• Ratwoman76

hur ska det vara

Hejsan
    Ska gifta mig nu den 14/2 och nu har min tärna börjat att backa ur pga av att hon vägrar att gå in före oss i kyrkan.
    Hon säger att hon mycket väl kan gå efter oss men som jag försökte att förklara för henne att det vill inte jag. det finns ingen anledning till det. jag har inget släp eller en lång slöja som hon måste hålla reda på.
    så nu ställer jag frågan till er. vad är det som gäller igentligen..
    ska hon gå in före oss eller ej...

• Svar på tråden hur ska det vara
  • Ratwoman76

nu förstod jag inte riktigt vad du menade??
    jag trodde att det var så att tärnan skulle gå först in under ingångsmusiken och sedan när hon nästan var framme så skulle vi börja gå..
    eller är det jag som har missuppfattat det hela..

kan inte du berätta hur du ser på det.
    tack så mycket för svaret

passionsblomman skrev 2009-02-08 01:44:54 följande:
    Hon kan ju stå där framme och vänta redan innan ni kommer in också...
  • passionsblomman

Ja, alltså, jag har varit på bröllop där tärnan redan fanns i kyrkan innan brudparet kom in och hon stod förövrigt med de små näbbarna också, så de stod därframme och väntade medan brudparet skred in.

• Silka

Hej!
    Om jag har fattat det rätt -

En brudnäbb brukar gå före, oftast en liten flicka som strör blommor på altargången.

En brudtärna hjälper till att hålla bruden lugn innan, kanske fixar möhippa etc och går i kyrkan som brudens följe efter bruden på altargången, håller blommorna och ringen när bruden inte kan etc.
    Kan gå bredvid en marschalk..

Så jag tycker att ni kan göra som ni vill, bara det känns rätt för er =)

Kram Silka

• Shortvalleywoman

Har inte varit på jättemånga bröllop, men på de bröllop jag har varit så har tärna och bestman gått in efter brudparet, oavsett om bruden haft/inte haft långt släp eller slöja.

Så här står det här på bröllopstorget angående ingångsmarschen:

Ingångsmarsch
    När alla gäster tagit plats inne i kyrkan och man hör ljudet av kyrkklockorna så tågar brudparet in i kyrkan till ingångsmarschen, bruden till vänster och brudgummen till höger. Gå inte i takt med musiken utan "sväva" istället fram och sträck på er, håll brudbuketten i midjehöjd. Tärnan går efter bruden och marskalken efter brudgummen. Eventuella brudnäbbar går före brudparet. Vigselförrättaren går antingen efter brudföljet eller står längst fram i kyrkan vid altaret.

Men jag har läst någonstans att det är vanligt vid amerikanska bröllop att tärnor och marskalkar går in före brudparet...

• Silka

bra ide, att hon kan stå därinne =)

• Ratwoman76

okej.. tack för alla kloka svar som ni har gett mig.
    jag ska försöka att få min m2b att åka ut till kyrkan imorgon (beroende på vädret, det snöar ganska mycket här just nu) för att vi ska provgå ner för gången. för jag vill se hur lång tid det tar.

jag vet att ingångs sången som vi valt är ca 2.10 min lång och att vi ska börja gå efter introt som är ca 30 sek långt.

ja jag är en kontroll freak jag erkänner men jag gillar att vara väl förberedd..

• Kjell Präst

Det klassiska är: Brudnäbbet går först (förstås, annars vore det ju inget näbb), därefter brudparet, följt av tärna och marskalk.

Svar på tråden hur ska det vara