• first lady

Fotografens lista...vad vi vill ha

Tänkte att vi kunde hjälpas åt att göra en minnes lista till fotografen.
    Vad vill vi som brudpar ha kort på.

Vi vill ha kort på.......fyll gärna på...
    Håruppsättning
    När jag tar på klänning.
    Frisör bestyren
    Vigsel
    Mingel
    Tärnor
    Famlijen
    Brud & Brudgum
    Släkt Kort
    Tranport

• Svar på tråden Fotografens lista...vad vi vill ha
  • HemligFotograf

En duktig fotograf fångar så många ögonblick som möjligt och jag tror inte ni behöver göra en speciell lista för detta. Säg till fotografen om det är något av dessa ögonblick som är speciellt viktiga för er.

Tänk också igenom vilken typ av foton ni vill ha (uppställda porträtt, reportage etc). Glöm inte att i förväg prata med inblandade om ni vill ha med föräldrar, tärnor etc på speciella foton. Dagen kommer att gå mycket snabbt och det är svårt att få rätt personer samlade utan planering.

Samma sak gäller om ni vill ha foton av alla gäster, antingen för sig själva eller tillsammans med er. Då måste någon informera gästerna om att de ska söka upp fotografen under mingel eller liknande. Fotografen har ingen möjlighet att försöka hitta alla och hålla reda på vem man fotat eller ej.

• first lady

ÄH... Dessa är väldigt populära och skickliga fotografer men jag fick "order" om att göra lista till vår fototagning.
    Vi träffar dessa 2 fotogarafer om skall vara med, 2 gånger innan för upplägg.
    Visst man kan inte få med ALLT med varför inte skrivan ner det man själv vill ha.

• maddan86

men shit ni ha med eran fotogrf hela dagen då eller vad kostar det?? våran kostar 6000 för 1 timme????

• Svanboet

Brudskålan!
    När ni skär tårtan!
    Lekar och bus vid middagen/festen
    I baksätet av bilen som nyvigda.
    Transporten från kyrkan och ankomst till festlokalen
    Kastning av buketten (om sådan skall förekomma)

• first lady

maddan86- vem var frågan ställt till?

Nej vi kommer inte ha med dom hela dagen, vi har dom 3 timmar under dessa timmar kommer dom att flänga runt till frisör, brudfotot vid strand, kyrkan samt mingel. och vid festen.
    Dom tar betalt för tid de fotar. Ingen slötid.
    2,5 tim 2500:- och 1000 följande timme.
    Sen får vi betala 100 kr bild.

• allehanda

Helt förundrad undrar jag vad skall ni med alla dessa foto?Nu tillhör jag inte de som tapetserar väggarna med foto, inte heller är jag mycket för pyssel och knåp men vad skall ni med allt?

• Emmas syster
    allehanda skrev 2009-02-21 19:23:10 följande:
    Helt förundrad undrar jag vad skall ni med alla dessa foto?Nu tillhör jag inte de som tapetserar väggarna med foto, inte heller är jag mycket för pyssel och knåp men vad skall ni med allt?
    Göra en såndär fotobok som man kan göra på tex fuji
    Har en underbar bok med 80 sidor foton och korta texter med tankar.

Hade så mkt plats att på de sista kom de där fotona som blev dåliga med.
    Den är riktigt fin att ha liggande på sidobordet vid soffan - den tittas ofta på av oss och gäster.
    Ett tips är att skriva namn och förhållande på fotona (i tex photoshop) så att man slipper förklara varje gång och dessutom kan det vara bra när man inte finns längre. Satt och kikade i mormors album nämligen och där vet vi bara vilka kanske 20% av människorna är.
  • allehanda

Emmas syster skrev 2009-02-21 19:41:01 följande:

Göra en såndär fotobok som man kan göra på tex fujiHar en underbar bok med 80 sidor foton och korta texter med tankar.Hade så mkt plats att på de sista kom de där fotona som blev dåliga med.Den är riktigt fin att ha liggande på sidobordet vid soffan - den tittas ofta på av oss och gästerkanske 20% av människorna är.
    Jaha, tur mina flesta vänner gift sig innan digitalkamerans tid
  • Emmas syster

alltså man laddar upp DIGITALbilder och får en tryckt bok
    kanonbra

har inte gjort ett jota för hand utan bara i datorn - tog 2-3 timmar totalt men det var det värt!

allehanda skrev 2009-02-21 21:21:02 följande:
    Emmas syster skrev 2009-02-21 19:41:01 följande:Jaha, tur mina flesta vänner gift sig innan digitalkamerans tid
  • allehanda

Emmas syster skrev 2009-02-21 23:22:21 följande:

alltså man laddar upp DIGITALbilder och får en tryckt bok kanonbra har inte gjort ett jota för hand utan bara i datorn - tog 2-3 timmar totalt men det var det värt!
    Jo det förstod jag men det är helt enkelt inte min grej,jag tycker personligen att det är riktigt tråkigt att titta i andras fotoalbum,oavsett hur de är gjorda.
  • Emmas syster

det ar ju får vår egen skull vi har den inte för ngn annan.

är likadan - jag vill välja själv om jag vill se foton (och då bara när det är ngt som rör mig elelr familjen) men det verkar som andra människor är väääääldigt annorlunda på det sättet, den tittas nämligen i ofta

• first lady

Jag älskar att kolla på foton, vare sig det är mina eller andras album. Jag kolla jätte ofta i mina egna album.
    Tanken är att vi ka ta ca 20 kort i albumet och resten på cd. Men att man har möjligheten att skriva ut fler om man vill.

• xmarsan

Vi har förberett med en liten minneslista på vad vi vill ha bilder på - sedan är det inte hela världen om allt inte kommer med eller blir bra bilder på. Men detta är ett underlag iaf.

"Förberedelser":
    Sminkning
    Håruppsättning
    Påklädning

"Porträtt":
    Brudparet
    Kyrkan - exteriör och interiör
    Brudpar med näbb
    Brudparet med tärnor, brudnäbb, marskalkar
    Brud med näbb
    Brud med tärnor
    Brud med tärnor och näbb
    Brudgum med näbb
    Brudgum med marskalkar
    Brudgum med marskalkar och näbb
    Tärnor och marskalker
    Brudparet med föräldrar/familjer
    Bruden med föräldrar/familj
    Brudgummen med föräldrar/familj

"Vigseln"
    Går ner för altargången
    Brudparet under vigselakten
    - avger löften
    - växlar ringar
    Brudparets kyss
    Går ut ur kyrkan
    Brudparet utanför vigsellokalen "kasta ris"
    Brudpar och präst
    Solist
    Präst

"Gruppfoto utanför kyrkan/festlokalen"
    Brudparets transport till festen
    Hela sällskapet på väg till festlokalen

"Festen"
    Brudparets ankomst
    Brudskål
    Dukningen i festlokalen (orörd)
    Maten
    Blomsterarrangemang
    Brudparet vid bordet
    Middagen med alla gäster
    Toastmaster/toastmadam
    Talare och spexare
    Presentbordet
    Brudvalsen
    Tårtan
    När brudparet skär upp tårtan
    Gästerna dansar
    DJ/band
    Brudparet lämnar festen

"Detaljbilder"
    Blommorna
    Ringarna
    Tårtan
    Champagneskål
    Inbjudan
    Vigselprogram
    Festprogram
    Klänningen på galge

• soffi73

allvarligt? 6000 kr för en timme? Vi betalar 15000kr för hela dagen.

maddan86 skrev 2009-02-21 12:06:32 följande:
    men shit ni ha med eran fotogrf hela dagen då eller vad kostar det?? våran kostar 6000 för 1 timme????
Svar på tråden Fotografens lista...vad vi vill ha