är varmt ute??

• sommarbrud2010

Ni pratade om tryfflar som höll mist ett par veckor och att de inte svettas eller smälter.
    Har ni något exempel på ett sådant recept?

• sommarbrud2010

Nu har jag bestämt mig för hur askarna ska se ut. Har gjort en på prov och lagt ut en bild i galleriet, säg gärna vad ni tycker

Svar på tråden Går dessa praliner att frysa?