• Tösen2008

Hjälp! Vilka måste man bjuda?

Hjälp!

Min blivande man har väldigt stor släkt, han är sladdbarn och har 4 äldre syskon som alla har egna barn som endel redan är vuxna och i sin tur har egna barn. Virrigt jag vet och dom är ca 25 stycken. Utöver det har vi min släkt, och sedan alla vänner som vi väldigt gärna vill bjuda. Problemet är att vi varken umgås eller tycker så mycket om alla hans släktingar utan vill hellre bjuda fler vänner vilket vi inte har råd med om vi måste bjuda dem bara för att man bör!
    Vad ska vi göra, det känns så jobbigt att vi tom har tänkt ta en kryssning istället för att slippa problemet fastän vi egentligen vill ha en fest och kyrkbröllop. Råd någon??

• Svar på tråden Hjälp! Vilka måste man bjuda?
  • Augusti2010

Om ni kan "skära" i släkten på ett snyggt sätt så tycker jag det är OK. Som att inte bjuda släktingar man inte har någon kontakt med t.ex. Däremot tycker jag inte att det är OK att strunta i hans släkt för att ni tycker mindre bra om dem, men bjuda motsvarande personer i din släkt. Antingen drar ni gränsen vid visst släktskap (bjuder ex. syskon och föräldrar, men inte syskonbarn, kusiner och mostrar och sånt), eller vid sådana ni inte har någon kontakt med. Fundera på vad du själv skulle tycka kändes OK om du var i släktingarnas sits. Jag skulle t.ex. tycka det vore OK att inte bli bjuden på min kusins bröllop om hon/han inte bjuder kusiner alls, eller om vi inte har någon kontakt alls (då skulle jag nog knappt veta om bröllopet). Men att bli särbehandlad är inte kul för någon, och inte särskilt schysst gjort.

• T0612

Man "måste" ju inte bjuda någon.. vi har valt bort släkt som vi aldrig träffar.. vet att det kommer bli tjafs från några efter att inbjudningarna är skickade men vi vill ju bjuda personer som vi vill ha där inte för att man borde bjuda dem..

• På rosa moln

Det enkla svaret är väl: Bjud dem ni vill. Tyvärr så är det ju sällan så enkelt i praktiken eftersom det finns så många som har åsikter om vad man får och inte får göra på sitt bröllop. Jag kommer tex förmodligen inte att vilja bjuda ett par av mina kusiner vilket säkert vissa andra släktingar kommer att ha åsikter om. Fast om vi knappt pratar med varandra i vanliga fall, varför ska de då få närvara vid min livs största dag bara för att vi råkar vara släkt?

Så det enda rådet jag kan ge är att ni bör stå på er och välja bort dem som inte betyder så mycket för er till förmån för dem som gör det oavsett vad andra tycker... Jag tror att ni kommer att ångra er annars. Lycka till.

• shakynose

Jag anser att man inte alls måste bjuda släktingar som man inte har kontakt med. Tycker inte att det finns någon poäng alls med det.
    Kan ni kanske bara bjuda syskonen men inte deras barn? Håller med lite om att det är lite oschysst att bjuda släktingar från ena sidan men inte den andra, men det beror nog på hur man ser på bröllopsfesten: För mig är det lite det tillfälle då bådas våra familjer ska föras samman, för andra kanske det betyder mer att få fira ordentligt med närmsta vännerna. Inget är mer rätt än det andra, så fundera över hur NI ser på saken!

• Augusti2010

Många här kommer att ge dig svaret "gör som ni vill, det är ni som bestämmer". Jag är dock fortfarande av uppfattningen att man, om man väljer att ställa till med bröllopsfest (eller vilken annan formell fest som helst för den delen), som värd/värdinna måste iaktta åtminstone vissa regler. Att kalla dem sociala regler är mer rättvisande än etikettregler, men man kan inte alltid göra precis som man vill, man har andra människor omkring sig att ta hänsyn till. Precis som i alla andra situationer i livet och vardagen måste man fundera över vad som är schysst och rätt att göra. Men den här diskussionen har förts förr här på BT.

Naturligtvis gör alla i slutändan som man vill, sociala regler kommer inte med några påföljder vid övertramp. Men då får man också ta konsekvenserna när någon känner sig illa behandlad eller trampa på tårna, och inte bara tycka att det är dem det är fel på.

• Tösen2008

Tack för alla svar! tänkte förtydliga lite... Jag är jätte noga med etikett! Och det är även hela min släkt, problemet är att vi redan nu 8 månader innan bröllopet fått negativa kommentarer om den klädsel vi valt (mörk kostym) tex "är vi inte tillräckligt fina för er" Och på båda våra barnsdop bjöd vi alla, men vissa personer varken hälsade eller tackade eller sa hej då. Det vi känner är att det är vår dag och vi vill känna glädje då och att våra önskemål respekteras, men samtidigt vill vi ju inte att hela släkten ska bli ovänner! Känns fruktansvärt jobbigt när vi istället borde känna glädje och förväntan!

• Tösen2008

Våra släkter är väldigt ojämna i antal om vi skulle dra gränserna vid exakt samma ställe, då kommer det 4 från min släkt och lite drygt 25 från hans sida. eftersom mina syskon är yngre än mig och utan barn och hans syskon är som mina föräldrar. ( han är sladdbarn så vi har ungefär samma ålder).

• shakynose

Får jag vara besvärlig och ställa en liten fråga? Är det väldigt stor klass-skillnad mellan din familj och hans? Kan det vara så att de faktiskt oroar sig lite för att inte vara "fina nog" på allvar och så uttrycker sig denna osäkerhet i gnäll?

• Tösen2008

Ja, det är lite klass skillnad, men min släkt har alltid tagit emot honom med öppna armar och han tycker väldigt mycket om dem oxå. Jag har dock inte blivit lika trevligt bemött, hans mor talar om mig i tredje person när jag är närvarande, anmärker på min kläder "värst vad fin man är i dag då" Och de ser ner på mitt yrkesval (jag är egenföretagare). Och frågar hela tiden när jag ska skaffa ett riktigt jobb (= jobb på ICA eller liknade inom någon industri) fastän det är jag som drar in huvudinkomsten. ( vilket min man jag och genemsammt kommit överens om att det passar oss).

• shakynose
    Tösen2008 skrev 2009-01-18 21:54:05 följande:
    Ja, det är lite klass skillnad, men min släkt har alltid tagit emot honom med öppna armar och han tycker väldigt mycket om dem oxå. Jag har dock inte blivit lika trevligt bemött, hans mor talar om mig i tredje person när jag är närvarande, anmärker på min kläder "värst vad fin man är i dag då" Och de ser ner på mitt yrkesval (jag är egenföretagare). Och frågar hela tiden när jag ska skaffa ett riktigt jobb (= jobb på ICA eller liknade inom någon industri) fastän det är jag som drar in huvudinkomsten. ( vilket min man jag och genemsammt kommit överens om att det passar oss).
    Så då är det ett ganska solklart fall av osäkerhet från deras sida, skulle jag vilja påstå i alla fall. De anmärker på din "finhet" som något negativt för att de känner sig osäkra och obekväma inför dig.
    Mitt tips till dig är att fundera på vad du/ni kan göra för att minska deras osäkerhet!
  • Tösen2008

Jag önskar att det vore så enkelt, vi har försökt att träffas, hälsa på, berätta vad jag gör, mm. Föreslagit att barnen ska leka. Men om man under 6 årstid kännt sig så orättvist behandlad och att det bara blir värre så är det svårt. Det är få gånger vi åkt därifrån och jag inte blivit ledsen över kränkande kommentarer. Men vi kommer nog på någon lösning, tack i allafall för dina tips!

• shakynose
    Tösen2008 skrev 2009-01-18 22:08:16 följande:
    Jag önskar att det vore så enkelt, vi har försökt att träffas, hälsa på, berätta vad jag gör, mm. Föreslagit att barnen ska leka. Men om man under 6 årstid kännt sig så orättvist behandlad och att det bara blir värre så är det svårt. Det är få gånger vi åkt därifrån och jag inte blivit ledsen över kränkande kommentarer. Men vi kommer nog på någon lösning, tack i allafall för dina tips!
    Ja, fast jag menar bara rent konkret inför bröllopet! Vad kan ni göra för att det inte ska verka så "hotfullt" för hans familj? Vet de vad som skiljer detta bröllop från de fester de är vana vid, eller har de bara en bild framför sig av hur obekväma de kommer att känna sig?

Även om du känner dig orättvist behandlad så är det alltid mest stilfullt att vara den som sätter sig in i den andres situation.
  • Tösen2008

Jag vet och känner jag mig och min blivande man rätt så kommer vi att bjuda alla och försöka göra dagen minnesvärd för alla gäster, men ibland är det skönt att få skriva av sig och höra hur andra hade löst situationen! Min högsta önskan är att allt ska fungera bådeden dagen och i framtiden!

• På rosa moln

Fast det måste ju finas en gräns för hur mycket ni ska behöva anstränga er också, i mina öron så låter det som att de uppträder väldigt omoget... Sedan att de kanske är osäkra och egentligen är väldigt fina människor må vara hänt, men varför ska de få närvara vid ert bröllop om de håller på och sårar er?

• shakynose
    Tösen2008 skrev 2009-01-18 22:23:22 följande:
    Jag vet och känner jag mig och min blivande man rätt så kommer vi att bjuda alla och försöka göra dagen minnesvärd för alla gäster, men ibland är det skönt att få skriva av sig och höra hur andra hade löst situationen! Min högsta önskan är att allt ska fungera både den dagen och i framtiden!
    Jag tror att det kommer att gå jättebra till slut!
  • Hoffsennanen Tottoplex

gör som jag tänkt min m2b har en väldigt stor släkt. och varför inte bara bjuda de som man faktisk umgås med?:) bara för att det är bröllop måste man inte bjuda alla man har blodsband med:)roligare att kunna bjuda fler vänner:)

Svar på tråden Hjälp! Vilka måste man bjuda?