• kajw

Vigselceremoni på engelska?

Min m2b är från Australien, men vi har valt att gifta oss i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av att ha haft sin vigsel på engelska här i Sverige eller vet om man kan förvänta sig att det finns präster/vigselförättare som ställer upp på sånt? Med tanke på att ungefär hälften av våra gäster inte pratar någon svenska alls och min sambo pratar mycket begränsad svenska så känns engelska som det naturliga valet...

• Svar på tråden Vigselceremoni på engelska?
  • Tessthemess

Jag var på min väns bröllop nu i Maj. Han är från Australien men dom gifte sig också i Sverige. Hela ceremonin var på engelska. De flesta präster kan köra på engelska också. Kan inte den ena så får ni fråga den andra annars! :)
    Själv skall jag också gifta mig i Sverige med min engelska pojkvän... vi skall ha allt på engelska också. :)

Kram

• Burre Präst

Så länge prästen själv kan engelska någorlunda väl så är det inga som helst problem att hålla vigseln på detta språk. Man kan också blanda, eller ta vissa partier på båda språken.

Fortfarande är det en vigseln enligt svenska kyrkans ordning, bara att orden är översatta till engelska.

• kajw

Tack tack! Nu vet jag lite mer!

K.

Svar på tråden Vigselceremoni på engelska?