• stinaomagnus

Bröllopstårta= vanlig tårta?

Har sett att en del bröllopstårtor här i tråden ser likadana ut som "de vanliga" på konditoriet... tex chokladmoussetårta..... eller passionstårta etc.... men ändå betalar man så mkt mer för att man beställer tårtan till ett bröllop?
    man kanske ska beställa som vanligt,hyra en ställning till tårtorna och vips så har man billiga bröllopstårtor?
    nu spelar det ju in hur många gäster man har om man ska kunna tjäna nåt på det....

• Svar på tråden Bröllopstårta= vanlig tårta?
  • MulleNuh

Vi ska nog köpa 3 olika fina, vanliga tårtor som vi sätter på en rolig ställning ist! På så sätt får även gästerna en massa olika att välja på!!

Jag tycker det är vansinnigt att betala tusenlappar för en jäkla tårta!!

• EllaMa

Ja..jag tänkte också göra lite olika tårtor..jag gör 2 choklad och min farmor 2grädde. De ska inte stå på ställning..men vi ska ju ha de ganska enkelt.

Hur många tårtor räknar ni med?

Tills vårt kommer de drygt 50.

• Lattelover
    stinaomagnus skrev 2009-01-14 09:33:15 följande:
    Har sett att en del bröllopstårtor här i tråden ser likadana ut som "de vanliga" på konditoriet... tex chokladmoussetårta..... eller passionstårta etc.... men ändå betalar man så mkt mer för att man beställer tårtan till ett bröllop?man kanske ska beställa som vanligt,hyra en ställning till tårtorna och vips så har man billiga bröllopstårtor?nu spelar det ju in hur många gäster man har om man ska kunna tjäna nåt på det....
    jag håller helt med dig. Spana in den här länken:

www.skd.se/apps/pbcs.dll/article

Handlar om att så fort b-ordet nämns så blir tårtor o blommor MYCKET dyrare. Man kan ju beställa en vanlig tårta o köpa nån rolig dekoration själv.
  • Juni2009

Mmm...
    Jag ska baka själv, så det blir 5 tårtor (=10 bottnar) med olika bär.

Ni vet, den där marängtårta.
    Sockerkaka med märang på.
    Den tårtan har många namn.
    Enlig min kokbok så heter den kalastårta medan några säger Pinchoo (stavas?)om den.

Men iaf den ska vi bjuda på, ska oxå göra fruktsallad till gäster som inte tål ägg och mjölk och är diabetes.

Vi varit på några bröllop och deras tårtor var sällan goda tycker vi så därför valde vi att baka det vi tycker bäst om.

• stinaomagnus

har också varit på en del bröllop,och då har det serverats vita prinsesstårtor....samma innehåll som en prinsesstårta iallafall....
    vi blir ca 50.... kan man behöva ca 4 st?

• AnRo09

Jag kommer att göra tårtorna själv. Jag kommer att göra vanliga prinsesstårta fast med vitt "täcke". Sen kommer jag att göra små rosa roser som jag sätter uppe på tårtan. Kommer använda en tårtställning.

• Villemoa

Kommer också beställa vanliga tårtor. Vet att City Gross säljer 20 bitarstårtor för typ 200kr! Deras blåbärsprincess är otroligt god! Vi kommer att beställa 4 st.
    Som någon annan sa här så tycker också jag att det är vansinnigt att beställa för flera tusen, de pengarna kan man lägga på något annat inom bröllopet. Vi kommer att ha fri bar så där kommer "tårtpengarna" att läggas istället.

• Hoffsennanen Tottoplex

Jag var nyss på ett bröllop och där hade de säkert åtta olika tårtor:) de va kul att de fanns så mycket att välja på:)

• MV85

En stor del till varför "bröllopstårtor" blir så dyra är för att man väljer en arbetad tårta... och tiden som läggs på detta är inte några 20 minuter med att fästa dit färdigköpta dekorationer, utan det tillverkas självt och sedan sätts på plats osv... För en 3-4-5våningstårta kan det handla om många timmars arbete bara att göra dekorationen, så självklart kostar tårtan då mer!
    Sen beställer man ofta större tårtor än vad som är standard, vilket innebär att man måste göra speciella bottnar för den och inte kan använda de man brukar göra med - vilket oxå tar extra tid... och som alla vet idag så... tid = pengar... plus att leverans oftast ingår...

Bara så ni vet lite varför bröllopstårtor blir så dyra...

/M... som själv jobbat på konditori

• stinaomagnus

ok,men jag syftade på bröllopstårtor som är lika stora som vanliga prinsesstårtor,men som hade vit marsipan och en röd ros i mitten.... alltså en enkel tårta.... de större som har lite krusiduller på förstår jag är dyrare... men jag tycker inte att en tårta som smakar likadant som en prinsess och där marsipanen är vit ska inte kosta 1500kr för 4 st....

• Luucie

Om man kollar in tårtorna på tex cake design så fattar man absolut att de är så dyra. Helt fantastiska hantverk.

Men...jag gillar bara prinsesstårta och vanlig enkel chokladmousse. Så jag tänker köp det i vitt och dekorera med levande blommor.

• Beckiz86

Det är så lätt att kavla marsipan och sen ställa på ett brudpar uppepå :D Måste inte vara dyrt att göra fina tårtor :)

• santana6

Så gjorde vi, men bad att få dem odekorerade, köpte sen kristyrblommor och blad att dekorera med. Det blev MYCKET billigare. I stället för tårtställning kan man också använda uppochnedvända hinkar i olika höjd och storlek och lägga över samma dukar som man har för övrigt. Det går att dekorera den sortens ställning jättetjusigt med lite fantasi.

stinaomagnus skrev 2009-01-14 09:33:15 följande:
    man kanske ska beställa som vanligt,hyra en ställning till tårtorna och vips så har man billiga bröllopstårtor?nu spelar det ju in hur många gäster man har om man ska kunna tjäna nåt på det....
Svar på tråden Bröllopstårta= vanlig tårta?