Vad ska ni önska er?
Vad önskar/önskade ni er i bröllopspresent?
Är ute efter lite tips (bortsett från tallrikar, glas och bestick och sånt vanligt)
Vad önskar/önskade ni er i bröllopspresent?
Är ute efter lite tips (bortsett från tallrikar, glas och bestick och sånt vanligt)
Kitchen Aid gör Kitchen Aid maskiner, och det är en snygg designad köksmaskin som nog är rätt så trendig att äga och har sett likadan ut i 50 år minst. Finns i massor av olika färger. Däremot är de rätt så b som köksmaskiner räknat, för motorn är svag på den.
Vi ska önska oss inramning av brudbuketten, pengar till en resa. Sen vet vi inte
Vi är studenter och kommer förstås önska oss pengar till bröllopsresan. Men när jag pratade med min farmor såg jag hur tveksam hon blev när jag nämnde pengar. Jag fick uppfattningen att hon hellre ville ge något annat som vi kunde minnas dagen med.
När min kompis gifte sig önskade dom pengar men jag kunde inte med att ge dem det. Det var roligare att köpa något som blev mer personligt.
Så vi har bestämt att förutom pengar så kommer vi nog försöka knåpa ihop en liten önskelista..samt att det vore väldigt kul om folk hittade på lite personliga saker. Svårt jag vet, fast min kompis har redan avslöjat att hon och hennes man redan har köpt en present till oss nu när de var vietnam.
Jag haller med, självklart kan man ibland hitta fina presenter för ett pris som understiger dess värde...........
Pengar känns verkligen som om det maste vara sa mycket mer....exempelvis sa har jag vanligtvis köpt bröllopspresenter för ca 500 - 1000 kr men vid ett tillfälle var det nagra vänner som önskade sig bidrag i form av pengar och dom fick ca 3000 kr!! Hade dom inte önskat sig pengar hade dom garanterat inte fatt en present för samma summa!
Dessutom är det inte ett dugg svårt eller jobbigt att köpa present till folk som har en önskelista, så jag tror att man överkskattar sin insats när man ber gästerna om pengar.
Jag är inte emot att man önskar sig pengar, men jag tycker att man bör ha alternativ!
Det känns som det här att önska sig pengar är mer ok i vissa kretsar än andra.. Vi har nämnt att vi önskar presentkort på resor och USdollars till vår för våra föräldrar vilket inte höjde några ögonbryn. Vi har ju dubbelt av det mesta så ska vi önska oss fler glas och vaser osv får vi önska oss ett nytt vitrinskåp.. Och det är ju inte heller ovanligt att kompisar där många kanske har lite sämre ekonomi går ihop om en lite dyrare present.. Jag ville bara försvara att önska sig pengar före saker. =)
Vi kommer knopa ihop en kort lista på förslag med presenter men vi hoppas givetvis på personliga och genomtänkte gåvor, inte nödvändigtvis dyrt.
Jag kan lista de presenter jag/vi gett som bröllopspresenter de sista åren:
Champangeglas graverade med initialer och datum med tillhörande dryck till 1års-dagen.
Flygtur i ballong över stan brudparet bor i.
Presentkort på byggvaruhus då brudparet är händiga gör-det-självare
Exlusiv choklad och gott vin till i en fin korg.
Whiskey-provning för två
Spa-kort för stessade "metro-par"
Nästan alltid är det saker som går åt för att inte drabba de båda turtur-duvorna med vaser eller skålar som kanske inte är direkt uppskattade.
Jag håller inte alls med. Visserligen sant att det inte klara en jätte deg, men det är inte så många som gör det idag. men annars är det absolut inget fel.
Till den finns också massa onödiga/nödvändiga tilläggsprylar
Ok, ingen jag pratat med tycker det är konstigt med pengar när vi förklarar varför. Efter som vi inte kan resa och inte är behov av prylar skulle det bli ett enormt problem med att göra en önskelista...
Jag förstår inte pinsamhetsfaktorn? Alla vet att vi har dålig ekonomi och inte kräver nåt av folk...Vi har avsagt oss presenter men att folk få ge pengar om de vill.. och de vi pratat med hittils säger; Jaha, ja det är ju bra!
Feministbrud; vad menade du med att man ska "ge tillbaka"?