• Risport

Professionell fotograf

Hej! Är det många som väljer att inte ha en professionell fotograf under sitt bröllop?? Vi kommer nog inte att ha det...
    Fördelar/ Nackdelar??

• Svar på tråden Professionell fotograf
  • PL080802

Vi hade det och ser bara fördelar, de extra tusenlapparna (enda nackdelen) det kostar känns inte när man får fotona. Vi hade några amatörfotografer på vårt bröllop och dessa foton går inte att jämföra med fotografens.

• PeterB

Hej,

Jag tror också att det mest är fördelar, bröllopsparet slipper helt att tänka på om gästerna känner sig belastade av utmaningen och om dom klarar att fotografera, det är ändå så mycket att tänka på denna dagen så ju mindre desto bättre. Om det är en fin ceremoni så tror jag också att de flesta gästerna vill kunna deltaga och uppleva den fina stunden istället för att "arbeta" under den korta upplevelsen.

Mvh
    Peter

• silversvans

Vi hade inte en proffesionell fotograf, och vet du, vi blev gifta ändå :) Våra vänner fotade glatt, och vi har hur mycket kort som helst att använda.

• lisen85

använder inte en proffsfotograf utan en hobbyfotograf, priset avgjorde mest men även sånt som bildkvalite, magkänsla när vi träffades och hans arbetssätt gjorde att vi valde honom istället för de svindyra malmöfotograferna. vi sparar nästan 10000 kr som vi kan lägga på annat.

nackdelar med vår hobbyfotograf. längre leveranstid än de yrkes vi kollade med. ingen fast studio om det regnar (går att lösa ändå). ingen yrkesförsäkring.

man får tänka igenom vad man vill ha och vad man vill betala för det.

• Helleflundra

det är väl rätt enkelt, fördelarna med att inte ha proffesionell är ju priset. Det är väl det enda. Nackdelarna; osäkert resultat, ingen studio som plan B vid dâligt väder, mindre naturliga bilder dâ man oftast behöver ngn med vana som fâr en att slappna av framför kameran..

Jag tycker man ska tänka pâ det rör sig om en dag man aldrig fâr igen och har man lagt sâ mkt tid och pengar pâ sitt bröllop vill de flesta ha bästa tänkbara bilder som minnen efterât. Skulle hellre ha en professionell kortare tid än en vän eller dyl. som fotar i flera timmar. Kvalitet framför kvantitet. Om budgeten inte tillâter kan man ju välja en proffesionell till porträttbilderna och en hobbyfotograf som tar de dokumentära bilderna som oftast är lite mindre viktiga och enklare dâ men inte poserar..

• soffi73

Vi har resonerat precis som Helleflundra skriver och ocksa valt att ha en professionell fotograf. Heller kvalitet är kvantitet, och jag tror aldrig en hobbyfotograf kan fanga vissa moment pa samma sätt med kameran som en professionell fotograf. Vi känner oss iaf säkrare med en riktig fotograf och det var inte direkt pa den punkten vi ville spara pengar heller utan snarare tvärtom.

• lisen85

tror nog att en hobbyfotograf kan vara lika duktig som en yrkes. men det gäller såklart att hitta rätt fotograf.

• mwb

Jag hade kate gabor som fotograf till mitt bröllop och jag tycker definitivt man ska ha en proffs. Speciellt om man som mig alltid tycker att man blir stel och ful på alla bilder. Kate fick mig verkligen och slappna av utan att jag tänkte på det och vi fick även massor av fina bilder på gästerna.

• Comfortably numb

för oss är det jätteviktigt att ha ett proffs, de vet vilka detaljer som ska med, fångar avslappnade utryck, vet när och hur bilder ska tas, får inte panik om vädret ändras fram och tillbaka, och de behöver inte stanna upp för att hålla koll på tekniken kommer ha med fotograf fram till första talet...

framförallt så känns det dumt att betala en hel del för klänning, dekorationer osv, och sen inte kunna se tillbaka på dem. jag vill ha ett stort lyxigt album som våra framtida barn ska ha stor glädje av. Men för oss är bilder viktiga, alla är ju olika!

• Luucie
    lisen85 skrev 2009-01-19 19:37:47 följande:
    tror nog att en hobbyfotograf kan vara lika duktig som en yrkes. men det gäller såklart att hitta rätt fotograf.
    Jag tror du har helt rätt..och det gäller faktiskt det mesta. Alltså det finns oseriösa proffs och riktigt duktiga amatörer i alla brancher.

Det vi letade efter hos en fotograf var lyhördhet, goda referenser, vettigt pris och fina bilder från tidigare bröllop.

Vi hade turen at hitta allt detta hos en hobbyfotograf.

Det enda han inte har är en lokal och det gör absolut ingenting då vi inte vill ha traditionella studiofoton. Regnar det kommer vi att fotas i festlokalen eller på hotellet där vi ska spendera bröllopsnatten
  • Comfortably numb

stor skillnad på efterarbetet de lägger ner, redigering och tillgång till proffsiga album, fått känslan av att många amatörer bara ger en bilderna på cd utan efterarbete. jag vill ha ett rijtigt fint albu med bilder som nån som kan har jobbat på, blir sån enorm skillnad

• lisen85

det kan man få hos hobbyfotografen med antar jag. asså jag tycker inte man ska lägga så stor vikt vid om fotografen kallar sig hobby eller yrkesfotograf. man kollar på vad de levererar och bedömmer om kvaliten är den man söker och om priset är rätt.

• jojoånick09

oj jag såg inte din tråd först förrän jag hade skrivit min.. vi vill gärna ha ett proffs men självklart vill vi att alla andra amatörfotografer som är på bröllopet skall dela med sig av dagen med sina egna... själv är jag ute efter ett proffs men vet inte vem man skall se sig om...

• Humlan66

Finns ju många som är *proffs* fast inte har nån egen studio
    osv . Man Blir inte proffs med automatik bara för att man har f-skattesedel.Jag tycker man kan ge en amatör en chans om man se att denne har bra tidigare bilder

men det vad jag tycker

• nassly

En fotograf som är väldigt duktig och tar fina bilder är Jens C Hilner spana in hans bilder på hans sida om ni vill.
    www.photomedia.se

• sjz

Pga mitt egna långtidsminne (som jag inte litar länge på, än) ville jag inget hellre än att ha professionella bilder, för att RIKTIGT kunna njuta av bröllopet senare (mitt bildminne är bättre, tack o lov). Själv är jag oxå VÄLDIGT KRÄSEN när det handlar om bild (själv konstnär).

Kan bara nämna en: MiKE Fotograf, i Halmstad!!!
    Är en som ger sig in i att verkligen få fram personligheten av människan på bilden...

www.mikefotograf.se

• Risport

Tanken va ju att vi inte skulle ha en proffsfotograf men så fick vi den "klassiska" fotograferingen i alla fall av ett proffs. En lite för tidig bröllopspresent av min tärna och hennes sambo... Hennes sambos bror är fotograf. =)

Svar på tråden Professionell fotograf