Inlägg från: Lady o Lufsen |Visa alla inlägg
  • Lady o Lufsen

    Min sambo vill inte gifta sig.

    Kanske är det viktigare för dig att när ni väl förlovar eller gifter er så är det för att ni båda vill?

    Finns inget för dig att göra...för utom att vänta.

  • Lady o Lufsen

    Vilket såklart är helt riktigt...


    miiia87 skrev 2009-02-09 12:13:50 följande:
    Han säger att han älskar mig inte mer för att vi e gifta. typ de enda han sagt
  • Lady o Lufsen

    Han är nog inte redo än...kanske blir han aldrig redo för äktenskap...vilket INTE betyder att han inte älskar dig.


    miiia87 skrev 2009-02-09 12:14:41 följande:
    De e klart.. vi kollade förlovnings ringar när vi varit tillsammans i ett år men sen har de inte hänt ngt
  • Lady o Lufsen
    miiia87 skrev 2009-02-09 12:15:37 följande:
    De håller jag med om också men vill ju va en familj med samma efternamnLady o Lufsen skrev 2009-02-09 12:14:40 följande:
    Familj är ni ju oavsett.
  • Lady o Lufsen

    Att man har valt att skaffa barn behöver ju inte betyda att man därmed känner sig redo för något åtagande i äktenskap?
    Det går alldeles utmärkt att vara redo för alla åtaganden som gäller ens barn utan att för den sakens skull vilja vara gift...


    MolsonCanadian skrev 2009-02-09 12:24:36 följande:
    Men be honom förklara varför, vad det är i äktenskapet som han inte vill ha?Jag känner några som av ideologiska skäl inte vill gifta sig och det köper jag helt och hållet. Däremot inte skäl som att man inte skulle vara "redo" att gifta sig pga det "åtagande" det innebär när man redan har skaffat barn.
  • Lady o Lufsen

    ...nu vet vi ju inte vad personen i fråga har för skäl. Det behöver inte bero på att man är rädd för att "binda sig", vi vet inte det...


    MolsonCanadian skrev 2009-02-09 12:32:45 följande:
    Jag tycker nog att om man undviker äktenskap för att man inte vill binda sig så blir det väldans konstigt om man samtidigt skaffar barn med den personen. Det är ju ett livslångt åtagande och man kan aldrig "bli av" med vederbörande. Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 12:27:44 följande:
  • Lady o Lufsen

    Det går alldeles utmärkt att ha intentionen att leva med en och samma människa livet ut- utan att gifta sig.

  • Lady o Lufsen

    Jag håller med dig om att man har ett livslångt åtagande när man har barn- för barnet.
    Att man sedan väljer att inte gifta sig betyder inte att man avsäger sig det åtagandet.
    Då skulle ju alla som skiljer sig, oavsett orsak, inte ta hand om sina barn?
    För ett äktenskap innebär ju inga som helst garantier om att leva lyckligt gifta i resten av sitt liv...


    MolsonCanadian skrev 2009-02-09 12:32:45 följande:
    Jag tycker nog att om man undviker äktenskap för att man inte vill binda sig så blir det väldans konstigt om man samtidigt skaffar barn med den personen. Det är ju ett livslångt åtagande och man kan aldrig "bli av" med vederbörande. Lady o Lufsen skrev 2009-02-09 12:27:44 följande:
  • Lady o Lufsen

    Håller med


    Tooticki skrev 2009-02-09 12:43:50 följande:
    Jaa du, att skaffa barn med en människa som man tror kommer bli en bra förälder är inte detsamma som att vara redo att gifta sig med den personen. Rent krass skulle man ju faktsikt kunna dela föräldraskapet med en människa som man respekterar och har förtroende för, utan att älska vederbörande som en partner. Att bli förälder är ju främst ett stort åtagande mot människan som man sätter till livet, inte mot den andra föräldern.
Svar på tråden Min sambo vill inte gifta sig.