• Wastl

bröllop på en fredag?

Hej,

man ser sällan att någon firar bröllop på en fredag. Nu undrar jag varför? Kan man boka kyrkan på en fredag? Det borde väl inte vara något problem?

• Svar på tråden bröllop på en fredag?
  • AnnaoJohn

Kontakta den aktuella kyrkan och fråga dem om det är möjligt. Det är troligen inga problem men det kan ändå lika bra att fråga dem. Vi gifter oss på en söndag vilket inte heller är det normala men det var inga problem.

• Wastl

Tack för svaret! Finns det någon annan som gifter sig på en fredag?

• Jeez

Det som kan vara problem är om man har andra saker inbokade (tex begravningstider). Men det behöver absolut inte vara ett problem så ring och fråga i just den kyrka ni vill ha!

• En till präst

I min församling verkar fredag vara lite av en "uppstickare", men jag vet inte riktigt varför. Har nog haft 5-6 fredagsvigslar någon gång på eftermiddagen och det har fungerat bra.

• Jeez

Vilket bra bloggämne! Trendspaningar i kyrkan

• momi boki

man kan boka kyrka alla dagar offtast men en fredag är väl inget jag skulle rekomendera, alla som jobbar barn som varit på dagis, och alla uppskattar inte ta ledigt eller rusa om kring så ja personligen skulle inte villj aha de bla för gästernas skull oxå

• En till präst

Just hos oss är det underbart att kunna ta vigslar på "udda" tider eftersom vi är så vigseltäta att lördagarna i augusti är en mardröm...

De fredagsvigslar jag haft hittills har varit jättesköna - lugna, avslappnade tillställningar som man som präst kunnat ge lite extra energi eftersom man inte har 2-3 andra vigslar samma dag.

• allehanda

I en del(rätt så många)församlingar så är fredagen den största begravningsdagen i hela veckan.Detta kan vara ett hinder,vaktmästarnas arbetstider kan vara ett annat hinder och till sist så kan musikerns arbetstid ställa till det.Jag kan däremot förstå de präster som kanske är bokade många lördagar att de uppskattar att jobba på "vanlig"arbetstid och kanske få ledigt en lördag.

• En till präst
    allehanda skrev 2009-01-26 22:43:46 följande:
    I en del(rätt så många)församlingar så är fredagen den största begravningsdagen i hela veckan.Detta kan vara ett hinder,vaktmästarnas arbetstider kan vara ett annat hinder och till sist så kan musikerns arbetstid ställa till det.Jag kan däremot förstå de präster som kanske är bokade många lördagar att de uppskattar att jobba på "vanlig"arbetstid och kanske få ledigt en lördag.
    Yes - olika församlingar ser olika ut. Här dör väldigt lite folk eftersom det är en "ung" kommun, så det är inte så stora problem med fredagsvigslar. I andra församlingar är det mer eller mindre omöjligt för man har kanske 3 begravningar på fredagen.
Svar på tråden bröllop på en fredag?