• lussebulle

Ska man ha speciell mat till barn på bröllop?

Vi ska ha enkel mottagning efter vigseln med smörgåstårta och tårta. Det blir antagligen ca 10-15 barn också och kan tänka mig att de inte gillar smörgåstårta så mycket. Ska man fixa nån "barn mat" typ varmkorv och bröd eller är det för banalt att bjuda på??? Nått annat förslag på enkel barn/ungdomsmat.

• Svar på tråden Ska man ha speciell mat till barn på bröllop?
  • asajo

Vi var, inför vårt bröllop, inne på att barnen skulle få samma mat som vi vuxna, för att de inte skulle känna att de inte fick lika fin mat som vi. Men sen frågade vi de flesta av barnen (eller deras föräldrar) vilken mat de helst skulle vilja äta och då svarade ALLA att de hellre ville ha köttbullar och potatismos.

Kan dock tillägga att äldsta barnet var sex år. Äldre barn har kanske andra åsikter om det här med maten...

Lycka till! Hoppas alla blir nöjda!

• Soon and very soon

känn ingen press! orkar du fixa extra, så fine, men absolut inget "tvång" som skrivet förut. de hittar alltid nått de gillar. räka, brödet...osv lycka till nu!

• MissDoe

Vi kommer att ha buffé så egentligen behövs väl ingen specialmat till barnen, men eftersom det kommer att vara många små barn så utökar vi buffén med lite plättar, hemkokt sylt och vispad grädde.. (funkar även fint för kräsna vuxna..)

• 040409

Vi vet att barnen kommer uppskatta barnmeny betydligt mer än den mat vi andra får, barnen är 5-8. Har dessutom kommit på att vi har en väldigt bortskämd och krästen 14-årig kille som faktiskt oxå kommer att få barnmenyn. Helt makalöst eg, han kan fortfarande bete sig som en 5 åring om han inte får det han vill... men blir billigare för oss så man ska väl inte klaga
    Men smörgås tårta tror jag faktiskt att barnen i vårt sällskap skulle kunna äta, det är lite skillnad (vet faktiskt dock inte om det skulle funka för 14-åringen...)

• Sååå lurade

Å mamma gjorde bara lite extra fina mackor till oss när vi var små..

MV85 skrev 2009-02-02 21:59:31 följande:
    Vet man att det är några barn som inte äter smörgåstårta kan man ju göra landgång till dem... Det gjordes alltid till mig och min kusin när vi var små o inte ville ha smörgåstårta..
  • Luucie
    MissDoe skrev 2009-02-03 12:59:33 följande:
    Vi kommer att ha buffé så egentligen behövs väl ingen specialmat till barnen, men eftersom det kommer att vara många små barn så utökar vi buffén med lite plättar, hemkokt sylt och vispad grädde.. (funkar även fint för kräsna vuxna..)
    Jag är inte speciellt kräsen... men jag skulle gärna äta plättar MUMS!
    Det tycker jag var en bra kompromiss.
  • MV85

Sååå lurade skrev 2009-02-03 20:28:58 följande:

Å mamma gjorde bara lite extra fina mackor till oss när vi var små..
    hehe vi fick landgång med räkor, rökt skinka och köttbullar Enkelt att göra, o ser lite lyxigare ut
  • Juni2009

Eftersom vi ska ha buffe, typiskt midsommarmat så vi kommer att ha en bord som passar till barn som tex köttbullar, potatis nåt sås korv m.m.

Samma mat som ska finns till vuxna och mycket mer.
    Vi tänker att det kan vara bra ide att göra så då kan föräldrar gå direkt dit o fixa mat till sina barn.

Vi kommer att ha en bord för dryck och bröd.

Tror det kan vara en bra ide att ordna en bord med mat till barn.
    Så dom kan äta o bli mätt då blir dom glada o nöjda.
    Istället för hungirg o ledsen o gnällig.

• allehanda

Är jag i minoritet eller?Barnen i min familj hade protesterat högljutt om det hade serverats hamburgare och pommes/pasta/ eller köttbullar när alla vuxna äter kött med gul sås med pricka i eller en god rödvinssås.Nu har mina passerat den minsta barnåldern men ändå och smörgåstårta hade de kastat sig över även som 3-4 åringar,lättuggat och allt.

• Villemoa

Förhoppningsvis känner man de barnen som kommer så man vet vilken mat som funkar för dem eller inte. Tycker inte det är fel att bjuda på annat. Kanske också handlar om att man kanske inte vill lägga ut en hel kuvertavgift på en 3-åring.

allehanda skrev 2009-02-04 17:23:09 följande:
    Är jag i minoritet eller?Barnen i min familj hade protesterat högljutt om det hade serverats hamburgare och pommes/pasta/ eller köttbullar när alla vuxna äter kött med gul sås med pricka i eller en god rödvinssås.Nu har mina passerat den minsta barnåldern men ändå och smörgåstårta hade de kastat sig över även som 3-4 åringar,lättuggat och allt.
  • MV85
    allehanda skrev 2009-02-04 17:23:09 följande:
    smörgåstårta hade de kastat sig över även som 3-4 åringar,lättuggat och allt.
    Skönt om det är så.. men inte alla barn som är sådana!
    Kan bara tänka tillbaka till mig själv.. Jag spydde bara jag fick något i munnen som innehöll majonäs.. vilket alla smörgåstårtor i princip gör... Tog tills jag var 20 innan jag kunnat med att få ner det - o då tycker jag fortfarande det är ganska äckligt...
  • lussebulle

Vi bjöd på smörgåstårta för ett par år sedan vid ett dop och då ville bara 2 barn ha. resten av barnen åt sig mätta på kanelbullar. Själv har jag alltid gillat smörgåstårta, även som barn.

Svar på tråden Ska man ha speciell mat till barn på bröllop?