• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • ario

Det handlar inte om att ta emot dyra saker, det handlar om att föräldrarna vill betala deras barns bröllop, dem är ju inte främlingar exakt.

Tog inte du emot saker från dina föräldrar när du var yngre? och inte tänkte du då på att du skulle betala allt själv?

Jag tycker absolut inte det är fel att ta emot från föräldrar, dem är ju dina föräldrar som gärna ställer upp och hjälper till.

När jag får egna barn så ska jag absolut betala hela kalaset själv eftersom jag har råd och vill göra det.

Lycklig2009 skrev 2009-02-12 07:58:29 följande:
    AVUNDSJUK är ja då inte - utan har alltid varit så att jag själv ska betala o tar inte emot dyra saker..Men de e ju upp till var o en
  • didis

Det handlar kanske också om var man står i livet?

Om man är 20+ och studerar så är det antagligen lättare att ta emot pengar från föräldrarna än om man är snart 40, har egen familj och tjänar bra?

Jag vill inte betala mina barns bröllop, det är mer en principfråga att de skall lära sig att försörja sig själva, men tänker förståss hjälpa till och kanske låna ut pengar. Äldsta dottern är 17 men följer hon resten av släkten i fotspåren så kommer det dröja länge innan hon gifter sig

ario skrev 2009-02-12 10:50:08 följande:
    Det handlar inte om att ta emot dyra saker, det handlar om att föräldrarna vill betala deras barns bröllop, dem är ju inte främlingar exakt. Tog inte du emot saker från dina föräldrar när du var yngre? och inte tänkte du då på att du skulle betala allt själv?Jag tycker absolut inte det är fel att ta emot från föräldrar, dem är ju dina föräldrar som gärna ställer upp och hjälper till.När jag får egna barn så ska jag absolut betala hela kalaset själv eftersom jag har råd och vill göra det.
  • ario

jo sant, vi båda är studenter och bor hemma.

Men jag kommer ha som några krav på mina barn ifall jag ska betala deras bröllop..

Inga barn innan äktenskap:) då betalar jag!

didis skrev 2009-02-12 11:11:27 följande:
    Det handlar kanske också om var man står i livet?Om man är 20+ och studerar så är det antagligen lättare att ta emot pengar från föräldrarna än om man är snart 40, har egen familj och tjänar bra?Jag vill inte betala mina barns bröllop, det är mer en principfråga att de skall lära sig att försörja sig själva, men tänker förståss hjälpa till och kanske låna ut pengar. Äldsta dottern är 17 men följer hon resten av släkten i fotspåren så kommer det dröja länge innan hon gifter sig
  • Shortvalleywoman

Vi kommer troligen betala hela vårt bröllop själva, om inte min mamma får för sig att hon vill ge ett bidrag. Det kommer i såfall att tacksamt tas emot. Men det är inget jag vare sig kräver elller ens hoppas på.

I övrigt så har vi totalt gemensam ekonomi, dvs alla pengar är våra pengar oavsett vem som har tjänat dem. Vilket har funkat för oss i snart 4 år. Vi har haft det sedan dag 1 som sambor, det är min sambo som inte kan tänka sig att ha det på något annat sätt. Han är den som tjänar absolut mest i vårt förhållande och tyvärr så har hans lön periodvis varit vår enda inkomst. Jag föreslog att jag skulle flytta ut när jag tappade min inkomst men det tyckte han var dumheter.

Vi diskuterar alltid alla inköp med varandra, men hittills så har ingen av oss haft anledning att säga nej till den andre. Vi har rätt lika prioriteringar, och vi har aldrig varit osams om vår ekonomi eller nåt annat heller för den delen.

När det gäller födelsedagspresenter och julklappar så bestämmer vi ungefär hur mycket de får kosta och så betalar vi kontant. På det sättet blir det ju ändå en överraskning.

• Lady o Lufsen

Vem som betalar vårat bröllop?
    Svar: Vi

Vem betalar ringen?

...vem betalade brudklänning, skor, håruppsättning och bukett?

Frack, festen och resan (och allt annat).....Svar: Vi

Japp, vi har alltid haft gemensam ekonomi och såklart har vi det fortfarande

• Cookie27

Mina föräldrar och farföräldrar betalar en stor del av bröllopet. Det är inget vi kräver av dem utan de gör det av fri vilja =) Brudgummens föräldrar har inte erbjudit sig att stå för någonting och vi kommer inte kräva det heller.

För övrigt har vi gemensam ekonomi och betalar resten gemensamt.

Min m2b har en dyr hobby och det är klart att jag unnar honom det från våra gemensamma pengar. Jag kan köpa det jag vill men vi diskuterar alltid innan stora inköp.

Jag tjänar mest men han har mest sparade pengar, så det jämnar ut sig tycker vi i alla fall

• didis

Jag säger faktiskt tvärtom!

För mig (och det gäller faktiskt hela min släkt) finns ingen anledning att gifta sig om man inte har barn.

Vill mina barn gifta sig "utan anledning" så gärna för mig men då är jag väldigt tveksam till att betala.

ario skrev 2009-02-12 21:58:44 följande:
    jo sant, vi båda är studenter och bor hemma.Men jag kommer ha som några krav på mina barn ifall jag ska betala deras bröllop..Inga barn innan äktenskap:) då betalar jag!
  • J D

didis skrev 2009-02-13 09:58:44 följande:
    Jag säger faktiskt tvärtom! För mig (och det gäller faktiskt hela min släkt) finns ingen anledning att gifta sig om man inte har barn. Vill mina barn gifta sig "utan anledning" så gärna för mig men då är jag väldigt tveksam till att betala.

Ja, fast om man ska skaffa barn så borde det väl rimligen vara mer förutseende att gifta sig innan? Det kan ju faktiskt hända att man dör i och med födseln av barnet även om det väl är grymt ovanligt i Sverige idag.

• Hemlig2009

Vadå utan anledning?

Vi har inga barn och gifter oss nu i samband med vår 2-årsdag. Detta för att vi älskar varandra och för att trygga varandras framtid om det skulle hända någon av oss. Visst kan man skriva testamente men varför göra det då vi hellre vill vara gifta?

Dessutom vill jag inte den dagen vi får barn behöva intyga faderskapet.

Jag tycker dessutom det känns bra att göra det i "rätt ordning" tradtionellt sett.

Jag säger faktiskt tvärtom! För mig (och det gäller faktiskt hela min släkt) finns ingen anledning att gifta sig om man inte har barn. Vill mina barn gifta sig "utan anledning" så gärna för mig men då är jag väldigt tveksam till att betala.
  • Tooticki
    ario skrev 2009-02-12 21:58:44 följande:
    jo sant, vi båda är studenter och bor hemma.Men jag kommer ha som några krav på mina barn ifall jag ska betala deras bröllop..Inga barn innan äktenskap:) då betalar jag!
    [/citat]
    [citat]
    [/citat]

J D skrev 2009-02-13 10:04:04 följande:
    [citat]

Ja, fast om man ska skaffa barn så borde det väl rimligen vara mer förutseende att gifta sig innan? Det kan ju faktiskt hända att man dör i och med födseln av barnet även om det väl är grymt ovanligt i Sverige idag.
    Vi valde att gifta oss trots att vi inte vill ha några barn! Alla gör som de vill, det viktigaste är väl att man kan stå för det inför sig själv och sin partner?
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?