• Artep

Dop med hemligt bröllop

Vi ska döpa vår dotter i juni och planerar att gifta oss i smyg samtidigt. Vi planerar att ha en mindre fest i en lokal i närheten efter dopet/vigseln. Hur ska man göra med inbjudan? Vi vill helst inte ha med barn på festen men hur ksa man formulera det utan att de förstår att vi ska gifta oss?

• Svar på tråden Dop med hemligt bröllop
  • Svanboet

Du den var en svår nöt att knäcka!
    Det är liksom svårt att ha fest utan barn när det gäller dop men vad sägs om att ordna med barnvakt som alla kan lämna sina barn hos (eventuellt i ett rum intill festrummet)...

• MrsWindh

Det var lite klurigt..
    Jag hade blivit väldigt förvånad om jag fått en dopinbjudan utan barn. Då hade jag nog anat ugglor i mossen! :)

• Artep

Hm...ja ....det är inte lätt... Finns ju stor risk att gästerna anar ugglor i mossen om inte barnen får vara med.... Kan man skylla på platsbrist? :)

• Svanboet

Till kyrkan man kan inte neka någon att komma så där fungerar det inte med platsbrist! Sen är det ju som sagt lite konstigt med en vuxenfest efter ett barndop... det vore väl om tiden på kvällen inte direkt inbjuder till barnkalas men även det ger vinkar om ugglor i mossen.

• Ore

Jag tror tyvärr inte att platsbrist är en jättebra anledning heller... Dop är helt enkelt inte en tillställning som man har barnfri, särskilt inte som den fokuserar på barn ("låt barnen komma till mig, och hindra dem inte, ty Guds rike tillhör sådana som de" eller hur är det?)

Hade ni tänkt er en fest långt in på kvällen/natten, med alkohol osv?

I så fall är det nog bättre att INTE överraska. Då har folk chans att ordna barnvakter, chaufförer och har avsatt tid för att stanna ett tag.

Senast jag var på dop hastade jag iväg efteråt, och anslöt till en möhippefest för en kompis. För några månader sedan bjöd vi hem några kompisar, som var på dop på em, vi anpassade tiden till när de trodde att dopfesten var slut... Tänk om era gäster är i liknande situation, jag skulle tycka det var ruskigt jobbigt om jag var bortbjuden efteråt och visste att värdparet stått och lagat trerättersmiddag, och sedan behöva ringa och säga att "det var visst ett överraskningsbröllop också, så vi kan tyvärr inte komma". Alternativt behöva lämna brudparet då. Hur väljer man mellan två så dåliga alternativ?

• Svanboet

Eftersom dopet är i juni... kan ni inte bjuda till dop med dopkaffe och sedan sommarfest så folk inser att de inte ska åka hem direkt efter dopet... men du kan aldrig veta säkert när det är överraskningsbröllop.

• passionsblomman

I just det här fallet tycker jag faktiskt att det blir jättekonstigt att bjuda barnfritt...

Lite känner jag att antingen kör man väl bröllop ala vuxna och bara bröllop, eller så har man dop med vigsel också, och då blir det ju genast mer av ett familjekalas.

Generellt sett tror jag också att man själva tycker detta med överraskiningen i det hela ska vara jättekul, men inte sällan kan det faktiskt leda till en del besvikelse och andra oväntade känslor, hos inte minst föräldrar till brudparet.

Jag tycker ni skall bjua in tydligt till vad det hela totalt sett handlar om. Väljer ni barnfritt, så var beredda på att ni kan komma att få reaktioner på detta. Det är udda att välja bort barn i samband med dop.

• DanKat

Jag tycker också att det låter jättekonstigt att ha barnfritt när ni bjuder in till dop.

Svar på tråden Dop med hemligt bröllop