• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 11 Feb 11:59
    11642 visningar
    66 svar
    66
    11642

    Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?

    Idag gick sista kronorna till hundmat. Jag har haft noll kronor i inkomst sen 1 Juni 2008 och levde upp mina sparpengar på 50.000 fram till December. Skyldig mamma och mormor några tusen med.
    Situationen började med att jag fick hjärtfel och blev felinformerad av både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Tog 5 månder innan jag fick hem ett brev på att jag får sammanlagt NOLL kronor i sjukpeng.

    Nu har jag blivit sambo och hon befinner sig i en liknande situation. Största anledningen till att vi flytta ihop var för att skära ner kostnaderna.

    Nu har vi igår vädjat till Sociala om hjälp men min sambo har en etta skriven i sitt namn (bostadsrätt), en gåva från hennes föräldrar. Den har vi hyrt ut i andra hand så att den inte ska kosta oss något och då vi var säkra på att jag skulle få jobb i Gävle (dit vi nu flyttat)
    Jobbet sket sig, man ska aldrig ta muntliga lovord på allvar tydligen.
    Lägenheten ska vi sälja MEN hon som hyr den i andra hand måste få gå klart den här terminen i skolan, hon hade kontrakt till nästa Dec. men var snäll nog att börja leta annat för vår skull.

    Så vi frågar sociala om vi inte kan få LÅNA upp till normen och sen betala tillbaka i Juni då vi förhoppningsvis fått lägenheten såld men det måste diskuteras.
    Så vi fick en tid i Mars..

    I MARS!

    Vi har förklarat och visat papper på att vi inte har några som helst pengar kvar och hela tiden måste låna av familjen som inte är de rikaste i landet direkt.

    Men vi får allt vänta till i Mars, "det är många som förlorat jobb och sjukkassa nu"...

    Hur i hela helvete (ursäkta min franska) ska vi klara det här är det tänkt? Vi kommer bli av med både lägenhet och hamna hos kronofogden innan sista Mars (det är då vi som tidigast kan få pengar)

    Jag är dessutom under utredning för bipolär depression, hjärtfelet gör mig konstant yr och trött och min hund sedan 4 år tillbaka fick vi avliva förra veckan.

    ORKAR INGE MER!!!!

    (så, nu har jag fått skrika av mig i alla fall)

  • Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?
  • Äldre 11 Feb 12:17
    #1

    WOW
    Vilken soppa.
    Ja de gör verkligen ingenting fören man står på bar backe.

    Lider verkligen med er och hoppas inerligt att allt kommer att ordna sig.

    Vet att det inte är mycket men finns med er i tankarna.

    Lycka till

  • bongen­80
    Äldre 11 Feb 12:18
    #2

    För det första måste jag skicka en jättekram o lite stöd från mig.

    För det andra ska man ALDRIG tala om att det finns anhöriga som kan låna ut pengar. Jag var klumpig nog att göra det o fick då avslag på min ansökan från soc. Om det finns nån annan som man kan få pengar genom så tar dom den vägen.....

    Vi blev till o med tillfrågade att fråga runt i våran krets om den fanns nån som hade barnsaker att skänka oss (jag fick barn redan på gymn. o hade noll inkomst) innan de till slut gav med sig o betalade ut nån tusenlapp så vi kunde köpa det nödvändigaste. (Det här är 10 år sen)

    Efter det har jag aldrig satt min fot på ett soc.kontor igen, det var sååååå förnedrande att sitta o BE om pengar o inte blev vi trevligt bemötta heller.

    Känner verkligen med er.

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam

  • Ninnis­pinnis
    Äldre 11 Feb 12:20
    #3

    Men usch och fy, stackars dig!

    Har inte socialen "drop in"? Det är väl oftast så att man går dit för att man behöver pengar omgående? De måste väl förstå att ni inte klarar er till sista mars?

    Angående sjukpeng, är det något du kan "bråka" dig till? Jag förstår att det tar mycket energi och kraft, men det verkar ju vansinnigt att du inte skulle ha rätt till det?

    Skickar en stor styrkekram!

  • Mumrik­s blivan­de fru
    Äldre 11 Feb 12:26
    #4

    Jag kan inget om sånt här, men jag förstår inte hur ni inte kan få några pengar? Om ingen av er har jobb borde ni i alla fall få a-kassa? Om ni inte kan jobba för att ni är sjuka så borde man väl ha rätt till någon typ av sjukpenning?

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 11 Feb 12:38
    #5

    A-kassa får man bara om man jobbat 6 månader i sträck, det har ingen av oss, jag var målarlärling och sessongerna var korta då det var dåligt med jobb.

    Är man sjuk fårman bara pengar om man har garanterat jobb 6 månader frammåt, det ändrade de till 1 Juli 2008 så när jag sökte sa jag att jag hade inte garnaterat jobb, kommer det vara ett problem?
    Nej, svara de, de reglerna har inte kommit än.

    Men det var på grund av det jag fick avslag.

    Så är man sjuk och inte har jobb sex månader framåt eller haft jobb i sex månader bakåt är det Sociala som gäller.

    Och tro mig, jag har bråkat mig blå och gul över det här men nu bara prkar jag inte längre. Sociala här har ingen dropp in och bara teletid 4 dagar i veckan. Och de är verkligen inte trevliga.
    Vet inte vad jag ska göra, har sökt alla jobb jag hittar trots att jag vet att jag inte kommer kunna jobba. Detta trots att arbetsförmedlingen sagt att de inte rekommenderar mig att jobba alls, har ju alla intyg från läkare och psyk som behövs, bara ingenstans att vända mig

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 11 Feb 12:40
    #6

    Föresten kanske jag har en chans till.

    Fick just ett samtal, min läkare på psyk kommer skriva ut ett intyg direkt till soc på att jag gått ner farligt mycket i vikt då vi inte haft råd att äta, läkaren säger att om vi inte får pengar omedelbart kan jag anmäla dem.
    Synd att Soc inte har öppet idag men imorn ska jag gå till deras sekreterare och kräv att få prata med någon på en gång.

  • Äldre 11 Feb 12:43
    #7

    Men "Alfa-kassa" kan man få om man inte jobbat 6 mån! Jag hade bara jobbat 5 mån när mitt vikariat tog slut och då fick jag ansöka om Alfa i stället för vanl A-kassa. Iofs måste man söka jobb hela tiden för att få ersättning, så blir kanske svårt trots allt.

    Tycker så synd om er!

    Kramar

  • Linda7­608
    Äldre 11 Feb 12:43
    #8

    Hoppas verkligen att allt ordnar sig. Skickar massor med styrkekramar till dig och din sambo//Linda

  • Äldre 11 Feb 12:44
    #9

    Oh, en liten ljusning iaf! Håller tummen för att det ordnar sig!


    JustMeAndMyLove skrev 2009-02-11 12:40:57 följande:
    Föresten kanske jag har en chans till.Fick just ett samtal, min läkare på psyk kommer skriva ut ett intyg direkt till soc på att jag gått ner farligt mycket i vikt då vi inte haft råd att äta, läkaren säger att om vi inte får pengar omedelbart kan jag anmäla dem. Synd att Soc inte har öppet idag men imorn ska jag gå till deras sekreterare och kräv att få prata med någon på en gång.
  • Tindre
    Äldre 11 Feb 12:51
    #10

    Makalöst att man måste ha läkarens hjälp för att kunna få pengar. *skakar på huvudet* Hoppas allt ordnar upp sig för er!

Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?