• Amethyst

Hvor lenge holder roser seg uten vann?

Jeg har tenkt å lage min egen bukett, og den skal bestå av røde roser - kanskje noen hvite også...jeg får se. Men det jeg lurer på er altså hvor lenge de kan være uten vann? Jeg tenkte å bare binde dem sammen med noe blomstertape, og så ha litt silkebånd rundt. Er det noen av dere som har noen gode råd?

• Svar på tråden Hvor lenge holder roser seg uten vann?
  • Petsie

Rosor av bra kvalitet som man låter stå svalt (med nyskuret snitt) i ljummet vatten (40 grader) i några timmar för att mättas med vatten. snitta sedan och sno in i vaxat papper för att ionte vatten ska läcka ut. Spraya buketten med vattens och förvara den svalt så länge som möjligt.

Detta är mina tips. Går dock inte att säga exakt hur länge de håller sig, flera timmar i alla fall. Beror mkt på temperatur och kvalitet på blommorna, men brudbuketter tillverkas ungefär så här. Lycka till!

• FlowerPower

Jag håller med ovanstående. Låt buketten stå i vatten så länge som möjligt innan vigseln & förvara svalt. Se till att snitta rosstjälkarna med en vass kniv, klipp INTE med sax!!! Lycka till :)

Svar på tråden Hvor lenge holder roser seg uten vann?