• solhatten

Resa till AFRIKA någon??

Vi ska åka på bröllopsresa i augusti och ivll vara bort ca 7-10 dagar (hade gärna varit bort längre, men vi ska lämna dottern 3 år hemma så...) Det ENDA vi kan komma på att vi verkligen vill är att åka på safari i afrika! Vi har rest mycket och långt o länge innan , men aldrig varit i afrika.

Någon som ska dit/ varit där? var får man räkna med att det kostar? skulle kunna tänka mig 4 dagars safari o 4 dagars slappe eller något i den stilen.

några erfarenheter? gärna med priser=)

• Svar på tråden Resa till AFRIKA någon??
  • Nina och Rickard

Jag har varit i Afrika, närmare bestämt Kenya, Tanzania och Uganda.

Fantastiska ställen jag upplevde var bland annat safari (Ngorongoro och Lake Manyara) i Tanzania. Vi besökte också Dar es Salaam, en kaotisk afrikans storstad Fast där åkte vi över dagen ut till en mindre ö som var som tagen ur en resekatalog..Några i vår resegrupp åkte till Zanzibar vilket dom tyckte om. Nackdelen med Tanzania jämfört med Kenya var att människorna generellt inte kunde engelska speciellt bra. I Kenya talade i princip alla engelska.

Jag och en annan valde att åka en sväng till Mombasa och Malindi i Kenya, två väldigt exotiska städer vid kusten. Dock upplevde jag att det mest var en "upplevelse" snarare än en "solsemester" (även om solen stekte på). Det beror på vad man är ute efter..jag spenderade 3,5 månader i Afrika och upplevde mest den afrikanska kulturen i småbyar m.m och hade önskat mer lugn och ro den sista veckan på just solsemester vid Kenyas kust, och det blev inte riktigt så. Men ställena hade sina ljusglimtar, vi åkte ut med båt till en marinpark där man kunde snorkla och titta på fiskar vilket var en upplevelse i sig :) Sen fanns det en hel del historiskt och kulturellt att se och uppleva.

Vi var även i Uganda ca en vecka, då i huvudstaden Kampala. Det var nog det landet av dessa tre det mest västerländska där människorna talade bra engelska och kulturkrocken inte blev så stark. Samtidigt upplevde jag Kampala som rätt tråkig just på grund av detta. Även i Uganda finns det nationalparker och annat, även om jag inte besökte dessa.

Tror i alla fall att du/ni som tänkt åka till östafrika kommer få en kanonresa. Jag upplevde i alla fall Afrika som väldigt annorlunda och ja..stundtals rätt så fantastiskt

• sokkerstruten

Vi kommer ju bo runt på olika hotell på safarin under en vecka, bla lyxtält!
    På zanzibar kommer vi bo på ocean paradise hotel/resort.
    ***** stjärnigt! ;)

Therese 83 skrev 2009-01-13 08:57:24 följande:

Vad heter hotellet ni ska bo på?
  • sokkerstruten

Vad kul det känns att ni som skriver säger att det var fantastiskt! Vi hoppas på en underbar resa!

Vad är bra att packa med sig, vet att det är kallt på kvällarna, och långbyxor tunna långarmade saker för myggen. Ljusa kläder helst då mygg drar sig till mörka kläder. Vad har man för skor?

• solhatten

fast jag läste att man inte ska ha FÖR ljusa kläder för de blev så smutsiga=)

Men är det någon som åkt ca 9 dagar? eller är det inte lönt? tänkte typ 4 dagars safari och resen sol o bad. vad kan det kosta tro med flyg??

• Nina och Rickard

Packa ner en hatt/keps är mitt tips!
    När vi var på safari så åkte vi runt i bil, så då spelade det ingen stor roll vad man hade för skor på sig.. Men för det mesta var det så varmt att flipflops var bekvämast. Sådana brukar det finnas väldigt billigt att köpa lite runtom i Kenya (och Tanzania där jag var)..

• sokkerstruten

Ja nått på huvudet är nog bra! Yes varm kommer det att vara.. hehe fast jag är van, har bott i Texas hela detta året, i sommras var det 45 grader i skuggan, i två månader! hothothot!

• Nina och Rickard

Just det, sun lotion är vääääldigt bra att ta med sig, jag lovar..jag hade inte tänkt på att ta med tillräckligt starkt och då jag brukar bränna mig ganska lätt gick jag runt och lekte tomat omg..haha.

Du som vart i Texas vet ju då..hehe :)

• Trulsa79

Jag kan rekommendera Kreuger parken i Sydafrika, med en avstickare till vackra Swaziland.

• sokkerstruten

solskydsfaktor är ett måste... 45 eller 50 faktiskt...

30 räcker inte!

• suamaca

Kom just hem från en tre veckor lång resa till Sydafrika, precis som de som skrivit här innan kan jag varmt rekommendera detta. Helt klart mitt livs bästa resa, vi bodde på ett ställe som heter Thanda (betyder kärlek på zulu, passande nog), helt malariafritt och man blir sanslöst bortskämd. Vi hade också turen att få se the big five. Nästa gång blir det Kreugerparken och Mocambique för mig och min blivandes del :)
    Så ner med oömma kläder, nån kjol och topp till middag, bikini, MASSOR av solskydd (gällde även mig som har medelhavshy) och NJUT av denna makalösa kontinent!

Svar på tråden Resa till AFRIKA någon??