Inlägg från: Tindragull |Visa alla inlägg
  • Tindragull

    Några från Halmstad?

    Man behöver ju inte ha vit marsipan. Vi ska ha sugarpaste på vår. Och det blir antagligen mousser i tårtan för jag vill ha det.
    Men absolut ska man ha tårta från tårtdesign om man vill ha det och har råd. Jag bara kommer med budgetförslag!
    Hade också helst velat ha tårta därifrån, men det blir för dyrt för oss...


    Hemlig2009 skrev 2009-03-11 11:00:46 följande:
    Jo, vi vet att tårtan blir dyr men jag tycker liksom att det är en kul grej. Jag skulle inte kunna tänka mig en princesstårta med vit marsipan, det kan jag äta en annan dag.
  • Tindragull

    För att spara 260:- så hade jag inte ställt mig med jobbet själv...
    Vi sparar dryga tusenlappen och på en budget på 15' så blir det värt det lilla extra jobbet...

    Chokladtårta kan jag inga bra alls... Måste man ha grädde till den? Är det hur er en sån chokladtårta ut? Är det choklad run om och överallt eller?
    Jag gjorde en tårta med massa choklad när lille sonen fyllde ett år (han älskar choklad)
    Vanliga tårtbottnar med chokladmousse emellan. Överst och runt lade jag ett lager chokladsmörkräm och sen la jag vit sugarpaste på det! Och så gjorde jag blommor i sugarpaste som jag dekorerade med. Smaskigt blev det! Men lite sött för min smak, så hade jag gjort den nu så hade jag gjort chokladmoussen själv...blir mindre söt då...
    Så här såg den ut (kritisera inte för hårt, detvar första gången jag gjorde en sugarpastetårta)
    www.nogg.se/upload/67618/bloggOrPage_087685053_224822.jpg


    Alinn skrev 2009-03-11 13:26:26 följande:
    Ja, som sagt. Man får ju prioritera vissa0033
    saker och ge vika på andra. Sen känner jag att "tid är pengar" med. Sitter och funderar på bordsplacering.... Ska jag lägga ner en massa jobb själv och i slutändan bara ha sparat 260kr...? Eller ska jag köra på den enkla vägen och betala mer - men ha mer tid över till annat! =-) Ska fundera vidare... Ingen som har något läckert recept på chokladtårta!? Jag har ett på chokladmoussetårta som är jättegott... Men brukar
    servera grädde till... Men va sjutton, det kanske fungerar att ha skål/skålar med grädde vid sidan av tårtorna helt enkelt?
  • Tindragull

    Tack tack!
    Men helt ärligt verkade lille 1-åringen inte alls bry sig hur fin tårtan var... Smaken var nog det viktiga där!

    Och nu för tiden så finns det så fina oblatbilder att en helt vanlig gräddtårta kan se ruggigt proffsig ut, så inte blir det nåt synd om dina framtida barn!


    Hemlig2009 skrev 2009-03-11 20:11:26 följande:
    Du, för att vara en hemmagjord tårta till ett 1-årskalas är den superfin! Blir nog synd om mina framtida barn...
  • Tindragull

    Sugarpaste är sockermassa.
    Den använder man istället för marsipan. Allergivänlig och så kan man få den helt kritvit. Lättare att jobba med än marsipan också.
    Man kan använda precis vilka mousser som helst, men runt om tårtan precis under sugarpasten bör man ha smörkräm. Annars kan den börja dra upp fukt från tårtan och spricka.

    På lillkillens doptårta hade vi vit chokladmouuse och passionsfruktsmousse har jag för mig... Smaskigt!
    Jag vill ha en frisk tårta och eftersom sugarpaste är så sött så tar jag gärna syrliga mousser inuti.

  • Tindragull

    Oj, hjälp! Kunde ju blivit hur fel som helst ju!!!


    Hemlig2009 skrev 2009-03-12 14:35:33 följande:
    Ringde för att avboka sminket hos frissan idag. Då hittar sminktjejen ingen bokning! Och den frisören jag pratade med har slutat och de får inte tag i henne? Sminktjejen blev helt förskräckt och erbjöd sig att ringa två av hennes frisörkompisar som jobbar på andra ställen eftersom frisörerna på salongen är på kurs den 23 maj. Vi enades om att försöka på varsitt håll och nu har jag fått en tid på ett annat ställe. Men kul känsla ett tag där, icke! Och vad hade hänt om jag inte hade ringt?!Först fick jag en tid på en salong alldeles i närheten av där vi bor. Hörde att telefontjejen var ung så jag frågade vem som skulle göra det. "jag" svarar hon då till min fasa. Frågade försiktigt om hon gjort många uppsättningar och får till svar att det har hon inte gjort. Sa då att jag helst vill ha en erfaren men det var ingen som kunde. Okej till balen men ska jag vara försökskanin på min bröllopsdag? Egentligen har jag nu bokat in mig på två ställen. Salongen där jag gått i flera år hade tid men de tar 2550 kr för 2 h och där är det supertrångt och mitt i city. Så jag googlade och hittade ett gammalt inlägg på Bröllopstorget (var annars?) om en salong lite utanför city, också i närheten av vår gata. Ringde dit och de var verkligen gulliga, bokade in konsultation direkt och var så vänliga. Tror säkert det blir bra.Puh, 3 timmar i en Bridezillas liv gjorde mig 3 år äldre.
  • Tindragull

    Jag är helt fel människa att fråga för min sminkning gö syrran (hon har jobbat på bodyshop & yves rocher så hon vet vad hon gör) och hon är snäll nog att fixa mitt hår också!
    Så hår & smink = gratis för mig!
    Bokade du sminkning på kicks?


    Snoddasen skrev 2009-03-12 22:33:16 följande:
    Idag var jag och gick på stan och var inne på kicks en sväng och såg att de hade bröllops och festsminkning för 495:-! Vilket underbart pris!Hur mycket kostar egentligen en håruppsättning?Allt är ju verkligen en djungel!
  • Tindragull

    Vilken otur att hon ska vara mammaledig just nu då!
    Går så sällan till frisör (klipper mig själv) så jag har tyvärr inga tips där heller.
    Kände en tjej för hundra år sen som var vrålduktig, men jag vet inte var hon jobbar nu...

  • Tindragull

    De har höjt priset till 110/portion. (tror jag det var)
    Tror inte de har nån hemsida, men jag tror att de har lite olika menyer... Vi har alltid kört på denna buffén för den är smaskens!
    Nummret till hon som äger det är i alla fall: 0703261541 Maja heter hon och är jättebra att ha att göra med.


    Snoddasen skrev 2009-03-12 22:50:03 följande:
    Tindragull!Förresten såg ett gammalt inlägg om catering och så, och såg att du sktivit om nåt ställe borta vid pilkington som tog 80:-/ pers på buffe. Finns det olika buffémenyer? Kanske finns nån hemsida?
  • Tindragull

    Hahaha! Jag får psykbryt på sambon när han lägger sig i för mycket! Han har nämligen ingen smak alls när det kommer till dekor o.s.v.
    En dag kläckte han ur sig att han trodde att vi skulle ha helt vanliga rosa marsipanrosor på tårtorna... ???? Vi har inte nåt som är rosa alls i vårt bröllop (och då när han kläckte detta var inte rosor med i bilden alls heller) så jag fatta ju såklart inte vart han hade fått det ifrån. Då tyckte han att det kan man väl visst ha. Då började jag stort sett gråta. Vi har haft många dispyter om det där med tårtan... Jag vill ha en stilren vit tårta som ser ut som en RIKTIG BRÖLLOPSTÅRTA i våningar, medan han har tänkt i banorna: vanlig grön prinsesstårta fast med vit marsipan (jag hatar marsipan), gräddtårta med rosa rosor och våra namn i gelé, frukttårta... Vi är liksom på helt olika plan! Tårtorna han drar upp tycker jag passar utmärkt....om nån fyller år!

    Men oftast lugnar det ner sig när jag förklarar för honom att det här är viktigt för mig, medan han egentligen inte bryr sig utan bara vill hitta billiga alternativ. Jag brukar då hitta bra, FINA alternativ som inte blir mycket dyrare...

    Ett annat psykbrut fick jag när han tyckte att vi kunde ha vanliga vita pappersdukar på borden....


    Alinn skrev 2009-03-13 09:34:39 följande:
    Jag har visat antydningar till att bli en bridezilla..... Igår fick jag ett litet bryt på den blivande, tyckte att han inte var engagerad och att jag fick göra ALLT! haha, den stackarn. Är nog mitt eget fel då jag vill ha koll på ALLT med! Får vara extra snäll hela helgen nu känner jag!
  • Tindragull

    Ja, precis! Pappersdukar liksom!?!? Hur kommer man ens på den idén???!!!
    Nu blir det lakan från IKEA istället... Det är åtminstone tyg!
    Funderar dock på att köpa sån 7-kronors spets son de har på ikea och lägga ovanpå lakanen också...

Svar på tråden Några från Halmstad?