• torun

Hjälp jag skall bli svärmor

Jag behöver hjälp och råd, vad får en kommande svärmor göra? Min son skall gifta sig och jag vill inte lägga mig i. Jag vill gärna vara med i den roliga o spännande förberedelsen, men det tycker inte bruden, hon skal ordna allt själv, men vår plånbok är bra. Det ska bli ett stort kyrkbröllop med stor fest efteråt och därmed en hel del planläggning. Hur får jag henne att förstå att jag gifter bort min son och att jag gärna vill vara en del i det.

• Svar på tråden Hjälp jag skall bli svärmor
  • allehanda

Hur du gör?För allt i världen så lägg dig inte i för det är trots allt INTE ditt bröllop.Risken med att ge/ta emot pengar är att givaren vill bestämma och det är inte alltid populärt.

• älskarlivet

Jag håller med allehanda, om inte brudparet vill ha hjälp så vill de inte och framför allt så är det faktiskt brudparets dag! Inget som någon svärförälder ska lägga sig i planeringen för.. Hjälpa till, ja visst OM brudparet vill och ber om det, men inte bestämma..

• Sesamy

Nu känner jag ju inte henne alls, vilket gör det knepigare....

Men mitt råd är var välvilligt nyfiken! Var glad och positiv och fråga kring hur de tänkt kring olika saker osv. men var inte anklagande. Fråga om det är några praktiska saker du kan hjälpa till med.

Respektera att de vill bestämma själva.... Men bidra bara med pengar till sådant som känns okej för dej.

Tolkar det lite lätt som att hon vill ha penga - bidrag från er men att ni inte alls får påverka vad de går till vilket jag tycker verkar lite konstigt. De kan ju inte räkna med bidrag från er utan måste ju räkna med att klara det själva och sen är det snällt om ni bidrar.

Hoppas det ordnar sig på ett bra sätt.... Och välj det som är värt att strida över. Ni ska ju ändå stå med varandra lång tid framöver!

• passionsblomman

Här tror jag vi har en krock mellan hur det var förr då det var föräldrarna som ställde till med bröllop och nu, då brudparet själva ofta står som värdpar för kalaset.

jag tror inte många idag ser det som att de blir bortgifta, utan att de gifter sig, själva och utan vare sig godkännande eller hjälp av föräldrar.

Jag förstår att du gläder dig och gärna vill vara delaktig. Det måste du ju förmedla till paret. Men du kommer att vara tvungen att acceptera om de inte alls vill ha dig med i sin planering.

Jag tycker det verkar finnsas oerhört många olika förväntningar åt alla håll och kanter, när man läser olika trådar, samtidigt som det inte tycks pratas och kommuniceras tillräckligt.

Vissa brudar tycker inte deras mamma är glad nog och vill hjälpa till, andra är arga för att svärfar lägger sig i, du är besviken för att du inte får vara med... Detgår inte att reda ut sådana saker utan att man berättar för varandra om sina förväntningar och hur man ser på saker.

Prata med dem och försök förstå deras synvinkel, och förklara din egen! Hopppas det blir bra!

• Hemlig2009

Håller med Sesamy, erbjud din hjälp med tydlig inriktning på att du är intresserad och inte för att du vill vara med och bestämma. Självklart finns det saker alla kan hjälpa till med, akta dig bara för att ge en massa förslag på ändringar...

Vid en direkt fråga så svara ärligt vad du tycker, men är något redan bestämt är det "big no no" att tala om vad du tycker de bör göra annorlunda.

Jag tror din blivande svärdotter kommer att uppskatta ditt enangemang.

• altervattnet

Har inte själv detta problem, men skulle själv bli TOKIG om svärmor/ min egen mamma la sig i och ville planera VÅRAT bröllop. Det är våran dag och Vi gör som vi vill.

Sedan att dom har sagt flertal gånger till oss att dom gärna hjälper till är en annan sak som att förutsätta att man ska "styra upp allt" . Jag är en planeringsmänniska och vill själv ha full koll på allt.

• Megi

Jag skulle inte heller bi så glad om svärmor eller ngn annan ville bestämma hur vår dag ska se ut.

Mina blivande svärföräldrara skall stå för hela bröllopet men de har sagt att det är vi som bestämmer hur vi ska göra. Tacksam för det, har otrloligt söta svärföräldrar, har precis köpt lägenhet och de har sagt att de vill betala vårt "kök" och att vi får själva bestämma hur vi vill ha det men att de betalar =)

• Augusti2010

Jag skulle också bli tokig om svärmor, eller för den delen min egen mamma, skulle ha några förväntningar på att få vara med och planera vårt bröllop, eller om hon blir sned för att hon inte får vara en del i det. Vad gäller pengar är det inget jag skulle drömma om att förvänta mig från någon, vi räknar fullt med att betala bröllopet helt själv. Vill någon av våra föräldrar bidra så vet de att de gör det under premissen att det fortfarande är vårt bröllop som vi själva vill bestämma om. De känner oss och respekterar det.

Jag tror att det är en liten generationskrock det handlar om. Unga kvinnor idag är självständiga och står på egna ben, och behöver varken svärmors eller någon annans hjälp för att bli "bortgift". Jag ser vårt bröllop som vårt val och vår dag. Att någon av oss skulle bli "bortgift" finns inte på kartan för oss. Våra föräldrar är hedersgäster på bröllopet, men inte mer.

• Megi

Eftersom det är vår tradition att svärföräldrana betalar bröllopet så kommer de oxå att göra, för att de skulle aldriigr låta oss betala själv, pga traditionen i vårt hemland =)

• Aleta

Det enda sättet är att göra som Passionsblomma säger: Kommunicera.

Prata med dem båda och säg hur glad du är över deras bröllop, men berätta även att det är din lille son som ska gifta sig och att du tycker att det vore hemskt roligt att få vara med och planera.
    Fråga om de inte kan tänka sig att låta dig vara med eller kanske låta dig ta hand om någon del av det hela.

Det kan hända att de vill bestämma precis allt själva och att varje detalj för dem är livsviktig, men du kan alltid fråga.

Du kanske ska presentera dig som bröllopskoordinator.
    Då kan de ge dig uppdrag att sondera terrängen inom ett område, t ex musik och sedan komma tillbaka till dem med flera förslag som ni diskuterar tillsammans.

Lycka till, jag hoppas att du kan få ett bra förhållande till din svärdotter. Tyvärr är många alldeles förfärligt noga med att allt ska bli så perfekt denna enda dag att de kan glömma bort att prioritera det livslånga familjeförhållandet (svärföräldrar, egna föräldrar, annan släkt) som ligger framför en.

Svar på tråden Hjälp jag skall bli svärmor