• Anja 19 juli 2008
    Äldre 11 Mar 21:31
    61073 visningar
    427 svar
    427
    61073

    Fruar - sommarbröllop 2008

    Englali

    du hittar inte ett beboeligt hus här för under 3 miljoner. Skulle vi köpa ett hus med lika många rum som detta radhus vi nu köpt så skulle vi nog landa uppemot 4-4,5 miljoner tyvärr...

    Vi hittade ju ett hus som vi skulle titta på, om ni minns, huset med de GRÄSLIGA tapeterna och plastgolv överallt och ett badrum så fallfärdigt att det t.om STOD skrivet att man inte kunde använda det för det var så gammalt, där man var tvungen att omdränera hela huset, byta delar av taket och slå ut hela köket och ja, byta ALLT för att det var original sedan 1965 alltihop.

    Det hade dessutom färre rum än det vi nu köpt.

    Det huset kostade ju 2.6 miljoner och ligger långt utanför stan, så vi känner nog att det får bli bostadsrätt ett bra tag framöver. Ibland känns det som att vi aldrig kommer ha råd med hus, tyvärr. Så är det när man bor på ställen där husen är svindyra

    Vi har ju allt här, familj, vänner, barnens kontaktnät osv så vi vägrar flytta på oss. Alltså får vi stå ut med svindyrt boende...

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 11 Mar 21:33

    Alltså man hittar nog hus för under 3 miljoner men då ligger de på områden där man absolut inte vill bo eller så är där något annat krux.

    Anne i Lund berättade inne på en annan tråd att de tittat på ett hus som började på 2.9 miljoner, men som nu (budgivningen är inte över) har kommit upp i 3,9 miljoner, så jag tror ändå att det som gäller om man vill ha ett hus här är, minst 3 miljoner.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 14 Mar 19:29

    Är oxå superbesviken. Men han måste väl få bearbeta och rasa av sig. Tycker dock att han var rejält jä..la elak. Är ju så typiskt dock. Sådan enkel psykologi. Han försöker ju stöta bort henne. Suck.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 02:04

    Englali
    Fy så tragiskt och jag förstår verkligen att du blev ledsen. Försök åtminstone att koppla bort alla hemskheter ni gått igenom här hemma på sistone så att ni får slappna av och njuta på er så otroligt välförtjänta resa.

    Så bra att du hann få mens (ja, det hade såklart varit roligare om du varit gravid) innan ni åkte. hade varit grymt retligt om du fått den när ni var iväg så att du fick vänta en månad med att ta proverna. Håller tummarna för bra resultat på proven.

    Drick lite drinkar, ät gott och bada för mig oxå

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 21:37

    Måste fråga er om en grej.

    Vi tar ju över nya stället en månad innan vi flyttar in pga att de nuvarande ägarna redan flyttat då och vill att vi gör det.

    Vi kommer alltså att ha dubbla månadsavgifter vilket vi får ta iochmed att vi då hinner renovera ganska mycket den månaden, utan att behöva ha alla möbler ivägen osv.

    Men lägenheten var ju så ofräsch att vi höll på att smälla av, INTE samma krav på städning om man säger så.

    De som bor där har nu sagt till mäklaren att eftersom vi får ta över tidigare så kommer de inte att göra en flyttstädning, utan mer bara grovstäda.

    Jag känner att jag verkligen inte står ut med att flytta in i huset så ofräscht som det var. Jag sa till mäklaren att kök och badrum MÅSTE vara riktigt rena och att vi även har pälsdjursallergiker i familjen (de har både hund och katt) och därför är det av största vikt att där är ordentligt städat och avtorkat.

    Nu pratade maken precis med de som bor där och sa detta till dem. De vill inte städa, säger att de ej hinner!

    Maken sa då att vi kan ta över två dagar senare och ge dem tiden att städa. Ägaren hade väl då motvilligt gått med på detta, och sagt något om att anlita flyttfirma.

    Grejen är den att jag tycker ju att de ska vara nöjda m att vi tar över en månad innan, de tjänar massor av pengar på det ju! En flyttfirma kostar typ 1/6 av det vi ger dem för den månaden.

    Tycker inte ni att det är självklart att man flyttstädar när man lämnar ett hem?

    Jag skulle lixom aldrig ha mage att säga att vi inte HINNER flyttstäda när de som flyttar in gör mig en stor tjänst och sparar mig en massa pengar!

    Och i regel har man ju nästan aldrig mer än en helg på sig att flytta ut och in på nya stället och flyttstädning är ju ändå något som nästa ägare väntar sig. Vi har alltid hunnit flyttstäda även om man får slita häcken av sig och ha alla sina vänner t hjälp.

    Grejen är den att vi inte tar över lånen förrän den "rätta" inflyttningsmånaden (men grejen är den att dom som bor där nu inte har några lån på detta hus, de har bott där sedan det byggdes, men det säger dom såklart inte till oss utan jag antar att det är pga att vi bara betalar månadsavgiften på 7.000 som de tycker att de kan SKIPPA flyttstädningen).

    Vill verkligen veta vad ni tycker. Skulle ni ha krävt flyttstädning även att ni ej tog över lånen. Om vi ej flyttar in så förlorar de ju 7.000 kr. Känns som att de inte borde vilja förhandla om detta.

    Vi har absolut inte råd att ta över lånen och ha dubbla lån den månaden, och det hymlade vi inte om och med tanke på hur ofräscht de har det hemma så vägrar jag behöva städa detta. Skulle aldrig kunna bo där då. MIn stackars pedanta väninna som var med när vi kollade på huset kräktes nästan *asg*. Tur vi ska renovera, haha.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 21:39

    Oj, hehe det blev långt

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 21:42

    1/4 av vad vi betalar dem skulle det stå. hade varit mkt billig flyttstädning annars, hehe. Men jag vet att det finns flyttstädning för 1500-2000 kr och då tjänar dom ju ändå ca 5.000 kr.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 22:33

    Eller hur Pumpkin. Det är inte bara jag som känner så alltså. Började tvivla på om jag hade rätt eller inte men skulle heller aldrig ha mage att lämna över ett hem som INTE är jä..ligt ordentligt flyttstädat. Det finns inget värre än ANDRAS skit i ens eget nya hem lixom. Usch

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 17 Mar 16:27

    Nej mäklaren är hur konflikträdd som helst och ville helst slippa vara "mellanhanden" i detta. Eh?

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 18 Mar 23:00

    Pumpkin

    fy så obehagligt. Förstår precis alla tankar du hann tänka och paniken som kom över dig. Men jag kunde verkligen inte låta bli att skratta ändå när du beskrev tassarna och huvudet som tittade fram ur lådan

    Skönt att hon är "tillbaka".

    Furillen

    Jobbigt det där... Samtidigt som du självklart gläds m vännerna så är det ju inte alls konstigt att man känner att det är "orättvist" och att man blir uppgiven. Ni vill ju oxå!

    Skickar stor kram

    Tack allihop för stöttning i städdilemmat. Jag tycker ju verkligen oxå att städning är självklar när man flyttar. Och att de inte hinner är ju bara en dålig ursäkt.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 18 Mar 23:38

    Haha och hon hade ju ingen chans att tala om var hon var heller, för du hade ju STÄNGT in henne i en låda haha

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 19 Mar 22:58

    Grattis Pumpkin

    Vi firar 8 månader som gifta idag, hihi...

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 21 Mar 22:14

    furillen

    Tack

    Pumpkin

    Mmm det låter supergott!

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 23 Mar 23:00

    Furillen

    Fy så jobbigt det låter. När man läser allt du haft omkring dig så känns det verkligen som att du har mycket stress inom dig och som att det var bra att det rann över idag så att du fick gråta ut. Sådant kan vara så förlösande. Du ska se att du blir gravid på stört när du kan få slappna av från alla måsten och alla ångestframkallande saker som en otillräcklig ekonomi för med sig. Lider verkligen med er och håller tummarna för att det ordnar upp sig snart. Krya på ryggen. Själv ska jag gå till en osteopat för min rygg har jag bestämt. Har hört så många nu som blivit botade från saker som de haft länge och som ingen annan lyckats få bukt med. Kanske värt att kolla upp?

    Tack förresten. Jag var helt såld då jag såg min bukett! Visste inte riktigt hur den skulle se ut. Var mkt specifik med hur jag ville att den skulle se ut, men hade ingen aning om vilka blommor hon skulle välja mer än rosor, vita små orkidéer och rosa gerbera Tycker att hon gjorde det helt perfekt!

    Pumpkin

    Visst är det underbart. Vi fick tillbaka sammanlagt 25.700 på skatten. Jag fick 18.900 och Daniel 6.700. LOVELY. Hela vår semesterresa till Mallorca för fem personer är alltså betald! Ibland måste man ha flyt oxå. Så är det bara. Önskar alla er andra detsamma.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 23 Mar 23:09

    Skulle behöva er hjälp med ett problem (ett riktigt I-lands-sådant).

    Vilket ställe hade ni valt. Vi är ju väldigt MAT-intresserade och gourmetaktiga, haha. Vi är mest ute efter myspys, supergod mat och att få relaxa och njuta i lugn och ro. Lyxa helt enkelt.

    Vet att två av hemsidorna är mkt "lyxigare" och ger ett mkt proffsigare intryck men den "olyxiga" sidan har fått priser för sin mat (det har de andra oxå) och har mkt goda vitsord osv.

    Priserna är mellan 2.500 och 3.000 för ett dygn, där man alltså får från 3-rätters till 4-rätters middag, övernattning, på ett ställe finns spa, och sedan frukostbuffé.

    Rösta gärna i bloggen och motivera, så jag slipper gå in här på bt och leta varje gång jag vill läsa era kommentarer

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 23 Mar 23:09
  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 24 Mar 20:12

    Pumpkin

    Man har lån på sin bostad med räntor på 6% och så räknas skatten på att man ska jobba heltid medan man inte har gjort det mer än halva året. Mycket trevligt måste jag säga!

    Kom igen nu tjejer. Rösta i min blogg gulliga ni Behöver ALL hjälp. Det lutar just nu åt Karlaby kro (det andra alternativet) även om det första ser vackrare ut. Den stora anledningen är priset. Skiljer hela tusenlappen på ett dygn.

    Furillen

    Det är vad nätvänner och forum är till för. Vet själv hur otroligt skönt det kan vara att prata här inne och få stöd utav alla er andra fina Låter verkligen som att ni haft en riktigt tuff tid.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 6 Apr 01:09

    furillen

    låter tyvärr troligt. Vet många som råkat ut för det. Men då vet du att det går Håller tummarna. Är bara 3 ägg utav 10 befruktade ägg som fastnar så de flesta råkar ut för just detta någon gång i livet. Oftast vet man inte ens om det. Tröstkram till dig.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 6 Apr 01:09

    Pumpkin
    Tycker oxå att du ska söka

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 6 Apr 01:12

    Englali

    har du någon aning om hur lång tid provsvaren skulle dröja. Håller tummarna att man hittar något lättåtgärdat så att ni får svar på varför det ej gått och att det går att åtgärda superenkelt

    Antar ju att det värsta svar man kan få (näst efter att man inte har en chans att få barn) är "att allt är normalt och ok" men att man inte blir gravid ändå.

    Så jag håller tummar och tår för er

Svar på tråden Fruar - sommarbröllop 2008