• mr Jones and me

Ska man vänta på namnändringspappren eller..?

Jag gifter mig snart och ska byta efternamn. När ska jag skicka in pappren om namnändring? Skickar prällen in det tillsammans med beviset eller hur funkar det? Och sen då, jag måste ju ändra körkort osv, ska jag vänta tills jag får bekräftelsen från skatteverket innan jag ändrar nåt, eller kan jag redan dagen efter vigseln börja ändra körkort osv?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ska man vänta på namnändringspappren eller..?
  • anne på grönkulla

Om du vill att det ska börja gälla samtidigt med vigslen ska de lämnas in senast i samband emd den - annars kan de skickas in redan med hindersprövningsansökan.

Du kan inte ändra körkort eller annat innan ändringen registrerats hos folkbokföringen. Det brukar ta lite tid efter vigseln. Tänk på att inte boka resor i nya namnet för en tidpunkt innan du är säker på att ha hunnit få ut pass i det nya namnet.

• Baby S

Finns många trådar om detta har jag sett så jag upprepar mig inte

• mr Jones and me

Jo jag såg att det fanns många trådar men jag hade lite ont om tid att gå igenom dem...
    Så om jag förstått det rätt så skickar man in det i samband med vigseln och inväntar brev från skatteverket innan man börjar ändra nåt körkort? Pass inte aktuellt nu då vi åkte på bröllopsresa innan bröllopet!

• Baby S

mr Jones and me skrev 2009-01-23 17:02:23 följande:

Jo jag såg att det fanns många trådar men jag hade lite ont om tid att gå igenom dem... Så om jag förstått det rätt så skickar man in det i samband med vigseln och inväntar brev från skatteverket innan man börjar ändra nåt körkort? Pass inte aktuellt nu då vi åkte på bröllopsresa innan bröllopet!
    Skicka in namnändring i samband med vigseln eller som Anne sa om det nu fungerar så.
    Körkortspapper kommer komma hem till dig från VV då de mottagit infon från skatteverket.
  • Baby S

Glöm inte att du måste beställa nya bankkort helt själv.

• Bröllloppan

Är det inte konstigt att det inte finns ett sätt att kunna åka på bröllopsresa i sitt nya namn. De absolut flesta tar väl nytt efternamn och åker på resa direkt efter bröllopet. Känns ju urdumt att komma till (te.x)Paris och checka in på romantiskt hotell i bröllopssuiten och så har man olika namn, känns ju urlöjligt... hut funkar det i andra länder, är det samma sak där?

• Baby S

Har för mig att jag läst här någonstans att det fanns ett undantag eller nåt. Någon annan vet säkert...

• anne på grönkulla

Undantag från vadå?

Skulle man kunna resa i ett annat namn än det man är registrerad på? Kanske innan säkerhetsreglerna för identifiering skärptes, men numer? Knappast... åtminstone ser ogärna att nån kan få pass i ett namn man inte heter...

Svar på tråden Ska man vänta på namnändringspappren eller..?