Nytt körkort mm
Hur gör man när man ska skaffa nytt körkort efter giftemålet?
Vart vänder man sig?
Och vad är det mer man ska tänka på när det gäller efternamnsbyte?
Är det fler instanser man behöver vända sig till och ändra efternamnet?
Hur gör man när man ska skaffa nytt körkort efter giftemålet?
Vart vänder man sig?
Och vad är det mer man ska tänka på när det gäller efternamnsbyte?
Är det fler instanser man behöver vända sig till och ändra efternamnet?
Jasmina E skrev 2009-01-12 13:42:30 följande:
Hur är det med andra "mindre viktiga" kort?
T.ex lånekort på biblioteket, Ikea Familykort, H&M club-kort och sånt?
Mrs Marcus skrev 2009-01-12 14:04:42 följande:
Jasmina E skrev 2009-01-12 14:05:38 följande:
Puh! Jobbiga saker det här... Mitt pass går ut några månader innan vi gifter oss. Och nu i år blir jag troligtvis svensk medborgare. Bröllopsresan blir inte direkt efter bröllopet, så det är ingen panik, men ändå... Skaffa nytt pass genast när det gamla går ut eller vänta tills jag har bytt namn? Och ska jag ha svenskt eller finskt pass sen när jag har dubbelt medborgarskap? Och körkortet? Förnya det finska eller skaffa ett svenskt? Hur gör man?
De borde väl inte kolla identiteten på annat sätt än att kolla på passet, så om det namnet stämmer överens med namnet på biljetten så kan det väl inte vara några problem.
De har ju ingen anledning att misstro passet, det är ju en identitetshandling..
Rekommenderas inte som lösning - är dubbelt så dyrt som ett vanligt och godkänns inte för inresa i alla länder.
Jasmina E skrev 2009-01-12 13:55:28 följande:
Mrs Marcus skrev 2009-01-12 14:36:50 följande:
Jasmina E skrev 2009-01-12 15:32:42 följande:
Mrs Marcus skrev 2009-01-12 14:36:50 följande:
Nej, det är inte ett svenskt krav på all autlandsresor från Sverige. Men många länder man reser till (vanliga turistländer utanför Europa t ex) kräver att det ska vara giltigt i 6 månader efter utresan.
okej, vad bra! tack för ditt svar anne på grönkulla.
Man får kolla själv vad som gäller beroende på vilket land man ska åka till. Resebyrån kan ofta ge svar, svävar de på målet får man vända sig till det landets ambassad. Thailand t ex har nog det kravet.
info om pass står på polisens hemsida.
Där det står att man kan åka i sitt gamla namn