• RebeckaEhlin

brudfölje??

Jag har tänkt mig på ett följe som kanske inte är jättevanligt...

Men men.... vad säger ni??

Först Marsalk och Tärna

Sedan Brudgummen, näbb, brudnäbb

Sista Bruden och hennes far

Tacksam för svar!

• Svar på tråden brudfölje??
  • Sååå lurade

Ärligt talat, jag har ingen anin hur det ska vara...
    eller kanske.

Lite konstigt känns det att både brudgummen och brudens far ska gå i altargången... Men om du tycker att det känns bra så ska ni göra så.

Jag har en massa åsikter om hur jag vill göra med bordsplaceringen, och jag struntar i vad andra tycker. Jag tänker inte följa traditionen utan se till att vi också har kul genom att inte sitta mellan päronen.

• RebeckaEhlin

Klart man skall göra som man vill!

Meningen var dock inte att brudens far och brudgummen skall gå ihop..

Först marsalk och tärna...
    Sedan Brudgumme, näbb, brudnäbb..

Sist jag och min far

• MolsonCanadian

Kan inte brudgummen få gå in med sin mor?

• Imma

Det kan vara bra att veta att man inte kan göra "som man vill" om vigseln sker i svenska kyrkan, då vigseln är en gudstjänst och man naturligtvis måste anpassa sig till svenska kyrkans syn på gudstjänst och äktenskap.

Jag personligen tycker att det vackraste är när brud och brudgum går in tillsammans som en symbol för deras gemensamma beslut att träda in i äktenskapet.

RebeckaEhlin skrev 2009-01-16 11:17:22 följande:
    Klart man skall göra som man vill!
  • RebeckaEhlin

Visst hade bruden kunnat gå in med sin mor men tror dessvärre inte att hon vill det...

Okej, vad är det man inte kan bestämma sjlv??

Tack alla för svar

• Ore

Det är inte alla präster, eller alla församlingar, som tillåter att bruden lämnas över av hennes far.

I Svenska kyrkans vigselordning går brudparet in tillsammans, för att markera att de frivilligt ingår äktenskap med varandra.

Symboliken bakom att lämnas över av sin pappa till sin blivande man är en symbol från en tid då kvinnan var omyndig, och inte själv fick bestämma. Hon lämnades alltså över från en förmyndare till en annan.

Angående brudnäbb så får man säkert göra så att den går in med brudgummen, men brudnäbben går annars före bruden in för att symbolisera "livets gång", från liten till stor...

• RebeckaEhlin

Tack för svar men hoppas på att de godkänner så som VI vill ha det..

kram på er

• MrsTwingly
    RebeckaEhlin skrev 2009-01-16 13:36:21 följande:
    hoppas på att de godkänner så som VI vill ha det.
    kyrkan är ingen kioskrörelse. Vill man gifta sig kyrkligt så får man helt enkelt rätta sig efter deras regler.
    Jag hoppas det går bra som ni vill, men det klingar olustigt att ställa krav, som man anser sig ha 'rätt till', men som går emot deras litturgi
  • RebeckaEhlin

Okej, förstår vad Ni menar.
    Har by the way fått det som jag vill ha det, våran stora dag som de sa...

Om kyrkan inte försöker gå paren till mötes tror jag att det snart inte kommer bli vanligt att gifta sig i kyrkan och det blir vanligare med borgeiga cermonier. Vilker jag tycker skulle vara tråkigt eftersom jag är troende

Svar på tråden brudfölje??