• Bröllopstokiig

Pris för festlokal?

Nu måste jag bara fråga vad man normalt betalar för en festlokal?

Jag har precis snackat med Hellasgården som kostar 8.000 kr från 16-01 och 1000kr/tim extra mellan 01-03.
    Alltså 10.000 för kl. 16:00-03:00 + 10 kr/kuvert för lån av porslin.

Är det normalt?

• Svar på tråden Pris för festlokal?
  • Bröllopstokiig

Ja det är nog rätt så normalt för Stockholm. Jag ringde runt lite innan min 40-årsfest, priserna låg mellan 7.500 och 11.000 kr. Hade till slut festen på Kristinehovs malmgård på Södermalm, de tar 500 kr timmen, emn man måste sluta med musiken klockan 1200 och dukar, servetter och finare glas som vinglas, ljusstakar m m får man fixa själv.

Jfr med Hågelby gård där vi ska ha vår fest, 4.000 i hyra och ca 550 kr/kuvert (med vin).

• Bröllopstokiig

Om vi håller det i samlingslokalen i min mammas BRF-förening kostar det bara 100 kr och då får vi hålla på så länge vi vill - bara inte särskilt stort eller romantiskt ;)

• Bröllopstokiig

Kanske inte så romantiskt men man kan ju säkert dekorera lokalen så den blir fin och så blir det ju pengar över!

Annars vet jag att Hammarby roddklubb har klubblokal som de hyr ut (har gjort förr i alla fall) vid vattnet i Årsta-viken, kanske kan vara något?

• Bröllopstokiig

Håller med Charlotte om att det är ganska normalt. Kollade runt lite innan vi hade bestämt oss och det mesta ligger runt 10.000 kronor och man måste sluta vid 1-tiden. Edsbergs slott tar 10.000, Skeppsholmen tar ca 7.000, Edsvik konst & kultur, Vasahallen m fl tar 10.000, Fjärilshuset mellan 15-19.000 kr osv. Det billigaste är klart bygdegårdar men de som finns i Sthlms-trakten är ju sällan särskilt mysiga och brukar ha sluttid vid ett. Dessutom är de ju inte så stora så man brukar behöva begränsa gästantalet till en 70 st.

• Bröllopstokiig

Vi kommer att vara mellan 50 och 60st. Men eftersom så många reser så långt, och vi dessutom är några party-nissar, vill vi gärna ha möjlighet att hålla på iaf. till kl 02-03. Håller på att titta på Druidborgens hemsida. Någon som varit där?

Tyckte bara att 10.600 kr var lite för mycket för en lokal där man fixar allt själv och dessutom är långt bort från "civilisationen".

• Bröllopstokiig

Tält? Kanske ett alternativ för er?

• Bröllopstokiig

Charlotte:
    Absolut. Det är faktiskt det jag helst vill ha. Men så kommer problemet, var kan man ha det?

• Bröllopstokiig

Tält funderade vi också på men det är verkligen dyrt att hyra, åtminstone om man vill ha golv och väggar. För oss (ca 90 gäster) skulle det gå på 15.000 (Rent-a-Tent)och då blir det billigare med festlokal.

Sandra; kolla med kommunen var det är OK att ställa upp ett tält.

• Bröllopstokiig

Mitt första alternativ var Villa Muramaris som ligger mycket vackert vid havet. Det kostade 7.500 kr att hyra. Vi kommer nu att hålla vår fest i en lokal som används för konferens och idrottsläger. Kanske ingen princessdröm men det blir säkert bra. De har bar och öppenspis och en del stilfulla möbler. Jag har insett att jag hellre har en trevlig bjudning än en stel som blir misslyckad. Lokalhyran ligger på 1500 kr med porslin och möbler.

• Bröllopstokiig

Vi betalar 2000 kr i hyra + 10 kr/kuvert. Jag tyckte först det var dyrt, men nu har jag nog insett att det inte är så farligt.

Svar på tråden Pris för festlokal?