• Pingst09

Tips på fyllning i tårta

Och snälla hänvisa mig inte till "vad är det under sugarpasten" för där skrivs det så mycket annat tycker jag än just tårtfyllningar.

Vi ska mörklila marsipan och vita rosor på tårtan, van vette sjutton vad vi vill ha för fyllning. Vet ju inte hur allt smakar heller.... Åsså ska det ju vara två lager...

Marsan och skogsbärssylt/grädde?
    Vit chokladmousse och hallon?

Nä, jag har verkligen ingen aning! Har ni?

• Svar på tråden Tips på fyllning i tårta
  • Luucie

Jag vet inte alls, tycker bara om choklad och grädde
    Men det låter som en riktigt snygg tårta iallafall!

• Hofsan

Vit choklad och skogsbärsmousse hade vi och det var gudagott!

• Pingst09

Alltså vit cholkad som den var eller mousse det med?

Hofsan skrev 2009-02-16 21:26:19 följande:
    Vit choklad och skogsbärsmousse hade vi och det var gudagott!
  • Pingst09

Ok...

Hofsan skrev 2009-02-16 22:36:04 följande:
    I mousseform.
  • Kirsto

Här är en lista med förslag:

Jorgubb / Lime
    Jordgubb / Vit choklad
    Jordgubb / Mörk choklad
    Jordgubb / Nougat
    Jordgubb / Champange
    Jordgubb / Vanilj
    Jordgubb / Vit tobleronegrädde
    Jordgubb / Rabarber
    Blåbär / Vanilj
    Blåbär / Hallon
    Blåbär / Björnbär
    Blåbär / Vit choklad
    Hallon / Lime
    Hallon / Vit choklad
    Hallon / Mörk choklad
    Hallon / Nougat
    Hallon / Passionsfrukt
    Hallon / Lemoncurdgrädde
    Hallon / Apelsin
    Päron / After Eight
    Päron / Mörk choklad
    Choklad / Skogsbär
    Choklad / Passionsfrukt
    Choklad / Apelsin
    Choklad / Lime
    Choklad / Körsbär
    Choklad / Kaffe (Mocca)
    Choklad / Banan
    Choklad / Persika
    Kola / Choklad (Dumlegrädde är ex på Kola)
    Kola / Persika
    Passionsfrukt / Citron

• Pingst09

OJ, är det mset mousser det här då? Jag har som ingen koll alls på moderna tårtfyllningar

Kirsto skrev 2009-02-16 23:32:04 följande:
    Här är en lista med förslag:Jorgubb / LimeJordgubb / Vit chokladJordgubb / Mörk chokladJordgubb / NougatJordgubb / ChampangeJordgubb / VaniljJordgubb / Vit tobleronegräddeJordgubb / RabarberBlåbär / VaniljBlåbär / HallonBlåbär / BjörnbärBlåbär / Vit chokladHallon / LimeHallon / Vit chokladHallon / Mörk chokladHallon / NougatHallon / PassionsfruktHallon / LemoncurdgräddeHallon / ApelsinPäron / After EightPäron / Mörk chokladChoklad / SkogsbärChoklad / PassionsfruktChoklad / ApelsinChoklad / LimeChoklad / KörsbärChoklad / Kaffe (Mocca)Choklad / BananChoklad / PersikaKola / Choklad (Dumlegrädde är ex på Kola)Kola / PersikaPassionsfrukt / Citron
  • Kirsto

Pingst09: Ja, du kan antingen använda mousser eller helt enkelt se det som tips på smaker som funkar bra ihop. Jag tycker att choklad är supergott i tårtor och brukar använda det här receptet:

Enkel chokladgrädde

3 dl grädde
    ca 1 dl socker
    ca 1 dl kakao

Blanda socker och kakao häll på grädden. Låt dra i ca 30 min tills sockret löst sig och vispa sen med elvisp!

Jag tycker också att det är jättegott med färska frukter och bär i. Senaste tårtan jag gjorde hade jag chokladgrädde och mosade bananer på ena lagret och färska hallon och sk glasscreme (vaniljkräm blandat med vispad grädde) på andra lagret.

• Kirsto

Pingst09: Förresten, om du vill göra det enkelt för dig med mousserna så köp gärna färdiga pulver som du bara blandar med vispad grädde. Finns på t.ex. www.kakburken.se. Busenkelt!

• Glittergräs

Jag tycker skogsbär, som går igen i färgen på marsipanen o sen vaniljgrädde (marsan grädde) alternativt så tycker jag absolut vit choklad till skogsbären!!

• Pingst09

Tack för alla tips! Ska fundera vidare på det där med skogsbärsmousse och glasscreme. Eller vit chokladmousse och skögsbärssylt... Hmmm!

• Kirsto

Pingst09: Vit chokladmousse är rätt söt, så kombinera gärna med färska bär så det inte blir för sliskigt.

• Pingst09
    Kirsto skrev 2009-02-17 15:00:49 följande:
    Pingst09: Vit chokladmousse är rätt söt, så kombinera gärna med färska bär så det inte blir för sliskigt.
    ÓK, tack för det tipset också.

NU har jag i alla fall beställt 3 sorters mousse från kakburken.se så vi får provbaka nån tårta. Både jag och guben fyller år snart så det blir nog tillfällen. Sedan ska vi inte baka tårtorna själva till bröllopet, men bageriet vill att vi kommer med förslag på vad vi vill ha i.
Svar på tråden Tips på fyllning i tårta