• Bröllopnervig

Dyrare om det kallas brudbukett?

Jag har från flera håll fått rådet att inte säga till floristen att det är en brudbukett man vill beställa utan bara säga att det är en bukett man ska ha som dekoration eller att ge bort. Om man säger brudbukett dubbleras priset. Något som någon varit med om?

• Svar på tråden Dyrare om det kallas brudbukett?
  • Moninan

undrar ock¨å? K'nns som allt blir dyrare av ordet bröllop.

• passionsblomman

Nej! Det är inte därför brudbuketter blir dyrare, utan själva momentet att man måste förbeställa särskilda blommor i nästan alla fall, gör att floristen får betala ibland tredubbla priser från odlare och grossister.
    Sedan är det vanligen inte en över disk beställning utan det ska pratasoch rådgöras, tittas på klänningar och diskuteras både en två och femton gånger. Det ändras och undras och tar rätt mycket tid innan man ens börjat jobba med själv abuketten. En brudbukett är ett hedersuppdrag att göra för de flesat och kräver både annan teknink och väldigt mycket arbete innan den är klar.

Floristers timpenning är mycket låg i förhållande till andra hantverk, så det är inte ordet bröllop du betalar förutan ett specialarbete som förhoppningsvis blir det vackraste smycke du kunde tänka dig till din klänning.

Sedan varierar priser kratigt mellan landsändar och storstad/landsbygd och utifrån hur vana man är att jobba med bröllop och om man själv som florist ärklar över hur pass mycket det faktiskt behöver kosta för att bära sig. De allra flesta tar för lite betalt egentligen.

Räkna med att en bukett börjar på runt tusenlappen och kan kosta vad som helst uppåt, beroende på blomval och bukettyp.
    2000 kr är vare sig ovanligt eller överpris i tex Stockholm.

Lycka till och nöj er inte med mindre än att ni httar en lyhörd kunnig och tillmötesgående florist.

• Vill nu

Finns miljarder av såna här klyschor! Ljug för guds skull inte och säg att det är nåt annat, när det ska vara till ett bröllop! Det är inte för att lura någon, utan för att det helt enkelt kräver både mer tid och ofta dyrare grejer, precis som passionsblomman skriver!
    (Är frisör, och hos oss förekommer också det där ryktet, varvid många försöker med att det är en balfrisyr, eller så när det frågar om prisuppgift. Grejen är den, att det kommer ändå alltid fram, och det blir SÅÅÅ pinsamt! Dessutom brukar de brudarna bli lite sura när det inte ingår obegränsat med konsultationer, provuppsättningar, eller när vi faktiskt inte tar på oss att öppna extra kl 8 på en lördagmorgon för en balfrisyr...)Lite OT, jag vet, men det är ju samma princip som gäller i alla hantverksbrancher!

• Vill nu

Var förresten hos floristen idag, och fick en väldigt tydlig specifikation på vad som kostade vad. Bröllop fanns faktiskt inte med på någon rad!

• passionsblomman

Vad trevligt med en florist som specar tydligt!

det finns ju ägg i branschen också...
    ...precis som i din. Man vill ju gärna att folk ska värdera yrket tillräckligt för att välja bort sådant som är lite för billigt för att vara sant....dvs svart.

Vill nu skrev 2009-02-04 21:35:40 följande:

Var förresten hos floristen idag, och fick en väldigt tydlig specifikation på vad som kostade vad. Bröllop fanns faktiskt inte med på någon rad!
  • Luucie

Vill nu skrev 2009-02-04 21:34:35 följande:

Finns miljarder av såna här klyschor! Ljug för guds skull inte och säg att det är nåt annat, när det ska vara till ett bröllop! Det är inte för att lura någon, utan för att det helt enkelt kräver både mer tid och ofta dyrare grejer, precis som passionsblomman skriver!(Är frisör, och hos oss förekommer också det där ryktet, varvid många försöker med att det är en balfrisyr, eller så när det frågar om prisuppgift. Grejen är den, att det kommer ändå alltid fram, och det blir SÅÅÅ pinsamt! Dessutom brukar de brudarna bli lite sura när det inte ingår obegränsat med konsultationer, provuppsättningar, eller när vi faktiskt inte tar på oss att öppna extra kl 8 på en lördagmorgon för en balfrisyr...)Lite OT, jag vet, men det är ju samma princip som gäller i alla hantverksbrancher!
    Ja hu! Jag skulle skämmas ihjäl!
    Men jag skulle heller aldrig göra så. Tycker man måste uppskatta ett hantverk för vad det är. Spelar ingen roll om det gäller ringen, klänningen, håret, naglarna, make-upen...
  • Luucie

Eller blommorna såklart! Missade att skriva det

• Bröllopnervig

Jag får gå in till ett par florister och kolla lite vad de tror att de skulle kunna binda en bukett för. Problemet är bara att jag inte vet hur jag vill att buketten ska se ut, bara att jag vill ha det åt det rosa hållet.

• MulleNuh
    2000 ?!?!
    passionsblomman skrev 2009-02-04 21:18:01 följande:
    Nej! Det är inte därför brudbuketter blir dyrare, utan själva momentet att man måste förbeställa särskilda blommor i nästan alla fall, gör att floristen får betala ibland tredubbla priser från odlare och grossister.Sedan är det vanligen inte en över disk beställning utan det ska pratasoch rådgöras, tittas på klänningar och diskuteras både en två och femton gånger. Det ändras och undras och tar rätt mycket tid innan man ens börjat jobba med själv abuketten. En brudbukett är ett hedersuppdrag att göra för de flesat och kräver både annan teknink och väldigt mycket arbete innan den är klar. Floristers timpenning är mycket låg i förhållande till andra hantverk, så det är inte ordet bröllop du betalar förutan ett specialarbete som förhoppningsvis blir det vackraste smycke du kunde tänka dig till din klänning.Sedan varierar priser kratigt mellan landsändar och storstad/landsbygd och utifrån hur vana man är att jobba med bröllop och om man själv som florist ärklar över hur pass mycket det faktiskt behöver kosta för att bära sig. De allra flesta tar för lite betalt egentligen.Räkna med att en bukett börjar på runt tusenlappen och kan kosta vad som helst uppåt, beroende på blomval och bukettyp.2000 kr är vare sig ovanligt eller överpris i tex Stockholm.Lycka till och nöj er inte med mindre än att ni httar en lyhörd kunnig och tillmötesgående florist.
  • passionsblomman

Det är inte ett problem, utan där kommer floristens kunskaper in! Berätta lite vad för typ av bröllop du ska ha, vilken stil, vad för klänningstyp, vad du gillar för känsla (romantiskt, stramt, elegant, busigt, tufft,exotiskt...ängsinspirerat, ja du hajjar...)

Utifrån de här olika tankarna och informationen, kommer du att kunna få tips och förslag att välja mellan och ofta finns det album med bilder att få inspiration ifrån. Lycka till!

Bröllopnervig skrev 2009-02-04 21:48:48 följande:
    Jag får gå in till ett par florister och kolla lite vad de tror att de skulle kunna binda en bukett för. Problemet är bara att jag inte vet hur jag vill att buketten ska se ut, bara att jag vill ha det åt det rosa hållet.
  • Vill nu

Ja, jag tycker att det är rätt skönt att veta vad jag betalar för, även om jag gladeligen betalat mina 1600:- för buketten ändå!

passionsblomman skrev 2009-02-04 21:38:33 följande:
    Vad trevligt med en florist som specar tydligt! det finns ju ägg i branschen också... ...precis som i din. Man vill ju gärna att folk ska värdera yrket tillräckligt för att välja bort sådant som är lite för billigt för att vara sant....dvs svart.Vill nu skrev 2009-02-04 21:35:40 följande:
  • Vill nu

Ja, så gjorde jag!
    Talade om färgtemat, att jag ville ha en rätt enkel bukett, och att den måste vara så köldtålig som det bara går, och sen sprutade hon ut idéer!

passionsblomman skrev 2009-02-04 21:52:32 följande:
    Det är inte ett problem, utan där kommer floristens kunskaper in! Berätta lite vad för typ av bröllop du ska ha, vilken stil, vad för klänningstyp, vad du gillar för känsla (romantiskt, stramt, elegant, busigt, tufft,exotiskt...ängsinspirerat, ja du hajjar...)Utifrån de här olika tankarna och informationen, kommer du att kunna få tips och förslag att välja mellan och ofta finns det album med bilder att få inspiration ifrån. Lycka till!
  • T0612

Om du vill ha en billigare bukett så hittade jag på euroflorist.se där har dom jättefina buketter till väldigt bra priser :D

• MulleNuh

hoho.. Ja jag är på väg nu! Och DETSAMMA blomtant!

passionsblomman skrev 2009-02-04 21:57:26 följande:
    Mulle , gå och lägg dig så du orkar gå upp imorgon!
  • passionsblomman

Kolla din inbox först!

MulleNuh skrev 2009-02-04 21:58:26 följande:
    hoho.. Ja jag är på väg nu! Och DETSAMMA blomtant!
  • mammatill2

Jag missade detaljen att fråga om ungefärligt pris innan

Jag tyckte att det var så pinsamt när jag var in dagen innan och frågade vad det skulle kosta och insåg hur lite hon tog betalt för jobbet.
    Nu hade inte jag några dyra blommor men det var riktigt billigt tycker jag.
    Det som var synd i det hela var att en lilja var förstörd på kvällen innan (m2b hämtade, tänkte inte på att kolla) då erbjöd hon sig att komma in och jobba 0700 dagen efter för att göra en ny bukett till mig!

Jag tyckte inte det behövdes men jag mailade en bild hur det såg ut och fick ett presentkort på halva värdet av alla blommor vi köpte tillbaka som plåster på såren. Och det var ganska många. Det betalade hela buketten.

• mammatill2

Jag glömde att säga att jag har svårt att tro att hon hade erbjudit sig att göra detsamma om det varit en "vanlig" bukett!

• Valentinewedding

Har man en begränsad budget så är det alltid bättre att tala om vad man är beredd att betala för blommorna så kan floristen tala om vad du kan få för det, behöver inte kosta skjortan alla kan få en fin brudbukett oavsett budget. Jag har gjort brudbuketter för för ett par hundralappar och det kanske inte blir något jätteavancerat men kan bli hur fint som helst ändå.

Svar på tråden Dyrare om det kallas brudbukett?