• Anonym

gravid 4-5v. Har typ mensvärk i magen?

Är det normalt att det värker lite i magen när man är i närmare 5:e veckan. Känns precis som mensvärken gör precis innan mensen kommer. Har känts så här i många dagar. Trodde inte att jag var gravid först eftersom den värken som alltid kommer några timmar innan mensen fanns där från och till.

• Svar på tråden gravid 4-5v. Har typ mensvärk i magen?
  • anna3

Jaadå, inget konstigt. Säkert livmodern som värker, den växer ju.
    Så länge du inte har akuta smärtor.

• Anonym

Det är inte stora smärtor. Bara lite molande värk. Det som oroade mig var att mensen kanske kommer nu i alla fall då? Man hade ju ställt in sig på att man är gravid. Apotekets tester visade ju det och att mensen uteblev.

• cycy

Jag vill råda dig att ta det lugnt lite och vila mycket för din kropp säger ifrån att du kanske är i farten för mycket och då kan man få lite molande mensvärk som tala om att modekakan håller på att fästa och vill göra det i lugn och ro. Men annars kommer du att skänna denna molvärk till och från under hela graviditeten.

Så har du ett positivt svar så är du gravid och behöver inte oroa dig för att inte vara det. Det är ovanligt att man få missfall om graviditeten är normal. Får man missfall så är det till 90% fel på fostret och då slutar fostret att utvecklas.

Det finns mycket böcker om graviditeter så köp en sådan och njut av dessa 8 månader som är kvar. sov mycket för det får du inte göra sedan.

• Jennie med ie

Molande värk är helt normalt i tidig graviditet. Livmodern börjar tidigt, långt innan det syns utifrån, att växa och resa sig (normalt lutar det framåt men ca var åttonde kvinna har en livmoder som lutar mer bakåt), och då drar det i musklerna runtom.

Så länge du inte har _starka_ smärtor tycker jag du ska försöka att inte oroa dig.

• malina

Jag har bett om råd här på BT om precis samma sak! Jag är nu i vecka 6 + 1 och hade förra veckan "mensvärk" så att jag nästa trodde att mensen skulle komma när som helst. Jag fårgade min kompis som födde barn för en tid sedan om hon hade känt så och hon sa "Jaaaaadå, det hade jag jättelänge", och när jag frågade barnmorskan så sa hon att det är helt naturligt, eftersom livmodern håller på och växer.
    Så, som de andra här har skrivit, så länge du inte har jättesmärtor så är det nog ingen fara!

Lycka till
    Malina

Svar på tråden gravid 4-5v. Har typ mensvärk i magen?