• tonårsmorsa

    Förlossning hemma på egen hand???

    Jag förstår inte riktigt poängen med att föda hemma, utan tillgång till medicinsk hjälp. Om det sker med eller utan barnmorska känns rätt oväsentligt ifall det skulle tillstöta något. En barnmorska kan hjälpa till, men man kan ju behöva mer än så, t.ex. akutsnitt. Hur går man vidare i livet om barnet dött p.g.a. att man valt att föda hemma? Nej, jag förstår inte.

    Däremot tycker jag det är bra att fler sjukhus utvecklar sin verksamhet och ser över miljön, så det inte känns så sterilt utan lite mer hemlikt. Och även om man föder på sjukhus så kan man ju välja en mer "naturlig" förlossning utan bedövning, men möjligheten finns ändå om det blir allt för jobbigt. När jag fick mitt andra barn fick jag mycket hjälp genom att bada varmt under värkarbetet. De hade ett jättemysigt badrum på förlossningen med speglar och dämpad belysning (lite boudoirstämning), där jag och min man fick vara ifred. Barnmorskan kom bara in ibland för att höra att allt var bra.

  • tonårsmorsa

    Bilden av att kvinnan ligger på rygg och föder stämmer nog inte med svensk sjukvård. Vid mina förlossningar har jag uppmuntrats att stå, gå, stå på alla fyra osv.


    Thecla skrev 2009-02-19 14:22:24 följande:
    Kanske det allra trevligaste i boken var att man struntade i kutymer om vilken ställning kvinnan skulle befinna sig i. Att ligga är väl bekvämt för barnmorska/läkare, men jag har alltid tänkt att det måste vara helt fel ur gravitationssynpunkt. Måste rimligen vara enklare om man sitter eller står.
  • tonårsmorsa

    Om ett barn har navelsträngen runt halsen och kvävs under förlossningen för att man valt att föda hemma och därmed inte haft möjlighet att snittas så tycker jag nog att an kan säga att det var valet att föda hemma som ledde till barnets död.


    Thecla skrev 2009-02-19 14:48:23 följande:
    Är det så att man kan säga att ett barn har dött pga att man valt att föda hemma?Jag är tveksam till det. Det finns ju mängder med kvinnor som föder fullt friska barn utan medicinsk hjälp, så den gemensamma nämnaren för huruvida ett barn dör eller inte torde vara något annat. Exempelvis den egna hälsan.
  • tonårsmorsa

    Nej, det kan man inte ha koll på. Barn rör sig i magen och saker flyttar på sig. Hur värkarbetet går kan man heller inte förutspå. Drar värkarbetet ut på tiden riskerar barnet syrebrist med efterföljande hjärnskada. I ett sånt skede kan akutsnitt bli nödvändigt.

    Sen har jag inte hört några debatter om akutsnitt. Däremot många debatter om planerade snitt, eftersom fler och fler kvinnor tenderar att välja det utan medicinsk orsak.


    Thecla skrev 2009-02-19 14:52:59 följande:
    Och något sådant har man ingen som helst koll på i förväg..?Akutsnitt är väl för övrigt ganska omdiskuterat det också..?
  • tonårsmorsa

    Ok, tror jag förstår ungefär hur du menar. Om akutsnitt behövs så lär riskerna med vaginal förlossning i det skedet vara större än riskerna vid akutsnitt. Att det inte blir ett planerat snitt beror ju helt enkelt på att de risker som uppkommit vid förlossningen inte fanns tidigare. Alternativet skulle ju bli att alla skulle förlösas med hjälp av planerat snitt. Fast det funkar ju inte heller eftersom barn inte alltid kommer när man tänkt sig.

    Sen finns det ju också fördelar med att föda vaginalt, som t.ex. att trycket mot barnets kropp stimulerar produktionen av olika hormoner. Men om barnet riskerar dö den "vanliga" vägen, så är väl valet inte så svårt? Promblemet med hemmaförlossning är ju att du inte har något val. På sjukhus kan du välja precis som du vill.


    Thecla skrev 2009-02-19 14:59:44 följande:
    Mjo, vad jag har hört angående akutsnitt är att man hänvisar till akutsnitten för att förklara att det är "farligt" med kejsarsnitt, samtidigt som de då är just akutsnitt vilka medför större risker än t ex planerade snitt. Får se hur vi gör när den dagen kommer. Har inte bestämt om vi ska försöka skaffa barn än. Men rent principiellt så borde det födas fler fullt friska barn utan barnmorska/läkare än med här i världen.
  • tonårsmorsa

    Men om alla valde hemmaförlossning så skulle väl självklart dödligheten öka?


    Thecla skrev 2009-02-19 15:14:05 följande:
    Och jag menar fortfarande att det inte finns anledning att haussa upp "risker" med att föda hemma eftersom en majoritet av fullt friska barn är födda i hemmet.
  • tonårsmorsa

    Jag framställer inte hemmafödsel som riskfyllt, men faktum kvarstår att har du inte möjlighet till medicinsk hjälp när den behövs så är risken att barn och mor dör betydligt större än om du befunnit dig på sjukhus.


    Thecla skrev 2009-02-19 16:19:57 följande:
    Jasså?Jag tror inte att det är så enkelt och jag tror inte på att polarisera så att hemmafödsel framstår som riskfyllt emedan sjukhusfödsel framstår som riskfritt.
  • tonårsmorsa

    Nej, det tror inte jag heller. Men Thecla framställer det ju som att bara för att det föds friska barn utanför sjukhus så är inte riskerna större med hemmaförlossningar. Det är väl ändå en självklarhet att de som får problem vid förlossningen löper större risker om förlossningen sker i hemmet än om det varit på ett sjukhus med all hjälp som finns där.


    Tooticki skrev 2009-02-19 16:26:31 följande:
    Eftersom risken för att alla skulle börja föda hemma är så liten så är frågan om det ens är värt att diskutera?
  • tonårsmorsa

    Men du kan väl inte påstå att det är den egna hälsan som påverkar utgången om du föder barn hemma och ex. moderkakan släpper? Däremot kan utgången påverkas genom valet av födelseplats - hemmet eller sjukhus.


    Thecla skrev 2009-02-19 18:04:24 följande:
    Ja, givetvis. Det är därför jag menar att det inte är hemmafödandet som gör det riskfyllt, utan t ex den egna hälsan.
  • tonårsmorsa

    Jag håller absolut med dig om att det finns andra faktorer som påverkar fostrets hälsa. Men faktum kvarstår att om komplikationer tillstöter vid förlossningen så har barnet, och modern, mycket större chanser att klara sig om de befinner sig på ett sjukhus än i hemmet. Och det även om modern haft ett gott leverne, en god hälsa och en problemfri graviditet.


    Thecla skrev 2009-02-20 10:36:44 följande:
    Tja, det finns väl en mängd faktorer som ökar risker. Rökning, alkoholförbrukning (även om det senare är omtvistat), fetma, undervikt, blodtryck, blodpropp etc. etc. Trodde inte att det var så kontroversiellt att somliga har en hälsa som försvårar graviditeten. Lady o Lufsen skrev 2009-02-19 22:52:50 följande:
  • tonårsmorsa

    Jag ser det mer som att jag väljer det minst riskabla alternativet. Varför ta onödiga risker?


    Thecla skrev 2009-02-20 13:21:08 följande:
    Liksom faktum kvarstår att det finns mängder av hemmafödande kvinnor som inte har några bekymmer alls att föda friska barn. Att då diabolisera hemmafödande tycker jag då är minst sagt onyanserat.
  • tonårsmorsa

    Tyvärr är det nog en rätt romantiserad bild man har av hemmaförlossning om man ser det som riskfyllt att föda på sjukhus. Även om man kan KÄNNA sig trygg hemma, så är inte det detsamma som att VARA trygg. Många känner sig säkert stressade på sjukhus, men som jag skrivit tidigare är det många sjukhus som utvecklat sin förlossningsvård för att göra den mer hemlik. Allt för att kvinnan både ska KÄNNA sig trygg och VARA trygg.


    Thecla skrev 2009-02-20 13:34:29 följande:
    Uppenbarligen anser en del att det är tryggare att föda barn i hemmet och då blir förlossning på sjukhus för dem den "onödiga" risken.
  • tonårsmorsa

    Fast det resonemanget håller inte, eftersom det bara säger hur de KÄNNER och inte hur det verkligen ÄR. Tillstöter komplikationer i hemmet så spelar det ingen roll hur trygg mamman känner sig. Hon ÄR inte lika trygg i den situationen på den plats hon då befinner sig som hon skulle varit på ett sjukhus.


    Thecla skrev 2009-02-20 13:48:52 följande:
    Eller så har de erfarenheten av att det är tryggt, precis som du och dina likasinnade har erfarenheten av att det är tryggt på sjukhus.
  • tonårsmorsa

    Fast en upplevelse kan väl ändå inte vara mer hållbar än ren fakta. Du om någon, som brukar vara så noga med att poängtera att diskussionerna inte ska falla in på en känslomässig nivå, borde väl kunna se detta?


    Thecla skrev 2009-02-20 14:49:30 följande:
    Uppenbarligen så upplever de att de ÄR det eftersom de väljer hemmafödande, oavsett om du tycker att det är otryggt eller inte.
  • tonårsmorsa

    Men jag har inte påstått att det "dör osedvanligt många barn pga hemmafödande". Vad jag däremot hävdar är att OM det händer något så har både mor och barn större chanser att klara sig om förlossningen sker på sjukhus. Därför ÄR det säkrare att föda på sjukhus, även om mamman KÄNNER sig trygg med hemförlossning. Tror inte det behöver presenteras några "fakta" för att bevisa den tesen.


    Thecla skrev 2009-02-20 15:22:48 följande:
    Du får gärna presentera "fakta" på att det i Sverige dör osedvanligt många barn pga hemmafödande. Min ståndpunkt är fortfarande att det uppenbarligen finns hemmaföderskor som föder fullt friska barn och att de, om de inte hade positiv erfarenhet av det, förmodligen inte skulle föda hemma.
  • tonårsmorsa

    Fast dör ut gör de kanske inte. Däremot riskerar fler barn att födas med CP-skador pga syrebrist under förlossningen. Därför håller jag också med dig i din parallell med bältesanvändningens vara eller icke vara.


    Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:41:56 följande:
    Thecla skrev 2009-02-20 15:38:22 följande:
    Den kroppsliga funktionen har dock inte fungerat varje gång, den har klickat ganska ofta. Det här med att dö i barnsäng var trots allt en ganska vanlig företeelse historiskt. Det är klart, tänker man socialdarwinistiskt så är det kanske bra att alla som inte klarar att föda utan hjälp helt enkelt dör ut?
  • tonårsmorsa

    Jag fick mitt yngsta barn -94. På förlossningen hade de ett jättemysigt badrum där jag och min sambo fick vara själva (skönt med varmt bad under värkarbetet). Det var målat i rödrosa, stora gröna växter, hel spegelvägg och dämpad belysning (ok. kanske lite porrigt ). Själva förlossningsrummet var tyvärr mest som ett sjukhusrum. BB valde vi familje-BB, vilket innebar att jag, maken, nyfödd bebis och storebror fick eget rum med dubbelsäng. Så redan då fanns det sjukhus som hade utvecklats en del. Har för mig att Mora hade kommit väldigt långt redan då, med mer hemlika förlossningsrum också. Kanske någon annan som kan upplysa om hur det ser ut på olika sjukhus idag.


    Troll1 skrev 2009-02-20 15:56:53 följande:
    Jag födde barn -87,99 och 07 och jag är förvånad att inte mer har hänt sedan första barnet.
  • tonårsmorsa

    Jag tycker din liknelse är bra. Som Ancii skriver finns det inga garantier för att en förlossning går bra bara för att den sker på sjukhus. På samma sätt finns inga garantier för att man överlever en krock bara för att man har bilbätet på sig. Men chanserna är så mycket större!


    Hammerman1 skrev 2009-02-21 12:06:56 följande:
    Jag håller fortfarande på min liknelse vid bilbältet. De flesta gånger man är ute och kör bil så går det utmärkt, man krockar ju inte ändå. Det är de gånger man krockar som är intressanta, och då brukar det gå bäst med fegsnöret på.
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???