• Lööve

Infobladet till inbjudan

Vi tänkte skicka med ett informationsblad i samband med inbjudan.
    Där tänkte vi skriva lite praktisk information om hur man smidigaste tar sig till vigselplatsen/lokalen.

Är det ofint eller tom strikt förbjudet att nämna bröllopsgåvor?
    Vi önskar oss lite extra pengar till vår bröllopsresa, där vi även ska ha en andra ceremoni för mannens familj.
    Har fått hjälp med ett rim för detta..

Hur gör ni ang bröllopsgåvorna?
    Nämner ni det någonstans??

Eller kan man skicka ut infobladet efter erhållet svar, och då med bättre samvete skriva i önskemål om ev bröllopsgåvor?

• Svar på tråden Infobladet till inbjudan
  • purjopillan

vi ska ska önska oss presentkort på möbler eller bidrag till resa för vi har två kompletta köksuppsättningar och annat skräp,
    vi är jordbrukare så det där med pengar växer inte på träd. vi ska även bygga om i huset så det kändes för oss naturligt att önska oss det och de vi pratat med hitils (toastparet och päron) tycker alla att det är en jättebra idé. vi kommer att skicka med den informationen på info bladet i inbjudan...

• Vill nu

Vi skrev i inbjudan att det vi önskade oss mest var att få dela vår dag med våra nära, men att om man ville ge något ändå, så står ett bidrag till festen överst på önskelistan.
    Vi skickade med ett infoblad i inbjudan, där detta stod med. Våra gäster har bara reagerat positivt!

• MulleNuh

Alltså bidrag till bröllopsfesten??

Vill nu skrev 2009-02-02 09:25:30 följande:

Vi skrev i inbjudan att det vi önskade oss mest var att få dela vår dag med våra nära, men att om man ville ge något ändå, så står ett bidrag till festen överst på önskelistan.Vi skickade med ett infoblad i inbjudan, där detta stod med. Våra gäster har bara reagerat positivt!
  • Lööve

Jag är lite rädd att familjen kommer reagera som det gjorde med ts som bongen80 länkade till.

Vill inte verka vara girig. Bästa gåvan är att de kommer, men vill de ge något så är det väl bättre att de ger oss något vi har användning för.

Kommer nog skicka med infobladet efter osa datumet..
    Har inte riktigt bestämt oss, portot är ju inte gratis...

• Fenixx

vi har fått inbjudningar där det inte står vad dem önskar sig. så vi ringde och dem sa att helst önskar dem pengar till bröllopsresan. och vi vill ju såklart ge vad dem önskar sig och bara skönt då det är så svårt med presenter.

vi kommer nog skriva ut det på våran hemsida istället sen vad vi önskar oss.

• JustMeAndMyLove

Jag har lite svårt att förstå den känslighet som finns när det gäller pengar och presenter.
    Räcker det verkligen inte med att skriva:
    Den bästa gåvan till oss är att ni kommer med ett glatt humör och har kul! Men vill ni ge något extra så är bidrag till vår bröllopsresa välkomna.

Hur kan man ens tolka det som att: kommer ni så bör ni ha pengar med er till oss?

Svenskt fenomen säkert men jag skulle bli arg och besviken om någon tog det som tiggeri.

• MulleNuh

Ja jag förstår verkligen inte heller vad problemet är..
    Är vi svenskar så bittra och sura??

JustMeAndMyLove skrev 2009-02-02 10:28:10 följande:
    Jag har lite svårt att förstå den känslighet som finns när det gäller pengar och presenter.Räcker det verkligen inte med att skriva:Den bästa gåvan till oss är att ni kommer med ett glatt humör och har kul! Men vill ni ge något extra så är bidrag till vår bröllopsresa välkomna.Hur kan man ens tolka det som att: kommer ni så bör ni ha pengar med er till oss?Svenskt fenomen säkert men jag skulle bli arg och besviken om någon tog det som tiggeri.
  • JustMeAndMyLove

Vi islännigar är värre, hehe
    Jag har 12 kusiner som jag inte träffar för släkten är delad i två lag, pga av en TÅRTA på en födelsedag.

helt sjukt :p

MulleNuh skrev 2009-02-02 10:30:06 följande:
    Ja jag förstår verkligen inte heller vad problemet är..Är vi svenskar så bittra och sura??
  • MulleNuh

haha.. Ok..
    Det enda jag vet om islänningar är att ni pratar roligt!

JustMeAndMyLove skrev 2009-02-02 10:34:00 följande:
    Vi islännigar är värre, heheJag har 12 kusiner som jag inte träffar för släkten är delad i två lag, pga av en TÅRTA på en födelsedag.helt sjukt :p
  • tallolin

Hej!! Såg bara detta inlägget och ville bara säga att jag tycker absolut att man ska tala om hur man vill ha det. Som gäst uppskattar man ju det själv och då får man tro att de flesta gör det även på sitt eget bröllop =)
    Vi ska skriva ett bröllopets ABC som vi ska skicka med där det står massa blandad info.
    Så på Ö står det så här:
    Önskan om en lyckad dag står högst upp på önskelistan och att ni spenderar den dagen tillsammans med oss.
    Vill ni ändå ge oss något annat
    har vi en dröm vi vill få besannat
    Vi drömmer oss bort till fjärran land
    en plats med mycket sol och strand
    Och vi skulle gärna mottaga
    ett bidrag till denna saga
    Men viktigast är såklart att ni är där med oss och firar
    och inte att ni papper runt presenter virar.

Svar på tråden Infobladet till inbjudan