Jag har varit i Afrika, närmare bestämt Kenya, Tanzania och Uganda.
Fantastiska ställen jag upplevde var bland annat safari (Ngorongoro och Lake Manyara) i Tanzania. Vi besökte också Dar es Salaam, en kaotisk afrikans storstad
Fast där åkte vi över dagen ut till en mindre ö som var som tagen ur en resekatalog..Några i vår resegrupp åkte till Zanzibar vilket dom tyckte om. Nackdelen med Tanzania jämfört med Kenya var att människorna generellt inte kunde engelska speciellt bra. I Kenya talade i princip alla engelska.
Jag och en annan valde att åka en sväng till Mombasa och Malindi i Kenya, två väldigt exotiska städer vid kusten. Dock upplevde jag att det mest var en "upplevelse" snarare än en "solsemester" (även om solen stekte på). Det beror på vad man är ute efter..jag spenderade 3,5 månader i Afrika och upplevde mest den afrikanska kulturen i småbyar m.m och hade önskat mer lugn och ro den sista veckan på just solsemester vid Kenyas kust, och det blev inte riktigt så. Men ställena hade sina ljusglimtar, vi åkte ut med båt till en marinpark där man kunde snorkla och titta på fiskar vilket var en upplevelse i sig :) Sen fanns det en hel del historiskt och kulturellt att se och uppleva.
Vi var även i Uganda ca en vecka, då i huvudstaden Kampala. Det var nog det landet av dessa tre det mest västerländska där människorna talade bra engelska och kulturkrocken inte blev så stark. Samtidigt upplevde jag Kampala som rätt tråkig just på grund av detta. Även i Uganda finns det nationalparker och annat, även om jag inte besökte dessa.
Tror i alla fall att du/ni som tänkt åka till östafrika kommer få en kanonresa. Jag upplevde i alla fall Afrika som väldigt annorlunda och ja..stundtals rätt så fantastiskt