• Miss Moneypenny

Tips på tryckeri till egen-designade inbjudningskort

Är det någon som har ett tips på tryckeri som kan trycka inbjudningskort? Vi har designat dem själva i photoshop eller illustrator och vill alltså bara lämna in dem på tryckning.

Kan man köpa kuvert från tryckerierna också så att det blir samma format? Eller är det bästa att välja ut kuvert från nån affär och sen anpassa inbjudningskortets storlek efter det?

• Svar på tråden Tips på tryckeri till egen-designade inbjudningskort
  • Miss Moneypenny

Puffar.. Hur har ni andra gjort? Skrivit ut dem själva med fint papper?

• Hemlig2009

Japp, mina finns i mitt galleri.

• Miss Moneypenny

Åh, vad jättefina de var! Har ni skrivit ut dem själva alltså? Hur fick ni till det silvriga "bubbliga"? Finns det inte risk att det blir kladdigt? Vi har ingen värsting-skrivare direkt.

• Hemlig2009

Det bubbliga kallas för embossing. Jag beställde bara en stämpel av vår logga.

Man stämplar, häller på ett pulver, skakar av överflödet och så värmer man över tex spisplattan (eller köper en speciell embossingfön, men det behövs inte).

Inlagan har vi skrivit ut på skrivaren på halvtransparant papper.

• Miss Moneypenny

Tack för tipset! Vi ska dock ha flera färger på våra och det skulle kännas lite tryggt att lämna in till tryckeri. Men det kanske blir väldigt mycket dyrare? Vi har inte heller någon fotoskärare och man vill inte direkt sitta och klippa med sax.

• Hemlig2009

Jag köpte en enkel papperskärare på Panduro. Gillar inte heller sax.

Svar på tråden Tips på tryckeri till egen-designade inbjudningskort