• idans

Vänta med sex

Är bara lite nyfiken...

jag och min m2b är nämligen båda oskuld, och vi bestämde oss från början att vi ville vänta tills vi gift oss. Jag ångrar inte det och är jättetacksam att ingen av oss har haft nån annan innan, helt fantastiskt ju!

Undrar bara... är den nån annan här som tänker som vi? Eller är vi dom enda i världen, ibland undrar man... :)

• Svar på tråden Vänta med sex
  • EhjärtarE

Det är absolut en tolkningsfråga, som det mesta annat inom religionen. Det är väldigt få som är bokstavstroende.

Men kan ni inte visa lite respekt för de som faktiskt valt att vänta? Istället för att göra dem till åtlöje?

• feministbrud

Ser du det som en gåva från honom också? Är det isåfall en gåva du inte kan ställa motkrav på? Jag vill bara förstå...

EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:42:49 följande:
    Skillnaden är att vi ser på ett helt annat sätt på sex än vad ni (och svenskar i allmänhet) verkar göra. Även jag som haft sex innan jag gifter mig ser sex som en otroligt fin gåva till min fästman, oavsett om sexet i sig var bra eller dåligt. För en kristen handlar det om något mer än bara fysiskt sex och det hoppas jag att också andra av er har upplevt. Men ja, det är svårt att förklara!
  • Nina och Rickard

Även om många kristna får det att låta som att det är Skattemyndigheten som räknas, så talar bibeln faktiskt mer om sex som en "invigning" på äktenskapet, dvs att det är det som startar äktenskapet, inte tvärtom.. :) Men det är sant det du skriver (friskt tolkat av mig) att tror man inte på Gud och hans ord så förstår man inte heller poängen med reglerna. Detsamma gäller allt annat som innehåller regler för "medlemmarna", det krävs oftast en tro på själva kärnan och idén i saken för att förstå reglerna och vara villig att följa dem.

didis skrev 2009-03-20 14:44:47 följande:
    Det är ett riktigt superargument!! Fast på allvar tror jag inte man som ogudaktig riktigt förstår VARFÖR det är så viktigt att tex inte njuta tillsammans med den man älskar bara för att en övernaturlig makt lät nedteckna det i en bok för 2000 år sedan. Och sa´ guden verkligen så? " Om du inte står registrerad hos Skattemyndigheten som gift får du inte bedriva könsumgänge"? Eller är det i själva verket en tolkningsfråga som så mycket annat i de "heliga" skrifterna?
  • EhjärtarE

Ja, jag ser det som en gåva från honom. Första gången alltså, han gav sin oskuld till mig och jag gav min till honom.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med motkrav?

• didis

För min del så FÖRSTÅR jag faktiskt inte. På samma sätt som jag respekterar folk som lever ut sin sexualitet till max respekterar jag de som inte vill leva ut sin sexualitet. Livslångt celibat respekterar jag också, om någon skulle välja det.

Jag vill inte göra dig till åtlöje men jag förstår inte det fina i att vänta. För min del är det i så fall finare att "ge sexgåvan" till den man älskar redan från början. Ju fler gåvor desto bättre om du förstår vad jag menar.

EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:48:25 följande:
    Det är absolut en tolkningsfråga, som det mesta annat inom religionen. Det är väldigt få som är bokstavstroende.Men kan ni inte visa lite respekt för de som faktiskt valt att vänta? Istället för att göra dem till åtlöje?
  • Nina och Rickard

Tyvärr verkar det finnas tjejer som ändå går med på sånt sex. Ett alternativ är annars att se till att man själv får komma först, när det väl gått för en själv får han göra vad han vill Sen är det sant som du säger att man kanske inte bryr sig varje gång, men är det så att man själv gått miste om en orgasm x antal gånger och mannen/killen kommit varenda gång, skulle nog jag tröttna även på det...

feministbrud skrev 2009-03-20 14:47:51 följande:
    Roligt att du gillar mina råd! Orgasm är otroligt viktigt. Jag sa till en pojkvän en gång som stönade om att det var så jobbigt att forsätta då det gått för honom, att jag kommer att tröttna på att ha sex om det aldrig går för mig! Visst varje gång kanske man inte bryr sig, men de flesta gånger man har sex så vill man ju inte att det bara ska sluta. Nina och Rickard skrev 2009-03-20 14:43:54 följande:
  • EhjärtarE
    didis skrev 2009-03-20 14:53:48 följande:
    För min del så FÖRSTÅR jag faktiskt inte. På samma sätt som jag respekterar folk som lever ut sin sexualitet till max respekterar jag de som inte vill leva ut sin sexualitet. Livslångt celibat respekterar jag också, om någon skulle välja det.Jag vill inte göra dig till åtlöje men jag förstår inte det fina i att vänta. För min del är det i så fall finare att "ge sexgåvan" till den man älskar redan från början. Ju fler gåvor desto bättre om du förstår vad jag menar.
    Poängen med gåvan är ju att man inte ger den till vem som helst. Att man faktiskt håller på sig och väntar, det är det som gör det till en gåva. Det är det som gör det speciellt. Du kan ju bara ge den en gång, tänk om du ger den till första bästa då? Då är det ju inte så mycket av en gåva.

Vi har själva inte valt att vänta till vi gifter oss, jag försöker bara förklara lite mer hur man ser på saken ur ett kristet perspektiv, men det är svårt...
  • MissieA
    EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:58:42 följande:
    Poängen med gåvan är ju att man inte ger den till vem som helst. Att man faktiskt håller på sig och väntar, det är det som gör det till en gåva. Det är det som gör det speciellt. Du kan ju bara ge den en gång, tänk om du ger den till första bästa då? Då är det ju inte så mycket av en gåva.Vi har själva inte valt att vänta till vi gifter oss, jag försöker bara förklara lite mer hur man ser på saken ur ett kristet perspektiv, men det är svårt...
    Nu börjar jag ändå förstå lite. Men jag förstår fortfarande inte varför ett litet papper från skatteverket kan ha så stor betydelse? Borde inte känslan av att "man vill leva sina liv tillammans " räcka?
  • Hammerman

didis skrev 2009-03-20 14:44:47 följande:

Det är ett riktigt superargument!!
    Nej, hennes bästa argument för att vänta till äktenskapet var att ett giftermål var svårare att dra sig ur än alternativet.

Låter ju som en riktig höjdare. "Ja, alltså, egentligen skulle jag ju vilja skilja mig då, men då det innebär så mycket juridiskt krångel är det väl bäst att jag stannar". Tala om att vara tillsammans av rätt orsaker!

Paradoxalt nog var jag den ende i vårt förhållande som hade något intresse av att prata om så oväsentliga saker som ekonomi och den gemensamma framtiden... måste ju ha varit för att jag inte menade allvar!
  • EhjärtarE

Jo, vi tycker det, det är därför vi har sex Men det finns ju andra som inte tycker det...

Svar på tråden Vänta med sex