Värd är den som bjuder in till festen och ordnar den. Det brukar väl också vara så att det är värden som betalar. Men vid bröllop brukar man ibland anvädna sig av värdpar som håller i allt med festen. Men de betalar ju som regel då inte för festen såklart. Men de ordnar med allt det praktiska, från dukning, festprogram, kontakt med festlokla, catering osv.
Toastmaster/madamme är den som håller i själva middagen och ser till att tal, spex osv framförs vid rätt tillfälle, håller kontakten med köket så ett tal inte kommer precis när varmrätten är på väg in osv. Toastmaster brukar bli motorn i festen, den som håller ett bra tempo, håller humöret uppe genom att bjuda lite på sig själv, men framförallt som sagt ser till att allt flyter på och tal osv kommer i "rätt" ordning om man lägger vikt vid det. Det är ju såklat kul om toastmasten gillar att bjuda på sig själv och så, men det är ändå inte han/hon som ska stå för underhållningen vilket många som blir tillfrågade räds och därför tackar nej.
Sedan är det så klart så att de här rollerna blandas det hej vilt mellan. Ibland har man ett värdpar som hjälper en med rubbet. Fixar och donar innan och under bröllopsdagen och som även är de som håller i tostmanskapet. Andra använder värdpar mer som renodlade toastpar. Andra har en toastmaster som eg funkar mer som traditonellt värdpar och orndar med en massa under dagen, men kanske inte gör så mycket innan utan att brudparet sköter det mesta innan.
Det finns alltid de som vänder sig mot hur man använder titlar. och det spelar sällan någon roll hur man använder dem, det finns alltid de som kan opponera sig eftersom det funkar så olika för olika människor.
Måste ni skriva ut någon titel på er "toastmaster"? Kan ni inte bara helt enkelt säga att om man vill ksicka telegram, anmäla ett tal eller så så hör man av sig till XX. Eller sätt ut någon av era föräldrars namn och så lämnar de över det till vederbörande senare. Min syrra var toastmadamme på vårt bröllop, men det var aldrig något vi gick ut med i infobladet eller så. Kontaktuppgifter fanns till mina föräldrar och vi fick några telegram upplästa på bröllopet som hade skickats till dem efter att de ringt och frågat. Man behöver inte vara så övertydligt alla gånger, folk listar ofta själva ut hur de ska göra om det bara finns ett kontaktnr med. Vid själva buffen kan ju "toastmastern" bara inleda det hela med att utföra en skål och säga att om någon vill hålla tal så vänder man sig till honom/henne.