• abcdefgh

Bröllopskrock

Vi har planerat vårt bröllop sen i somras och nu kommer ett syskon och berättar att de ska gifta sig två veckor före oss... Är det ok?

• Svar på tråden Bröllopskrock
  • konstigabaralillajag

Men visste de datumet?

Alla är vi olika. Jag skulle inte ha ngr problem med att en vän/syster gifte sig nära vårt datum. Men det är jag det...

• Lovecats

Vi har vänner som gifter sig helgen innan oss på det som egentligen var vårt önskedatum. Klart man undrar om gästerna vi delar "orkar" gå på två bröllop så tätt. Om inget annat är det säkert många som känner att de måste köpa feststass till båda bröllopen (0dyrt och bökigt), att de lägger "hela semestern" på att gå på bröllop osv, men det får de lösa själva.

Jag tycker inte det är ego någonstans. De har säkert lika bra anledning att välja det datumet de valt, som varför vi valde vårt och jag känner absolut ingen konkurrens, t.ex. att de ska "överglänsa" oss, att folk hellre ska gå på deras bröllop än vårt, eller något annat. Nej, för tusan! Vi gör vårt på vårt sätt och de på deras. Det som är viktigt är löftet respektive par avger inför familj och vänner.

• Krystal

men då har ni ju chansen att kolla vad som funkar och vad som inte direkt funkade så kan ni kanske göra sista minuten ändringar till ert bröllop... om risken finns att ni får samma "problem"

• ingenjörsbruden

Enligt skrock jag hört betyder det bara otur om man har ett dubbelbröllop...dvs ett av paren kommer det att gå olyckligt för...... har inte hört att det skulle betyda otur om man gifte sig samma dag (tex på olika platser eller tidpunkter).

Tycker personligen att det är lite dålig stil att ta ett datum 2 veckor förre er OM de har planerat för ett STORT bröllop (eller lika stort som ert). Tycker att det är ojuste mot gästerna....för det blir mkt utgifter på kort tid....för gästerna VILL ju oftast ge en rejäl present.

Min svåger o svägerska råkade ut för detta själva....de hade bjudit in 30 pers till sitt bröllop....i början på aug.
    Midsommar afton så gifter sig svågerns kusin borgerligt o i juli gifter sig hans andra kusin borgerligt..... kusinerna hade inga bröllopsfester men från början så var svågern o svägerskan FÖRST med att skulla gifta sig o helt plötsligt så är de näst sist i släkten....ngt snopet.

• paulaner

Om något av mina syskon vetat om vårt datum, och helt plötsligt lagt sitt eget bröllop två veckor förre, då hade jag blivit VÄLDIGT irriterad. Om ni sagt till innan så de visste om det, då hade de ju kunnat välja ett datum som inte låg så tätt inpå ert. Men det är ju under förutsättning att de vetat om datumet förstås.

• marsros

vad är det som är så irriterande med att andra vill gifta sig. Jag som gäst skulle inte se det som ett problem om jag bara får veta det i god tid innan

• paulaner

marsros, antar att det är mig du frågar. Det är såklart alltid kul när folk ska gifta sig! Men i mitt fall hade jag blivit besviken om ett syskon valt datum så nära. Bla för att vi i så fall hade haft många gemensamma gäster som vi båda i så fall hade velat ha med på bröllopet. Dessa gäster skulle behöva åka långt och haft klara problem med att åka två gånger med bara ett par veckor emellan. Och det hade varit vansinnigt trist om dessa hade behövt välja mellan oss. Så det är mest av praktiska skäl.

• Krystal

Men jag kan känna igen mig lite i det några av er skriver, det där med att andra hinner före..
    I kusinskaran (på mammas sida där jag, och tvillingsyrran är äldst, närmast kusin med fast förhållade är 6 år yngre) hoppas jag på att få vara först i skaran med att gifta sig i allfall... så dom andra får allt hålla sig till hösten 2010...minst

• Lovecats
    ingenjörsbruden skrev 2009-02-19 13:22:15 följande:
    Enligt skrock jag hört betyder det bara otur om man har ett dubbelbröllop...dvs ett av paren kommer det att gå olyckligt för...... har inte hört att det skulle betyda otur om man gifte sig samma dag (tex på olika platser eller tidpunkter).Tycker personligen att det är lite dålig stil att ta ett datum 2 veckor förre er OM de har planerat för ett STORT bröllop (eller lika stort som ert). Tycker att det är ojuste mot gästerna....för det blir mkt utgifter på kort tid....för gästerna VILL ju oftast ge en rejäl present.Min svåger o svägerska råkade ut för detta själva....de hade bjudit in 30 pers till sitt bröllop....i början på aug.Midsommar afton så gifter sig svågerns kusin borgerligt o i juli gifter sig hans andra kusin borgerligt..... kusinerna hade inga bröllopsfester men från början så var svågern o svägerskan FÖRST med att skulla gifta sig o helt plötsligt så är de näst sist i släkten....ngt snopet.
    Nu hårddrar och snedvrider jag det du skriver, men man planerar ju knappast bröllop efter att maximera presenterna. På samma sätt får ju gästen fundera över vad som är en lämplig nivå för vederbörande. Men så klart är det roligt med presenter och man vill ju ge något som speglar ens band till brudparet.
  • ettem

Bröllop är alltid underbart och en lycka att bli inbjuden till, fast det kan ju bli dyrt för långväga gäster med resa och hotell två gånger på samma månad, och så kanske det är taxi till och från lokalen, inte många vill ha samma kläder på två bröllop och så skall man hitta en present.
    Det gäller som sagt att man som brudpar är ute i GOD tid om man vet att man har gäster som skall gå på syskonets bröllop ett par veckor innan/efter, så man kan ge gästerna tid spara ihop lite till det hela...

marsros skrev 2009-02-19 13:34:54 följande:
    vad är det som är så irriterande med att andra vill gifta sig. Jag som gäst skulle inte se det som ett problem om jag bara får veta det i god tid innan
Svar på tråden Bröllopskrock