Amerikanskt bröllop
Vi bestämde oss precis för amerikansk ingångsmarsch och blev helt ivriga på amerikanskt tema!!!!Hur tänker ni då??Bomba mig med förslag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi bestämde oss precis för amerikansk ingångsmarsch och blev helt ivriga på amerikanskt tema!!!!Hur tänker ni då??Bomba mig med förslag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
För mig blir det då att man har runda bord, dansar innan man äter, ledas in av pappa, har vigseln i en trädgård med vita stolar utställda till gästerna, vitt tyg utlagt på gräset som gång fram till en liten plattform där vigseln sker, har rehersal dinner kvällen innan, favours till gästerna.
Eller rött, vitt, blått som färger, amerikansk insperarad mat som revenspjäll, buffalo wings och sånt.
Och man kastar ut strumpeband och blombukett, har far-dotter-dans och kanske till och med en money dance. Och massor av tärnor och marsalkar, som alla har likadana kläder.
Hej!
Här hittar du nog all inspiration du behöver: www.projectwedding.com
Kolla under foton.
Glöm inte att "obey and honour" gärna får ingå i vigsellöftena
Du kan också titta in på www.theknot.com
Instämmer i vad alla tjejerna sagt här ovan. Vill även påpeka att tårtan och "the cutting of the cake" är ett superviktigt moment. Amerikanska bröllop är ju också oerhört nogranna med detaljer. Till exempel läggs det ofta väldigt stor vikt vid att man väljer både ett färgtema och ett övrigt tema(typ strandbröllop, country, vintage) och det sedan är koordinerat så att det genomsyrar hela festen. MASSOR med blommor i samma färger, servetter, menykort, placeringsscheman, kläder, inredning etc.
Om du vill ha ännu lite mer inspiration, kolla in Snippet and Ink: http://snippetandink.blogspot.com/ . Ute till vänster längre ner på sidan har du länkar till en massa fotografers hemsidor. De är grymt varierande men talande.
alltså, nu kanske jag äntligen får ett svar på min fundering..., vad är egentligen rehersal dinner. Och varför har de det?
Nu har jag inte stenkoll, men jag har för mig att en rehersal dinner är som en "testmiddag" en eller ett par kvällar innan själva bröllopet och att dom flesta av talen görs bort då, så att det blir mer festlikt och mindre middagssittning på själva bröllopsdagen.
men som sagt, jag kan ha fel..
Blivande mrs walker skrev 2009-02-02 12:33:44 följande:
Oj vad mycket bra svar jag fått..men hjälp...känns som det blev för avancerat för vårt lilla bröllop....nu får vi ta oss ett snack!!!!
När du skall göra ett Amerikanskt bröllop skall du tänka....
Mycket av detaljer...Mycket av allt.
Sedan är det du som bestämmer i vad.
Men exempel är dom BÄST på centerpices. Runda bord med ex 1m höga ljus stakar med stora Blommsterbollar eller belysta guldfisk skålar med svart lavasand, 1,5 m höga vita struts fjädrar i glasvas som sedan belyses underifrån....
Ett dekorerat Honörsbord med slöjor både bakom framför och runt...
Sedan gillar dom julgrans belysning bakom tyger, framför tyger och i taket.
Stora kristall kronor i guld, krom eller varför inte i rosa, svart eller rött...
Teman på ex rosa/svart eller rött/svart eller guld är vanligt.
Sedan behövs några enkla Amerikanska detaljer som ex små Coctail flaggor med USA mönster i ex drinken eller om du vill slå till med en 2m frihetsgudinna (staty) som håller i en lysande lampa placeras på drinkbord eller i entren ?
MVH
VIP
Och 18 brudtärnor i puffärmsklänning i samma färg, 12 bestmen och en portal/lusthus av blommor över vigselplatsen
Oj oj oj, det var ju inte alls meningen att du skulle bli SÅ bombarderad - sorry! Jag skall själv gifta mig med en amerikan och vi har mixat svenska och amerikanska traditioner så du behöver alltså inte köra på hela alltet om det blir för mycket! Jag vet inte om detta kan hjälpa dig, men jag säger så här:
1. Om det bara är amerikanskt tema du vill ha så föreslår jag att du lägger lite mer effort på att få det att se amerikanskt ut och köra saker som folk förknippar med USA. Tex. rött, vitt och blått som färger, mini-hamburgare som appetizers, cowboyhattar som favours under middagen, en gammal amerikanare/Caddillac som transportbil från kyrkan, smoking till brudgummen, kanske en gemensam linedance eller bara för skojs skull som ett avbrott i den vanliga dansen, etc...det finns ju massor man kan leka med.
2. Om du verkligen vill ha ett amerikanskt bröllop traditionsmässigt, då kan du ju anamma många av de saker som flera stycken här ovan har nämnt och lägga fokus på de amerikanska momenten: Rehearsal dinner dagen före(kan man ju dock skippa om man vill), sova åtskilda natten före, brudöverlämning av din far till din m2b, kyrka alt. utomhusceremoni, efter vigseln börjar festen utan er och när ni sedan dyker upp blir ni presenterade som "Mr and Mrs"...ja vad ni nu heter och då har ni er första dans medan alla tittar på, runda bord vid middagen med vackra blomsterarrangermang/centerpieces, göra en stor grej av att skära tårtan, gifta sig sent på eftermiddagen/kvällen etc...
3. Eller så gör du som vi: surfa dig igenom en massa internetsidor(några bra finns nämnda i denna tråden) och skapa dig genom detta en idé av vad som är ett amerikansk bröllop. Sedan är det bara att ta lite av varje. Vi kör som sagt själva en fusion: svenska- och amerikanska traditioner och sedan vintage som tema...
Lycka till!