• Quicksand

hjälp, vad tusan gör jag nu????

hej...

alltså nu har jag fått problem... mina bästa vänner som ska...eller skulle vara tärnor, verkar helt plötsligt ha ångrat sig fast dom inte säger det rakt ut.
    Nu vill dom inte hyra tärnklänningar (lite finare klänningar) för den ena är gravid och den andra ska snart sälja sin lägenhet och köpa en ny... så hon har inte riktigt råd, hon som e gravid har jag överseende med.... men hon skyller på massa annat, så nu ska dom istälet se om dom hittar en klänning på H&M. Jag blir så ledsen, nu e det 4 månader kvar och dom börjar krångla. I går fick jag höra av min blivande svärmor att min m2bs syster har erbjudit sig att kunna ställa upp som tärna... vad ska jag göra? väljer jag systern så blir det en fin klänning, och väljer jag mina två bästa vänner kan det bli H&m klänningar och kanske helt olika sådana....
    Hjälp, vad skulle ni ha gjort???

• Svar på tråden hjälp, vad tusan gör jag nu????
  • feministbrud
    Quicksand skrev 2009-02-13 12:58:11 följande:
    här är vi rätt på hugget märker jag.....för det första så skulle dom inte köpa klänningarna, utan hyra så hon behöver aldrig använda den igen!För det andra så är det dom själva som har valt ut klänningarna och vi har tillsammans bestämt hur hela följet skall se ut, vilket förstörs nu när det ändras.....
    Jag måste säga att jag har full förståelse för att man får kalla förter vad gäller att hyra en klänning för 2000 kr. Det är en sistaminutenresa till turkiet om man har tur. Varför är det så viktigt hur brudföljet ser ut? Och varför kan du inte själv lägga ut för klänningarna om det är så viktigt?
  • novia72

Hej! Jag kommer att vara gravid i 7e månaden vid vigsel & kan förstå din vännina! Sån ångest! :( Däremot kan jag tipsa er om att kolla lightinthebox - BILLIGA & måttbeställda!! klänningar(oavsett modell)... Om du betalar klänningar blir det inga större hål i plånboken för dig... Båda två kan välja fritt bland modeller men ändå ex. ha samma färg? Jag har precis beställt min klänning därifrån - väntat för att se hur!!stor??? jag kan vara om en månad!!! Deras leveranstider ca 20 dagar...

bara tipsar...

Säg, att marknaden för festklänningar för gravida i detta land är lika med = 0,000000
    ;)

• jessica st

Jag har ett liknande problem som du...
    vi kanske kan ge varandra råd=)
    Tärna nr 1: henne frågade jag för flera månader sen och hon blev glad osv.
    Nu har hon kommit med förslag på klänningar som är väldigt korta och hon vill ha 9 cm klackar.
    jag har sagt att jag vill att tärnorna ska se likadana ut och hittat 2 lång klänningar.
    allt var bra först men efter att tärna nr 2 tyckte att dom var för dyra 1200kr så tyckte tärna nr 1 att det var konstigt att hon tyckte det. men nu i dag tycker helt plötsligt hon också att det är för dyrt.
    tärna nr1 tycker ständigt att jag ska strunta i att ha med tärna nr2.

Tärna nr:2 svarar aldrig på mina sms och hon ringer aldrig upp.
    jag har sagt åt henne ordentligt att hon får visa vad hon vill och då svarade hon 1 gång men nu svarar hon inte igen.
    hur ska man kunna lite på att hon kommer över huvudtaget?

min "mans" bestman drog sig ur sama dag som vi hade planeringsmöte....han ska dock vara med i kyrkan men inte ha några ansvar...

det var inte så här jag hade tänkt mig så känner jag hela tiden.

• Tooticki
    Quicksand skrev 2009-02-13 12:58:11 följande:
    här är vi rätt på hugget märker jag.....för det första så skulle dom inte köpa klänningarna, utan hyra så hon behöver aldrig använda den igen!För det andra så är det dom själva som har valt ut klänningarna och vi har tillsammans bestämt hur hela följet skall se ut, vilket förstörs nu när det ändras.....
    Nej, jag är inte på hugget, jag försöker bara få dig att se utanför din bröllopsplanerarvärld. Jag förstår att du är ledsen över att det har skett förändringar, men det är ditt bröllop, deras liv fortsätter på samma vis som innan!
  • svårtattvälja

Prata med dina vänner och kolla av igen vad som är problemet. De flestas ekonomi har väl ändrats en del sen i höstas och de kanske först nu har insett hur mycket det här kommer att kosta.
    Om pengar är problemet kan väl du hjälpa till att hitta billigare klänningar på H&M eller nån annanstans, som du gillar och som de har råd med? Det är ju bra med kedjor så att man kan köpa kläderna överallt i landet. Ofta har de ju också färgmatchade kläder i olika varianter så att ni kan nog hitta något till båda två tärnorna.
    Det är klart att man kan bli besviken när folk inte "ställer upp" på en som man hoppats. Men tänk efter vad det är du vill att de ska vara dina tärnor för, och om du ändå får det av dem, trots att de är klädda i billigare klänningar så finns det ju ingen anledning att byta ut dem.

• marriage09

Lite munhugg i denna tråden... så kan det bli... Inte för att fortsätta detta, men jag tycker personligen att om man har tärnor så är det väl för att man vill ha sina närmsta vännr omkring sig. So what om de är gravida och inte kan ha samma klänning! Det är väl förövrigt jättemysigt om hon är gravid. Funkar det inte ifall de köper enkla klänningar som liknar varandra, samma färg och stuk. Om det dock är jätteviktigt för dig att de skall ha fina tärnklänningar så kanske du får betala då. I mina öron låter det annars som att du tar din m2b:s syster bara för att hon betalar själv. 2000kr tycker jag för övrigt är jättemycket pengar för att hyra en klänning för att man skall vara tärna. För de pengarna eller mindre kan man isf köpa sig en jättefin klänning (som man kan använda senare också). kan de eller du inte köpa två billigare (dock ändå fina) ljusa klänningar och ha något som matchar dig i färg eller smycken. En scarf, små väskor etc... Annars känns det lite som om att du kan ha vem som helst som tärna om det bara gäller att de har rätt kläder på sig...

• Quicksand

självklart förstår jag att man blir gravid och allt med att man ska sälja lägenhet osv.
    Jag menar bara att det känns så otroligt synd ( då man har en viss dröm, som vi alla har), samt att man nu har planerat allt så ska det plötsligt ändras...ska ta och kolla upp lightinthebox.
    Och SJÄLVKLART betyder deras närvaro mer än nånting annat (för er som verkar ha missförstått mig helt)!!!!!
    Men då vi inte ska gifta oss traditionellt så har det krävts en viss planering, till att hitta denna utstyrsel, och där känner vi att det kanske inte riktigt passar att komma med en H&M klänning, då det är ett helt annat tema.
    samt att det känns inget vidare när man hör på dom när man pratar att dom börjar tveka.... har känt varandra sen bljtiden och kan dom utan och innan.

• Tooticki
    Quicksand skrev 2009-02-13 13:11:05 följande:
    självklart förstår jag att man blir gravid och allt med att man ska sälja lägenhet osv.Jag menar bara att det känns så otroligt synd ( då man har en viss dröm, som vi alla har), samt att man nu har planerat allt så ska det plötsligt ändras...ska ta och kolla upp lightinthebox.Och SJÄLVKLART betyder deras närvaro mer än nånting annat (för er som verkar ha missförstått mig helt)!!!!!Men då vi inte ska gifta oss traditionellt så har det krävts en viss planering, till att hitta denna utstyrsel, och där känner vi att det kanske inte riktigt passar att komma med en H&M klänning, då det är ett helt annat tema.samt att det känns inget vidare när man hör på dom när man pratar att dom börjar tveka.... har känt varandra sen bljtiden och kan dom utan och innan.
    Hmm, den känslan jag får av dig är att du kräver att de ska dessa dyra klänningar. Det kanske inte är ditt syfte men det är det du förmedlar, kanske är det det som får dem att tveka också?

Jag tycker du ska bjuda in dem till en planeringskväll och diskutera det helt förutsättningslöst. Ni är trots allt tre smarta brudar, gemensamt kan ni lösa detta problemet!
  • Quicksand

JESSICA ST: skönt att vi pratar samma språk... du förstår mig precis, jag har även ditt problem där med den ena att man ringer och smsar men får inget svar alls tillbaka.... vilket känns jobbigt.

Men till alla övriga här inne: Är det inte bäst av mig att då ifåga sätta dom en gång till och aäga att jag har full förståelse för att dom inte vill lägga massa pengar på detta nu, och att dom inte behöver känna sig tvingade att vara tärnor om dom känner att dom inte vill ha det kravet på sig med möhippa och allt vad detta nu innebär att vara tärna, och att jag i så fall får hitta en ersättare?

SVÅRTATTVÄLJA: jag skulle inte ta systern bara för att hon har råd till klänningen, då hon e ensamstående och arbetslös....så som sagt pengarna på vad en klänning kostar är inte grejen utan det är modellen, och en sådan klänning kan man inte hitta på HM.

• Quicksand

i det stora hela så är det inget kul när det hela tiden tvekas......
    Tooticki.... tro mig vi har haft massa planeringskvällar ang detta, även en hel planeringshelg, då vi sprang i massa affärer.. Vill påpeka att jag sa till dom att det räcker att ni lägger max 500kr på en klänning och att 2000kr var för mycket, men dom insisterade. Dom bad mig även boka frissan för uppsättning för 800kr, så det har varit helt deras val och då har jag kört på i deras spår, eftersom det var dom själva som ville detta!!! ABSOLUT INGET jag har påtvingat!!!!

Svar på tråden hjälp, vad tusan gör jag nu????