• Lemonita

Behövs vittnen när man gifter sig i svenska kyrkan?

Vi ska gifta oss i Alcudia och jag undrar om det behövs vittnen som när man gifter sig borgerligt?

• Svar på tråden Behövs vittnen när man gifter sig i svenska kyrkan?
  • Stella2009

Ja det behövs, två st. Ibland kan man få kyrkovaktmästaren som vittne, det brukar lösa sig.

• Lady o Lufsen

Nu kan jag vara helt ute och cykla så du får verkligen kolla upp...
    Jag har för mig att det inte behövs några vittnen om ni har fler än två gäster närvarande på vigseln...då räknas dom typ som en församling...
    Men som sagt- jag kan vara helt ute och cykla

• MulleNuh

Det stämmer nog.
    Lady o Lufsen skrev 2009-02-12 10:25:33 följande:

Nu kan jag vara helt ute och cykla så du får verkligen kolla upp...Jag har för mig att det inte behövs några vittnen om ni har fler än två gäster närvarande på vigseln...då räknas dom typ som en församling...Men som sagt- jag kan vara helt ute och cykla
  • Lemonita

Ojdå! Det har vi inte tänkt på. Vi ska ju åka själva och bröllopet hålls inte i Palma där svenska kyrkan ligger. Prästen kommer till Alcudia men......hmm...vilka ska då vara vittnen??
    Nu fick jag verkligen ngt att tänka på.

Stella2009 skrev 2009-02-12 10:22:58 följande:
    Ja det behövs, två st. Ibland kan man få kyrkovaktmästaren som vittne, det brukar lösa sig.
  • MulleNuh

Kyrkans vaktmästare kan vara! Är ju alltid någon som jobbar i kyrkan.

Lemonita skrev 2009-02-12 10:27:00 följande:
    Ojdå! Det har vi inte tänkt på. Vi ska ju åka själva och bröllopet hålls inte i Palma där svenska kyrkan ligger. Prästen kommer till Alcudia men......hmm...vilka ska då vara vittnen??Nu fick jag verkligen ngt att tänka på.
  • Lemonita

Ja fast vi gifter oss ju ganska långt bort från Palma där svenska kyrkan ligger, på stranden i Alcudia. Och dit är det nog bara prästen som kommer.

MulleNuh skrev 2009-02-12 10:35:50 följande:
    Kyrkans vaktmästare kan vara! Är ju alltid någon som jobbar i kyrkan.
  • Stella2009

Hmm gifter man sig hemma borgeligt så måste man ju ha två vittnen. Men man behöver inte ha två vittnen med sig utan man kan få vigselvaktmästarna som vittnen. Det är så jag har förstått det iaf, kanske annat om man gifter sig borgeligt utomlands då..?

• Stella2009

Men Lemonita: Är det inte kyrklig vigsel då..? Inte borgelig?

Lemonita skrev 2009-02-12 10:39:48 följande:
    Ja fast vi gifter oss ju ganska långt bort från Palma där svenska kyrkan ligger, på stranden i Alcudia. Och dit är det nog bara prästen som kommer.
  • Lemonita

Jo, det är kyrklig. När det är borgerlig så vet jag att man ska ha vittnen men har inte trott att det behövts när man har kyrklig vigsel. Är jag ute och cyklar?

• Blivande präst

Eftersom ni inte gifter er i Sverige är det inte Svensk lag som gäller, så kontakta prästen som ska viga er och kolla vilka lagar som gäller just där ni ska gifta er.

• Lemonita

Jaha så det är olika. Tack. Ska ringa och kolla.

Blivande präst skrev 2009-02-12 11:28:31 följande:

Eftersom ni inte gifter er i Sverige är det inte Svensk lag som gäller, så kontakta prästen som ska viga er och kolla vilka lagar som gäller just där ni ska gifta er.
  • Jeez

Prästen som ska viga er vet vad som gäller! Mejla/ring och fråga. Det är säkert inget problem att hitta två st som annars ställer upp och tittar på. I Sverige skriver man inte på papper som "vittnen" vid en kyrklig vigsel iaf.

• Heloise

mamma och pappa hade prästens fru och kantorn tror jag som vittnen( de gifte sig i Fuengirola sp?)

• Jeez

För att en kyrklig vigsel ska göras korrekt ska minst två personer utöver brudpar och präst vara närvarande. Men som sagt, ingen annan än prästen skriver på papper...

• Blivande präst

Jeez skrev 2009-02-12 20:40:46 följande:

För att en kyrklig vigsel ska göras korrekt ska minst två personer utöver brudpar och präst vara närvarande. Men som sagt, ingen annan än prästen skriver på papper...
    Som sagt, så är det vad som gäller i Sverige. Utomlands gäller andra lagar...
Svar på tråden Behövs vittnen när man gifter sig i svenska kyrkan?