• Solochmåne

Riskastning

Hej. Hur är det egentligen med att använda riktigt ris vid riskastningan? Minns att jag någonstan har hör att småfåglar äter av det och sedan sväller det i magen på dom så att dom dör. Har hört att detta är en myt, men hur är det egentligen?

• Svar på tråden Riskastning
  • rottizz1

vet inte hur det är med det, får ofta olika svar. därför valde mina gäster att kasta fågelfrön på oss ist. =)

• Aleta

Det är en myt, men det drar till sig råttor, så tydligen tillåts det inte överallt.

• Snuttis2

ja sitter själv och funderar på detta..har fått för mig att det är förbjudet men är inte säker..jag skulle gärna vilja att gästerna kastar rosblad men jag misstänker att jag måste anlita någon att städa kyrkbacken efteråt i så fall

• allehanda

Jag presenterar mig direkt,kyrkvaktmästare är jag.Hur städar man bort rosblad på en singelgång??Upplys mig gärna ,efter 20 år så har även jag något kvar att lära mig

• Julienne

Hmm, nån sorts dammsugare kanske??

allehanda skrev 2009-01-10 18:49:19 följande:
    Jag presenterar mig direkt,kyrkvaktmästare är jag.Hur städar man bort rosblad på en singelgång??Upplys mig gärna ,efter 20 år så har även jag något kvar att lära mig
  • Julienne

...dvs om de är torra. Är de våta får man nog plocka för hand!

• Luucie

Om fåglar skulle dö av ris så skulle det inte finnas några fåglar i Asien...
    Fåglar har en kroppstemp straxt över den männskliga men oftast inte över 40 grader. Lägg ris i 40 gradigt vatten och kolla om det sväller...

Det du behöver ta reda på är om det är ok att riset ligger kvar och skräpar på kyrkbacken.

• Solochmåne

Well, i våran kyrka är det endast några stentrappsteg sedan är man nere på grusgången, så jag tror inta att riset på nåt sätt skräpar ner. Men tack för tippset, skall höra med prästen när vi skall ha vårt samtal med honom.

• esset50
    allehanda skrev 2009-01-10 18:49:19 följande:
    Lövblås, gaspådrag strax över tomgång, håll upp litegrann.
    Superenkelt.
  • allehanda

Jo,jo men jag har kyrkan på ett ställe och verkstan på ett helt annat ställe och är knappast arbetsklädd på det viset efter en vigsel.+att vi har gravar direkt utanför kyrkan så då skulle jag alltså blåsa in dem där?Det får nog lösas på olika sätt

• esset50

Vissa ser lösningar, andra ser problem...

• bollöga

tänk på att rosblad kan färga brudens klänning!!!! inte fullt så kul!

...och lyssna lite på allehanda! Det är ju trots allt någon som skall städa...

Annars får man väl hjälpa till att plocka upp ;)

• esset50
    bollöga skrev 2009-01-11 11:50:40 följande:
    tänk på att rosblad kan färga brudens klänning!!!! inte fullt så kul!...och lyssna lite på allehanda! Det är ju trots allt någon som skall städa... Annars får man väl hjälpa till att plocka upp ;)
    Jag jobbar också som kyrkväktare. Det är mitt jobb att röja efter förrättningar, både i o utanför kyrkan. Big deal...

I vissa fall har församligsbor "ställt till" lite extra. Detta har gällt både dop, vigsel och begravningar. De har utan undantag erbjudit sig att "städa". Hittills har inte jag el mina kollegor nappat kan jag säga.
    Även om jag är finklädd under förrättningarna, så är det ändå mina arbetskläder, som arbetsgivaren betalar, alla gånger är de inte så fina som man kan tro: Stearin, nattvardsvin, babykräkor, snor från rörda/ledsna anhöriga, lera från urnsättningar, sönderrivet byxben pga fastnat i kistan osv, kaffe...
    Tur att vi köper sådana som går att tvätta
  • bollöga
    esset50 skrev 2009-01-11 12:01:38 följande:
    Jag jobbar också som kyrkväktare. Det är mitt jobb att röja efter förrättningar, både i o utanför kyrkan. Big deal...
    Menade inte att någon skulle ta illa vid sig, visste inte att du oxå jobbade som kyrkvaktmästare.

Det jag menade var att folk kanske ska tänka lite innan man kastar diverse tillbehör över brudparet, vissa saker kan färga, och ibland kanske man kan tänka på dem som städar efteråt, lite vardagshyfs... som idag verkar vara som bortblåst för endel, man tänker inte på konsekvenserna helt enkelt.

Bara heder till er kyrkvaktmästare som ställer upp så snällt utan att många gånger ens få ett tack!
  • esset50
    bollöga skrev 2009-01-11 12:21:37 följande:
    Bara heder till er kyrkvaktmästare som ställer upp så snällt utan att många gånger ens få ett tack!
    Fast, vi får tack, för det mesta. "Mina tanter" är helt underbara, på 1 missnöjd går det 99 glada...

Vi träffar folk när de är som gladast eller ledsnast i livet, mkt känslor inblandade.

Ingen större tränsel på vanliga söndagar här hos oss. våra församlingsbor är nog troende, men de kommer till oss när de behöver

Oj OT...

TS svaret på din fråga är ja, det är en myt.
Svar på tråden Riskastning