• sarahkka76

Var i Gamla stan kan man vigas?

Vi ska ha middagslokalen i gamla stan och jag är inte säker på att vi kan ha ceremonin på plats. Var i gamla stan eller nära finns det en fin plats som man kan vigas på? Tips?

• Svar på tråden Var i Gamla stan kan man vigas?
  • Tessthemess

Det finns ju en hel del kyrkor i G:a Stan... eller en hel del och en hel del. Vet iaf 2 stycken (Storkyrkan och Tyska Kyrkan). Får man inte gifta sig i dom? :)

Kram

• sarahkka76

Haha nu var jag lite kork, jag skrev aldrig att vi ska gifta oss borgerligt så jag ville ha ngn fina plats ute så att säga.
    Kan man bära svart klänning vid kyrklig vigsel?

• Trulsa79
    sarahkka76 skrev 2009-01-11 16:19:27 följande:
    Haha nu var jag lite kork, jag skrev aldrig att vi ska gifta oss borgerligt så jag ville ha ngn fina plats ute så att säga.Kan man bära svart klänning vid kyrklig vigsel?
    Det får man kanske. Men du ska ju inte gifta dig i kyrka om ni inte vill. Måste ju finnas något mysigt/trevligt ställe i gamla stan. Finns ju ett trevligt torg tex.
  • Tessthemess

Åh! det finns ju många fina och gömda innergårdar och torg.
    Nere vid Sankt Görans Drake (statyn) och det ju rätt fint! :)
    Och "Brända Tomten" också.
    Kan man inte ringa kommundelskontoret och kolla? har ingen aning om hur sådant fungerar. Annars är ju Ivar Lo's Park (söder) nära och där är det ju även otroligt fin utsikt och sedan gångavstånd till Gamla Stan! :)

Kram

• PennyJenny

Om ni kan tänka er utanför Gamla Stan är det fint uppe på Mariaberget på Söder. Bara en liten promenad ner till Slussen och sedan vidare till Gamla Stan.

Ang klänningsfärg i kyrkan. Det finns inget i kyrkans regler som säger något om vilket färg det får eller inte får vara på klänningen. Förr var bröllopsklänningar dessutom svarta, så det skulle snarare bara vara att hålla på en gammal tradition. (Vitt kom in senare som ett sätt för de rikare att visa just det, genom att bära en vit klänning som rimligtvis inte kunde bäras till vardags för att den då skulle bli ful och förstörd. Den vita färgen på dagens bröllopsklänningar har ingen kyrklig symbolik som oskuld eller så).

• sarahkka76
    Tessthemess skrev 2009-01-11 16:30:54 följande:
    Åh! det finns ju många fina och gömda innergårdar och torg.Nere vid Sankt Görans Drake (statyn) och det ju rätt fint! :)Och "Brända Tomten" också.Kan man inte ringa kommundelskontoret och kolla? har ingen aning om hur sådant fungerar. Annars är ju Ivar Lo's Park (söder) nära och där är det ju även otroligt fin utsikt och sedan gångavstånd till Gamla Stan! :)Kram
    Toppen, då ska jag kika! Tack
  • sarahkka76

PennyJenny: det är så sant så Mariaberget? Ska titta på det också.

Svar på tråden Var i Gamla stan kan man vigas?