• VJ75

Vem har rätt?

Hej. Häromdagen fick jag ett sms från svägerskan, hon undrade hur deras familj skulle ta sig upp till bröllopet (Jukkasjärvi), om vi skulle betala deras resa för de skulle bli för dyrt för deras familj drygt 7000 kr sa hon att de skulle kosta. Då sa jag att den som kan komma kommer. De tyckte hon inte om och undra varför vi bjudit folk överhuvudtaget.

Då sa jag att hon kunde ringa och prata istället men de gjorde hon inte....Konstigt eller??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 20:07
    Sen dricker brosan öl varje dag och håller på att bygga om i garaget!! Vad kostar inte det??

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • anja1661

hmm...ja lite konstigt e det ju att hon inte kunde ringa och prata om det med er men jag förstår samtidigt vad hon menar. jag hade inte gladeligen lagt ut 7000kr för att åka på ett bröllop. nu låter det ioch för sig som om hon spädde på sanningen lite, inte kostar det väl så mycket? fast det e klart med boende och så så blir det ju en slant...

däremot så har ni ju nu sagt att de som kan/vill komma gör det.....så då e det ju upp till henne att avgöra om hon vill det.

• feltsen

men vaddå..jag resonerar som du; att de som kan komma kommer. Man vill ju ha bröllopet där man vill, inte där det är mest praktiskt.

• Fanasis

Herrejösses!

Jag skulle aldrig ta hänsyn till en sådan kommentar. *oups, jag känner att jag blir lite upprörd* Det är otrolig småaktigt att ens föreslå det som hon gör. Jag kan helt sympatisera med att det blir dyrt för dem, men det är ändå deras val att delta eller inte..

Ni har bjudit de som ni vill bjuda och sedan väljer man som gäst om man har råd att delta. Kanske kan närvaron på bröllopet vara bröllopsgåvan om det är dyrt att ta sig dit? Men det är ju helt upp till er att avgöra.

• svårtattvälja

Jag undrar vad hon invänder emot egentligen. Ni har ju uppenbarligen gjort ett val att ni vill hålla bröllop i Jukkasjärvi, och att ni är införstådda med att många kanske inte kan komma då.
    Är hon upprörd för er skull, att ni inte får dem som gäster på bröllopet, eller är hon upprörd för att hon och hennes familj inte kan komma?

• DanKat

Så länge det åtminstone är inom Sveriges gränser skulle jag aldrig ens fundera på att låta bli att komma på mitt eget syskons bröllop! Om dom verkligen har svårt med pengarna så kan dom kanske lämna barnen hemma (om dom är tillräckligt gamla)? Jag tycker det låter som en jättekonstig reaktion... Som brudpar får man förstås räkna med att kanske många gäster inte tycker det är värt att lägga ut så mycket pengar för att komma, men att brudgummens syster inte skulle prioritera det tycker jag låter jättekonstigt. Och jag håller verkligen med Fanasis, det var otroligt dåligt av henne att föreslå att ni ska stå för deras resa!

• MimmiMama

Jag kan förstå att det blir dyrt för era gäster att ta sig till bröllopet. Men om ni valt att lägga bröllopet där så har ni säkert räknat med att en del tvingas att tacka nej av kostnadskäl.
    Det kan ju vara så att de har haft andra planer t ex en semesterresa som man tänkt att göra och att pengarna inte räcker till både ert bröllop och en annan inplanerad semester.
    Det är ju bara att hoppas att de som är viktigast för er att ha med den här dagen har råd att komma.
    Det vore ju inte kul för er om de flesta inte har råd att komma.

Sen kan jag tycka att svägerskan kunde ha ringt upp dig eller kanske sin bror i det här fallet. Det blir lite dumt att "diskutera" sms.

• Troll1

Ja, bröllop väcker sannerligen många känslor...
    Div reaktioner och kommentarer om allt möjligt rörande både vigsel, festen osv är tydligen obligatoriskt. Tråkigt att det ska vara så.

Det vore väl en sak om hon bemödade sig med att ringa och tala om att de tyvärr kanske inte har råd med resan osv. Skicka sms och gnälla, vad är det??
    Hon får ta kontakt med er igen om hon vill, gå nu inte och fundera på detta.

• Småland09

Alltså.. för det första, varför vänder hon sig till dig o inte till din m2b? om det är hans syster så borde hon ju vända sig till honom.
    För det andra, inte begär man väl att brudparet ska betala för resan? Vi ska fira en bit ifrån där vi bor (runt 40 mil typ) - men det är ju närmare en del av våra gäster.. inte tror jag att ngn ens kommer på den tanken!
    Och de kan väl åka tåg då? Sånt där nattåg är väl spännande för barnen (om de inte är pyttepyttesmå) och dessutom rätt billiga (har jag hört)..
    När gifter ni er? om hon bokar i god tid borde det väl inte kosta 7000 kr (ens inkl boende)?
    nä, stå på dig! vad tycker din m2b?

• Tess80

Jag tycker att det var otroligt fräckt av din svägerska att säga så där! Jag hade blivit fly förbannad på sådan kommentar ärligt talat!

Det är ju så simpelt, dom som har råd får komma. Dom som inte har råd stannar hemma. Punkt!

Hoppas att du ursäktar mig, men spydigheter inom ens släkt är jag "allergisk" mot!

• Solros 2009

Sånt här är ju jättesvårt. För ett par år sedan var vi bjudna till ett bröllop cirka 100 mil hemifrån. Flygbiljetterna kostade cirka 2000 kr per person och det var tvunget att ha hyrbil i 3 dygn för att ta sig till och från flygplasen, boende och mat under 3 dygn. Eftersom det var en barndomskamrat till mig som gifte sig valde vi att endast jag åkte på bröllopet, vi hade helt enkelt inte råd att flyga upp båda två. Men det fanns ju liksom aldrig i världen att jag skulle be brudparet betala resan!

Svar på tråden Vem har rätt?