Jag tror tyvärr inte att platsbrist är en jättebra anledning heller... Dop är helt enkelt inte en tillställning som man har barnfri, särskilt inte som den fokuserar på barn ("låt barnen komma till mig, och hindra dem inte, ty Guds rike tillhör sådana som de" eller hur är det?)
Hade ni tänkt er en fest långt in på kvällen/natten, med alkohol osv?
I så fall är det nog bättre att INTE överraska. Då har folk chans att ordna barnvakter, chaufförer och har avsatt tid för att stanna ett tag.
Senast jag var på dop hastade jag iväg efteråt, och anslöt till en möhippefest för en kompis. För några månader sedan bjöd vi hem några kompisar, som var på dop på em, vi anpassade tiden till när de trodde att dopfesten var slut... Tänk om era gäster är i liknande situation, jag skulle tycka det var ruskigt jobbigt om jag var bortbjuden efteråt och visste att värdparet stått och lagat trerättersmiddag, och sedan behöva ringa och säga att "det var visst ett överraskningsbröllop också, så vi kan tyvärr inte komma". Alternativt behöva lämna brudparet då. Hur väljer man mellan två så dåliga alternativ?